Sivut

sunnuntai 3. tammikuuta 2021

Kylmän raudan taivutus


Rauta taipuu
Siihen tarvitaan jonkin verran voimaa. Se voi olla viilapenkki ja vasara, hydraulinen prässi tai joskus ihan vain polven päällä. Monet, varsinkin alkeellisemmat taivutusmenetelmät, tuottavat epämääräisyyttä: taivutus tulee joka kerta erilainen tai materiaali vaurioituu joko murtumalla, kappaleeseen tulee lovia tai se naarmuuntuu. Ikäviä seikkoja jos haluaa tehdä kestävää ja siistiä jälkeä toistettavuutta unohtamatta.

Pyörötangon ja pieniläpimittaisen putken taivutus
Loiville mutkille sopiva menetelmä kylmänä mutta jos haluaa mutkikkaampia taivutuksia on käytettävä ahjoa tai kaasupoltinta lämmitykseen. Kaikki putket tai tangot eivät ole taivutettavissa, ainakaan kylmänä. On myös putkia kuten hydraulliikkaputkista osa jotka taipuvat oikein nätisti karummillakin menetelmillä. Pinnoitetut materiaalit kuten kromatut tai maalatut voivat olla taivutettavissa mutta pinnoite todennäköisesti vaurioituu taivutusalueelta.

Eri metallilaatujen taivuttaminen
Riippuen metallin jalostusasteesta ja materiaalista on osattava valita oikeat materiaalit. Esimerkiksi valurauta ei juuri taivu vaan murtuu jos voimaa riittää, karkaistu jousiteräs ei ole ilman lämpöä juurikaan taivuteltavissa. Alumiinilaaduissa on suuria eroja: mitä vähemmän on alumiinia seostettu sitä "pehmeämpää" se on. Joissain laaduissa voi lämmittäminen auttaa. Jarruputkia taivuttaessa pitää muistaa että se karkenee taivutuksesta eli virheellinen taivutus ei ole korjattavissa. Siksi suunniteltu mitoitus ja työjärjestys on tärkeää.

Putken taivutus
Muuttuvalle taivutussäteelle menetelmä materiaalia naarmuttamatta. Esimerkkinä moottoripyörän takakaatumaraudan valmistus. Tässä takakaatumarauta valmiina. Rauta on yksimittainen valmistuttuaan ja kiertää koko takapään ympäri. Toimii siis myös puskurina. Tämä taivutustyö tapahtui yksinomaan hydraulisella omavalmisteprässillä jossa ylösalaisin käännetty tunkki toimii "voimanlähteenä" tai pikemminkin voiman välittäjänä. Prässin valmistusta.

Jarruputkille ja muille pieniläpimittaisille putkille
Sitä varten saa erilaisia eri säteille ja putkenvahvuuksille tehtyjä laitteita varsin edullisesti koneliikkeistä. Jarruhommiin käytän tätä taivutinta. Sillä voi taivutella vain pehmeistä materiaalista valmistettuja metallitankoja tai -putkia kuten alumiinia ja kuparia. Myös eräät muoviputket taipuvat tällä.

Mittatarkkojen ja määrämittaisten taivutus
Kullekin säteelle on oltava oma taivuttimensa. Niiden valmistus on yksinkertaista joko metallia muokkaamalla ja hitsaamalla kuten tässä tapauksessa. Myös koneistamalla voi valmistaa jos siihen on valmiuksia. Tällä kertaa olen tehnyt ns. "kylmän raudan sepän" taivutuksia. Taivutus "syö" materiaalia eli pitää laskea ennen taivutusta kuinka paljon muokkaaminen tarvitsee materiaalia. Tai ainakin on riittävästi työvaraa.

U-muotoisen kappaleen puristus on päättynyt.

Omavalmisteinen hyvin yksinkertainen hydrauliprässi.

Lattarautaan prässäämällä säännöllisiä muotoja.

Lisää toistettavia muotoja viilapenkissä välituen avulla.

Puristamalla valmistettu "omega"-muoto. Mittatarkka ja symmetrinen.

Kaksi eri taivutustulosta
Jos taivuttaa, kuten ylempänä kuvissa, jossa paininosa on ylöspäin, tulee taivutuksesta U-muoto kun taas alemman kuvan menetelmällä säännöllinen omegamuoto. Riippuen materiaalista voi tarvita voiteluainetta sekä tasolle että itse puristusosaan vähentämään voiman tarvetta. Muotopuristusosan tulee olla lujarakenteinen, tässä rhs-putkea, eikä muodon antava putkenpätkä eli paininosa sekään saa olla kovin hentoinen. Mieluimmin umpitankoa. Löytyi sopiva putkenpätkä romuloorasta joten ei tarvinnut ryhtyä sorvaamaan. Myös vastinosan "U" on alunperin ollut putkea jonka vain avasin nykymuotoiseksi.

Kaksi peilikuviksi valmistettua mp:n sivu- ja takakatteen kiinnitysosaa.

Hitsausta ja pulttiliitoksia
Osat vasemmalle ja oikealle. Tukeutuvat mp:n runkoon ja kannattelevat satulaa, takakatetta ja sivukoteloita. Siistiytyvät ja kevenevät vielä kunhan viimeistelen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti