maanantai 28. joulukuuta 2020

Varamoottorin läppärunkojen kiinnitys


Siirtyminen digitaalitekniikkaan
Eräästä projektista jäi yli kaksi kappaletta ehyehköjä läppärunkoja joissa myös suuttimet tallella. TPS puuttuu mutta se ei ole ongelma. Korvaan alkuperäisen tarvikkeella.

Vanha projekti
Taitaa olla kohta viisi vuotta kun aloitin tämän projektin. Paljon ei ole tapahtunut mutta osat tulivat vastaan Verstaan muutossa uudelle paikkakunnalle. Pitää yrittää loppuun saattaa tämäkin juttu.

Uudet alumiiniset imukurkut
Muodot piti kaivaa esiin paksusta alumiinilevystä jota jotkut kutsuvat "billet" -nimellä. Usein markkinoidaan ja mainitaan aineen olevan "billettiä" eli aivan mitä tahansa seostettua ja valssattua alumiinilevyä. Seostettua siksi että se on koneistettavissa jota puhdas alumiini ei ole. Lisäksi varsin edullista. Keveys ja mekaaninen lujuus ovat myös sen ominaisuuksia. "Billettinä" myydään yleisesti myös kauttaaltaan koneistettuja alumiinivalukappaleita joiden lujuus voi vaihdella. Kaikki siis ei ole sitä miltä näyttää. Tässä projektissa käyttäisin mieluimmin alumiinivalua sen helpon koneistettavuuden vuoksi mutta sitä en löytänyt niin kelvatkoon sitten tämä lentokonealumiini.

Kumiset imukurkut
Sylinterikansiin kiinnitettävät alumiiniset imukurkut tarvitsevat jatkeekseen kumiset kurkut joilla läppärungot tulevat kiinni. Lisäksi tarvitaan kahta eri letkusidekokoa. Tietenkin ruostumattomasta teräksestä.

Mahdollisimman lyhyet kanavat
Koska imukurkut ja läppärungot tulevat sylinterikansista taapäin täytyy ne saada kuljettajan ergonomian vuoksi käännetyiksi takaviistoon kohti pyörän keskilinjaa. Siksi alumiinisten imukurkkujen päädyt ovat vinossa sylinterikansien suhteen.


Aihiot. Vasemmalla jo aloitusreikä porattuna. Oikealla vanha kurkku josta sain reikäjaon mitoituksen.


Kumikurkun sovitus imukurkkuaihioon.


Sovitus sivulta.

Vielä puuttuu kiinnityskohtien reiät.

Vinot reiät ja upotukset
Levyä on paksulti sillä se pitää saada vinoksi sekä sen "sisään" pitää tehdä M6-kuusiokoloruuvien kannoille upotukset.

Vanha moottorityyppi
Moottori on peräisin 80-luvun lopun 950cc Moto Guzzi California III:sta niin sen imu- ja pakokanavat ovat vakiona melkoisen ahtaat. Tehoa koneesta irtoaa näillä kansilla vajaat 70 hevosvoimaa. Tosin vääntöalue on laaja. 90-luvun läppärungon suuremman läpimitan vuoksi piti kaventaa imukanavan liki alkuperäistä mittaa että se sopii sylinterikanteen. Toisaalta läppärungon läpimitta on niin suuri että imukurkun kiinnitysreikien, kolme reikää, kehä on niin pieni että reiät eivät mahdu olemaan normaalisti. Siksi kaksi imukurkun kiinnitysreikää pitää tehdä ns. kaksoisreikänä joista toisen kautta ruuvi pujotetaan paikoilleen ja kiristetään sitten toiseen edellisen vieressä olevaan reikään.

Moottori on kauttaaltaan peruskorjattu
Tein peruskorjauksen jo kaksi vuotta sitten. Kansissa on uudet, kevyemmät venttiilit, venttiilinohjurit, venttiilien seetit koneistettu ja läpätty. Männät ovat alkuperäiset mutta niissä on uudet männänrenkaat ja männäntappien lukkorenkaat. Kiertokankien ja kampiakselin laakerit uudet ja tietenkin kaikki tiivisteet. Kaikki muukin on uutta vastaavaa tai uutta osaa. Lisäksi moottori on kauttaaltaan ensin hiekkapuhallettu ja sitten lasikuulapuhallettu sekä annettu oksidoitua rauhassa lämpimässä tilassa pari vuotta. Kiiltävät osat pysyvät kiiltävinä ja himmeät himmeinä ja yksivärisinä.


Imukurkkuaihion prototyypin sovitus sylinterikanteen. Huom. ruuvit näyttävät olevan näennäisesti vinossa vaan eivät kierrereikiinsä nähden.

Imukurkkuja voi tehdä useampia
Materiaalia on sen verran että voin tehdä tämän prototyyppiparin lisäksi lopulliset versiot. Niissä voi toteuttaa rakenteen tarkemmin, vähemmällä metallilla ja siistimmin. Kurkut ovat peilikuvia toisiinsa nähden. Vaikka menetelmä on hieman työläs tulee siinä huomattua asioita joita teoriassa ei havaitsisi.
 
Imukurkkuaihio sovituksessa sylinterikanteen. Venttiilinohjuri ja imuventtiili pilkottaa.

Käsivaraista jyrsintää
Yllä olevan kuvan mukaan imukanavassa on pykälä joka tietenkin pitää poistaa paineilmatoimisella käsijyrsimellä. Tuosta on helppo piirtää poistettava alue kanteen ja tehdä imukanavasta seoksen virtaavuudelle sopiva. Imukanavassa ei saisi olla pyörteilyä aiheuttavaa epäjatkuvuutta. Päinvastoin kuin palotilassa venttiilin takana. Silloin pitäisi olla mahdollisimman paljon pyörteisyyttä: squish band.

Läppärunko sovituksessa.

Läppärungot
Poistin kyseiset yksisuuttimiset läppärungot Moto Guzzi KK -moottorista johon tuli vastaavat kaksisuuttimiset läppärungot mutta peräisin Ducati SPS-mallista. Vaihdon syynä oli että kyseiseen KK -moottoriin asennettiin mekaaninen ahdin.
Ovathan nämä hieman isot vaikka kone on samaa kokoluokkaa kuin KK -moottorikin mutta se on neliventtiilikansilla joten virtausta on paremmin.

Kurkun sivussa ruuvi ja reikä josta tehdään imukanavan painemittaus.
 
Painemittaus
Ruiskutusmoottorille on tärkeää että moottorinohjaus saa selville paljonko ilmaa kulkee imukanavasta sylinteriin. Myös imuilman lämpötila mitataan. Näillä kahdella tekijällä moottorinohjaus päättelee kuinka paljon polttoainetta pitää ruiskuttaa ilman sekaan kullakin tehoasetuksella eli kaasukahvan asennolla että siinä oleva hapen ja polttoaineen seos palaa puhtaasti ja tehokkaasti.
 
Sekä ruisku- että kaasutinmoottorissa
Painemittausta tarvitaan myös siihen että vertaillaan eri sylinterien saaman ilman paine-eroa. Se pitäisi saada mahdollisimman pieneksi oli kyse sitten ruiskutus- tai kaasutinmoottorista. Silloin kaikki sylinterit käyvät yhtä tehokkaasti. Huono balanssi aiheuttaa resonaatiota joka ilmenee moottorin ja koko pyörän tärinänä ja heikkona tehona. Voi pahaksi yltyneenä tehdä konevaurion.

Kumikurkut
Ovat omaa valmistettani. Tein alkuperäisistä kaksipuoliset muotit ja valoin uretaanikumiseoksesta tukevat ja kemikaaleja kestävät kurkut. Koska mallissa oli letkusiteiden jäljet ne kopioituivat tarkasti näihin uusiinkin. Olen näitä markkinoinutkin mutta olen saanut palautetta että ovat käytettyjä. Kauppa ei siksi ole käynyt. Muotitkin olen jo hävittänyt.

Läppärunko takaapäin. Weber-merkkinen.

Yksinkertaistaminen
Hylkäsin yllä olevan ratkaisun ja käytän alkuperäisiä imukauloja. Päätin tehdä yhden läppärungon järjestelmän. Läppärunko suodattimineen tulee moottorin sylinterien väliin mahdollisimman alas ja siitä lähtee kahtia haarautuva imukanavisto. Imukanavat teen lasikuidusta yhdeksi osaksi Läppärungolta alkaa yhdellä kanavalla joka haarautuu kahdeksi ohuemmaksi kanavaksi.
 
Jatkuu joskus myöhemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti