Pesuneste
Tuulilasinpesunestettä on säiliö täynnä mutta se on kesälaatua. Pitänee ostaa pakkaskestävämpää tyyppiä ja täytellä säiliötä sitä myöden kuin nestettä kuluu. Toistaiseksi ei ole pelkoa pakkasesta ja auto lepää yöt lämpimässä tallissa.
Jarrut
Jarrunesteestä tarkistin vesipitoisuuden. Vettä on sitoutunut jarrunesteeseen hieman. Jos vesi ei ole sitoutuneena jarrunesteeseen aiheuttaa se pakkasella jarrujen toimimattomuutta. Jätän nestevaihdon lämpimämpään ajankohtaan.
Pakkaskestävyys
Jäähdytysnesteen pakkaskestävyys on ok. Ominaispainomittari kertoo totuuden. Kestää noin 20 astetta alle nollan. Jos on kylmempää jätän ajamatta. Autossa on lohkolämmitin. Normaalisti tallissa yöt mutta jos reissuun lähtee...
Ovitiivisteet
Saivat silikonisuihkeet. Kumi käsiteltynä ei pakkasella tartu ulkopysäköinnissä oven raameihin. Sopiva säätila saattaa tehdä sen että ovia ei saa auki kuin väkisin ja siinä hajoaa tiivisteet helposti. Autotallin omaavat putkiaivot eivät asiaa useinkaan huomioi. Kuten itse. On harmittanut entisessä elämässä parikin kertaa. Joulureissulle kun on tarve liki viikoksi. Konjakkia ja karjalanpaistia ainakin tiedossa muiden joulujuomien ohella. Anoppi hoitaa.
Siinä onkin, ehkä, se heikoin lenkki. Alkuperäinen romanialainen Rombatt ja autokin jo yli kymmenvuotias. Vara-akku on mukana. Hankittu mökille perämoottorikäyttöön. Vielä pitää apukaapelit hankkia. Toki starttiapuväline on myös mutta sitä on käytetty jo muutama vuosi joten sen voimista ei voi olla varma.
Moottoriöljy
Noin 5000 km sitten vaihdoin moottoriöljyn siihen samaan marketin edullisimpaan merkkiin joka täyttää vähimmäisvaatimukset. Öljyä oli edelleen öljytikun ylämerkkiin asti viime vaihdosta. Vaihtamisen teen täsmällisesti ohjeiden mukaan. RVS-käsittely on tehty pari vuotta sitten. Nätisti kulkee.
Moottorin käyntilämpötilan ylläpito
Kuten kaikki dieselillä ajavat tietävät että nykyaikainen digitaaliohjattu turbodiesel-moottori ei juurikaan tuota hukkalämpöä. Talvella pakkasilla ei lämpötehoa riitä edes kuljettajan ja matkustajan mukavuudeksi ilman toimenpiteitä. Kalliimmissa malleissa on erikseen polttoainetoimisia lämmittimiä. Sellaisen voi asentaa/asennuttaa jälkikäteenkin. Tässä yhteydessä selviää edullisimminkin toimenpitein. Toki lohkolämmitin löytyy kylminpiin hetkiin että ylipäätään käynnistyy.
Ajoviimalta suojaan
Lisävarustelistalta olisi, aikoinaan uutta autoa ostaessa, voinut ruksata maskin suojuksen. Sellaisen voi tehdä itsekin ja halvemmalla ja paremman. Taloudessa syntyy pahvijätettä joten sen hyödyntäminen on taloudellista ja ekologista. On lisäksi tehokkaampi sillä pahvi on lähempänä jäähdytintä kuin tehdasvarusteinen maskinpeitto.
Neljä torx-kantaista ruuvia piti avata maskin yläreunasta.
Edulliset aineet
Kaksi pahvilevyä sujautin maskin raosta jäähdyttimen eteen. Suojaus peittää noin 80% jäähdyttimen pinta-alasta. Pahvien yläpäät jäivät lievään puristukseen teräksisen keularakenteen ja muovisen maskin väliin. Voimatoimia ei tarvittu.
Maskin takana kaksi pahvia.
Kuumempana
Nyt moottori lämpeää nopeammin kuin ilman suojaa ja käy taloudellisesti sekä lämpöä riittää sisätiloihinkin. Jäähdytysnesteen lämpömittaria seuraamalla voi havaita mikäli kone lämpenee liikaa tai käy edelleen kylmänä. Pahvit eivät ole aivan kiinni jäähdyttimen kennossa ja silloin mahdollisessa ylikuumentumistilanteessa sähköinen jäähdytinpuhallin voi vetää ilmaa jäähdyttimen läpi. Tietääkseni ei ole koskaan ajossa käynnistynyt kuin kokeiltaessa.
Välijäähdytin on alempana enkä sitä aiokaan peittää. Kone toimii sitä paremmin mitä kylmempää eli tiheämpää ilmaa se saa poltettavakseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti