Sivut

maanantai 1. kesäkuuta 2020

GuzziDiag V0.48


Välillä tietokoneen ääressä
Sattui maanantaille kuuma päivä niin viileässä autotallissa oli mukava hääriä.
Jälleen kerran GuzziDiagin parissa sillä siitä on ilmestynyt uusin versio ja varsin täydellinen toiminnoiltaan. Laaja testaus ja asetusvalikko, ajantasainen toimintagrafiikka ja uusi ja laaja asetusvalikko. Vikalogi ja pari muuta toimintoa samoin kuin ennenkin.

(Lokakuussa 2020 on tullut tiedoksi että, mahdollisesti, V0.50 tai mahdollisesti jo V0.51 ilmestyy viimeistään alkuvuodesta kokonaan suomenkielisenä. Suomennos on käynnissä ja ristiintarkistus vielä tekemättä.)

Testaustoiminnon valikon alkupää.

Testausvalikon loppupää.

Kaksitoista toimintoa
Koska järjestelmä käsittää useita eri pyörämalleja ja siten monia moottorinohjausyksiköitä eivät kaikki toiminnot ole kaikille malleille yhteisiä. Mutta varsin kattavasti moottorin toimintoja voi tarkistaa ja tutkia sekä säätää kaikkien ruiskutusmallien osalta. Poikkeuksena P7, P8 ja 16M. Niitä voi vain tarkastella. Tuoreemmat mallit voi ohjelmoida uudelleen kotioloissakin käyttäen TunerPro tiedonkäsittelyohjelmaa.

Soveltuu lukuisille malleille
Noin 80 eri Guzzi-mallia on lueteltu valikossa jonka perusteella valitaan oikea GuzziDiag joka on juuri siihen malliin sopivin käytettäväksi.

Toimintojen tarkastelua ajan funktiona. Käyrän väri kertoo toiminnon.

Tarkasteltavien toimintojen valitseminen
Koska vain neljää alinta toimintoa voi tarkastella kerrallaan niin pääsivun valikosta voi valita suuresta joukosta toimintoja joita voi seurata pyörän käydessä ja ajan kuluessa. Voi valita vain yhden toiminnon tai kahdeksan kerralla kuten kuvassa mutta vain neljä alinta näkyvät.

Moottorinohjauksen säädettävien toimintojen luettelo 7SM:ssa.
Klikkaa alakulmasta isommaksi.

Eri Guzzimallien moottorinohjaukset

P7

16k EPROM V1.26

P8

32k EPROM V1.30

16M

32k EPROM V1.23
64k EPROM V1.23
64k Daytona RS Kit V1.21

15M

V2.28
Old Quota V2.28
Cali 61600.381.00 V2.52
EEPROM V1.01

15RC

V7 V2.17
V11/Cali V2.17
EEPROM V1.01

5AM

One Lambda V1.41
Two Lambda V1.40
EEPROM V1.01

MIUG3

V7 V1.10
V7 II V1.14
V7 III V1.04
V9 4640 V1.09
V9 464D V1.09

7SM

V85TT V0.18
1400 EURO3 V0.14
1400 EURO4 V0.14
1400 MGX21 V0.14

Tarkasteluun ja pieniin säätöihin
GuzziDiag toimii yksinkertaisesti, ei maksa mitään ja tarvitaan vain tietokone ja kaksi liitäntäkaapelia (OBD) jotka saa kauppiaalta muutaman kympin sijoituksella.

Tiedoston lataus
Sa tapahtuu tästä osoitteesta.

Myös muihin pyöriin
Erikseen on vielä IAWDiag ja moniin muihin pyörämerkkeihin soveltuva vianetsintäkokonaisuus. 

Myös säätäminen onnistuu
Voi unohtaa RapidBiken tai PowerCommanderin kaupan hyllylle ja tehdä aivan omana työnä vastaavat säädöt omaan pyöräänsä. Siihen tarvitaan lisäohjelma TunerPro.

15M ja 15RC
Ovat varsin identtiset käsittelyltään TunerPro:n osalta. 15RC:ssä myös lambda.
Toiminnot vain muutaman minuutin luokkaa.

5AM
Edellisiä laajempi kokonaisuus mutta varsin sujuvasti hallittavissa TP:llä. Yksi tai kaksi lambdaa riippuen vuosimallista. Ohjelmointiin varattava noin 10 minuuttia.

7SM
Todella laaja kokonaisuus ja tiedonkäsittelyltään huomattavasti edellisiä raskaampi ja vaatii perehtymistä enemmän mutta hallittavissa. Kaksi lambdaa. Luku- ja kirjoitustoiminnot ottavat runsaasti aikaa. 20 - 30 minuuttia jopa.

MIUG3
Tähän ei minulla ole kokemusta. 

Kun säädetään
Ensin otetaan moottorinohjauksesta kopio varmaan talteen talteen esimerkiksi muistitikulle. Vasta sen jälkeen säädetään käyttäen toista kopiota pohjana.
Syytä pitää kirjaa siitä mitä on tehty ja minne ja milloin. Tiedostot pitää nimetä selkeästi ja laittaa vielä järjestysnumero tai päivämäärä.

Kun säädöt on tehty
Syötetään muunneltu moottoriohjaustiedosto ECU:un. Jos moottori käynnistyy niin kaikki on ok. On sitten eri asia miten muutokset vaikuttavat ajettavuuteen ja polttoaineen kulutukseen.

Ei näkyviä jälkiä
Muutoksesta ei jää jälkiä tiedostojen muutoslistaan. Siksi pitää pitää itse muutoksistaan kirjaa. Merkkiliikkeessä tehty moottorinohjauksen päivitys nollaa omat "päivitykset".

Ilmainen järjestelmä
Tämän järjestelmän käyttö on rajattu. Sitä ei ole tarkoitettu kaupalliseen toimintaan. Sen käytöstä tai sillä aiheutetusta viasta tai häiriöstä ei voi valittaa mihinkään. Toki järjestelmän ylläpitäjille voi laittaa rakentavaa viestiä. Varsinkin jos huomaa järjestelmässä toimintahäiriön tai -virheen.

Oma kokemukseni
On erittäin positiivinen. Omia pyöriäni olen säädellyt menestyksekkäästi GD:llä ja saanut sekä lisää ominaisuuksia pyöriini että parantunutta polttoainetaloutta. Lisäksi vianetsintää vaikka se on ollut suhteellisen harvinainen toimi omiin pyöriini. Entisiin ja nykyisiin.

Tutkimustietokoneeseen uutta puhtia
Jos on hyvät ohjelmat niin pitää olla myös kone jolla niitä pyörittää. Hankin pikkurahalla jonkinlaisen miniläppärin niin ei tule suru puseroon vaikka hajoaisikin. Kunhan ei kesken tutikimus- tai säätötyön.

Uusi tehoakku
Reilu kolmannes lisätehoa muutamalla kympillä. Reissun päällä kun ei aina ole verkkovirtaa saatavissa niin on mukavaa kun on tehokas akku.

 Merkki on minulle outo.

Näyttö riittävän iso ja varsin kirkas. Kuva on otettu salamalla.

Vanha ja uusi akku.

Molemmat toimivat
Pienempi akku on jo ikääntynyt mutta kevyttä käyttöä kestää reilun puoli tuntia. Huomattavasti isompi akku pyörittänee konetta tunteja. 

Koneessa vain vähän liitäntöjä.

Uusi akku ja koneen pohjapuoli tietoineen.

Kulkee mukana
Ei toki aina mutta mökille ja joskus kokoontumisiinkin. Olen voinut olla apuna kun on ohjelmat ja kone matkassa. Nettiin tätä konetta ei kannata kytkeä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti