Vanhassa on vielä pintaa
Kiire vaihtamiselle ei ole mutta hyvä on olla varalla. Ei edellinenkään auton rengas ehtinyt kulua loppuun mutta siihen tuli pieni vuoto enkä vaivautunut korjaamaan koska uusi rengas maksaa vain 60€.
Mahdollisimman pehmeä
Tavoitteena oli löytää vielä pehmeämpireunainen rengas kuin mikä nyt on käytössä. Ehkä löysinkin. Pitää ainakin kokeilla. Hankintapaikka Kuljun Kartano. Tämänkin renkaan hinta yksittäisenä on 60€. Neljä ostamalla olisi saanut yksikköhinnan alemmaksi. Olisivat ehtineet vanheta liikaa. Yhdellä renkaalla kun ajan ainakin kaksi kesää, jopa kolme, mikäli ei tule rengasrikkoa.
Odottaa Kerholla hyllyssä
Varastopaikka auringolta suojassa. Pitää laittaa vielä muovikassiin ilmatiiviisti niin ei kumista haihdu pehmentimiä. Jos hyvin käy niin rengas joutuu odottamaan parikin vuotta.
Renkaan merkintöjä.
Pyöreä ja musta kuten kuuluu.
Symmetrinen kulutuspinta hyvä mp-käytössä.
Renkaan tarkemmat tiedot.
Leveys 205 mm
Profiilisuhde 55% renkaan leveydestä
(Z vanhentunut merkintä, nopeusluokka yli 240 km/h)
R vyörengas
16 vanteen halkaisija tuumissa
94 kuormitusluokka 670 kg kantavuus
W nopeusluokka 270 km/h
XL "Extra Load" Korotettu kuormitusluokka
Keltainen piste laitetaan vanteen venttiilin kohdalle
Pyörimissuunta voi olla merkitty nuolella
Asennuspuoli (pyörimissuunta kuvion epäsymmetriasta johtuen) voi olla merkitty autokäytössä.
Tässä ZETA-renkaassa on vanteen reunan suoja eli valli siinä mihin vanteen reuna asettuu.
Vierintävastus
Tarrassa joka sisältää EU:n määräämät tiedot mainitaan renkaan vierintävastus sen täydellä kuormituksella (670kg) taso C. Moottoripyörässäni painojakauma on melko tasan etu- ja takarenkaan välillä paitsi matkatavaroiden ja matkustajan kanssa taakse tulee kuormaa max. n. 500 kg kovassa kiihdytyksessä tai kun tiessä on heitto. Jää vielä 170 kg reserviä. Tasaisessa ajossa kuorma noin 360 kg. Koska kuormitus on noinkin alhainen ei rengas joudu kantavuuden suhteen kovinkaan koville. Lisäksi kulutuspinta on leveämpi kuin mp-renkaassa. Rullaa todennäköisesti hyvin kevyesti. Myös ilmanpaine on 0,4 - 0,8 bar suurempi kuin autonrengaskäytössä. Se selviää koeajossa mikä on kulloiseenkin kuormitukseen sopiva ilmanpaine.
Märkäpito
On myös C-luokkaa. Tämä täytyy pitää mielessä kun sataa. Koska painoakin on vähemmän ja pito jakaantuu suuremmalle alueelle kuin mp-renkaassa on asiaan suhtauduttava varauksella. Se selviää kokeilemalla. Pyörässä on luistonesto joten se on hyvä mittari jos takarenkaan saa lyömään tyhjää märällä asfaltilla. Soratiepito on mitä on. Se riippuu enemmän tiestä kuin renkaan pitävyydestä. Aion tehdä testiajoja. Palaan asiaan kunhan rengas on alla.
Keltainen piste laitetaan vanteen venttiilin kohdalle
Pyörimissuunta voi olla merkitty nuolella
Asennuspuoli (pyörimissuunta kuvion epäsymmetriasta johtuen) voi olla merkitty autokäytössä.
Tässä ZETA-renkaassa on vanteen reunan suoja eli valli siinä mihin vanteen reuna asettuu.
Vierintävastus
Tarrassa joka sisältää EU:n määräämät tiedot mainitaan renkaan vierintävastus sen täydellä kuormituksella (670kg) taso C. Moottoripyörässäni painojakauma on melko tasan etu- ja takarenkaan välillä paitsi matkatavaroiden ja matkustajan kanssa taakse tulee kuormaa max. n. 500 kg kovassa kiihdytyksessä tai kun tiessä on heitto. Jää vielä 170 kg reserviä. Tasaisessa ajossa kuorma noin 360 kg. Koska kuormitus on noinkin alhainen ei rengas joudu kantavuuden suhteen kovinkaan koville. Lisäksi kulutuspinta on leveämpi kuin mp-renkaassa. Rullaa todennäköisesti hyvin kevyesti. Myös ilmanpaine on 0,4 - 0,8 bar suurempi kuin autonrengaskäytössä. Se selviää koeajossa mikä on kulloiseenkin kuormitukseen sopiva ilmanpaine.
Märkäpito
On myös C-luokkaa. Tämä täytyy pitää mielessä kun sataa. Koska painoakin on vähemmän ja pito jakaantuu suuremmalle alueelle kuin mp-renkaassa on asiaan suhtauduttava varauksella. Se selviää kokeilemalla. Pyörässä on luistonesto joten se on hyvä mittari jos takarenkaan saa lyömään tyhjää märällä asfaltilla. Soratiepito on mitä on. Se riippuu enemmän tiestä kuin renkaan pitävyydestä. Aion tehdä testiajoja. Palaan asiaan kunhan rengas on alla.
Auton rengas on laillinen moottoripyörässä
Kävin keväällä 2020 katsastusasemalla kysymässä onko mahdollista käyttää auton rengasta moottoripyörässä. Laki ei ota kantaa asiaan muutoin kuin että auton renkaan käyttö pitää olla turvallista. Saman totesivat katsastuksessakin. Kahden kesän kokemuksella ja yli 20.000 km matkan ajaneena kyseisellä rengastuksella olen kokenut sen turvalliseksi. Mitään vakavia haittoja ei ole ilmennyt. Lähinnä merkittäviä etuja.
Eturenkaana ristikudosrengas on myös sallittu vaikka joskus on toisin väitetty.
Katsastusjuttu on hyvin lyhyt.
Ulkomaan kokemuksia ja kuvia miten eri rengastyypit soveltuvat mp-vanteelle: https://www.haulnride.com/the-dark-side-the-love-of-car-tires-on-motorcycles
Pussiin
Koska rengas ei tule, tällä tietoa, tänä kesänä (2020) käyttöön käärin sen jätesäkin sisään suht ilmatiiviisti. Ei pääse kumi "kuivumaan" eli säilyy paremmassa kunnossa kuin paljaaltaan. Kumin pehmenninaineet eivät karkaa ennenaikaisesti.
Syksyllä -22 renkaanvaihto
Hieman ennen ajokauden loppua oli edellinen takarengaskäytössä oleva auton rengas ns. loppusuoralla ja muistui mieleen että Kerholla on käyttöä varten rengas ostettuna. Säilöin sen jätesäkkiin ettei pehmentimet haihdu. Renkaan hinta oli hyvin edullinen.
Allelaitto
Pyörän huollon yhteydessä oli peräöljyjen vaihdon vuoksi takapyörä irti niin kaveri siinä sivussa kampesi vanhan kumin pois ja tämän uuden paikoilleen. Huollon lopussa laitoin takapyörän takahaarukkaan. Samalla vaihtuivat jarrupalatkin.
Eroja renkaissa
Havaitsin että kun auton rengas moottoripyörässä on kulunut vaihtokuntoon on siinä samakaltaisia ominaisuuksia kuten kuluneessa mp-renkaassakin. Rengas muuttui kuluttuaan hieman raskaammaksi kääntää kaarteeseen eli pyrki suoraan. Rengas kului erityisesti keskeltä enemmän. Vaihtaessa keskiura oli vain 2 millimetriä syvä mutta reunoilla oli reilusti enemmän kuviota. Oikeastaan eron huomasi vasta kun uudella renkaalla ajoin ensimmäiset metrit.
Uusi alla käytössä
Pitkään en ehtinyt nauttia uudesta kumista kun ajokausi jo päättyi. Muutaman pidemmän päivätaipaleen ajelin aikani kuluksi. Tuntuma oli hyvä. Kääntyy kevyesti kaarteeseen, ei nuljua (Paine 2,5 bar.) ja jarrutuspito hyvä. Mitäpä sitä muuta osaisi vaatia kuin pitkää ikää. Tämä rengas on pyörän historiassa kolmas. Yksi rengas kestää matkantekoa noin 20.000 - 25.000 kilometriä. Eturenkaita kuluu useampia.
Vuosi 2023
Sitä odotellessa rakentelen toista, vuoden -82, Californiaprojektia nippuun. Lähinnä sähkötöitä tekemättä sekä ruiskutuksen ja sytytyksen säädöt kuntoon. Kevään aloitan California Adamantilla eli trikellä. Sitten siirryn taas 1400 California puikkoihin kun säät ovat vakaammat. Mökkireissu sekä muutama kokoontumisajo kesäriennoiksi. Eli normijuttuja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti