Jälleen akkukaupoilla
Tähän asti on ollut useimmissa pyörissäni sama akkutyyppi ja -malli: YTX20BS. Sama akkumalli siksi että ei kaikki pyörät tarvitse aina uutta akkua enkä voi monella ajaa yhtäaikaa niin akkujakaan ei tarvitse olla minimissään kuin yksi. Mutta kaksi on enemmän ja sillä säästyy hankalalta vaihtamiselta jos yht'äkkiä pitää lähteä toisella pyörällä.
Akku helpossa paikassa
California 1400 GTS on helppo akun suhteen ja sen voi irrottaa ja kiinnittää suhteellisen helposti. Satulan alla on välikansi kuudella ruuvilla jonka alla akku pesii ilmansuodatinkotelon seurana. Mutta V10 Centauro Blowerissa on akku vaihteiston takana hyvin alhaalla lappeellaan aivan takapyörän edessä ja hieman hankalasti tavoitettavissa. Tavallisessa Centaurossa akku on satulan alla. Blowerissa akun alkuperäisen tilan vie plenum eli ahtopaineen jakosäiliö.
Hapotettu akku pitää laittaa lataukseen. Tavallinen ylläpitolaturi hoitaa asian. Pikalaturi lataa äkisti mutta muuta hyötyä siitä ei ole. Akku otetaan käyttöön kun se on täynnä. Jos tarve ei ole hetikään tai käyttö on jaksottaista kannattaa akkua ladata muutama kerta vuoteen. Akku purkautuu sisäisesti hiljalleen. Myös monissa ajoneuvoissa on laitteita jotka kuluttavat akkua hiljalleen.
Laki muuttui
Akkuja voi myydä mutta ilman happoa alkaen helmikuun alusta 2021. Käytännössä siis myydään vain hapotettuja akkuja tai akku hapotetaan luvanhaltijan eli akkukaupan työntekijän toimesta. Akut siis kannatti ostaa viimeistään jo tammikuussa 2021. Ei ole itselläni varmuutta siitä saanko ylipäänsä varastoida akkuhappokasetteja lain muututtua vaikka hankinta on ennen lainmuutosta. Akkuhappo, kuulemma, on kätevä hapetin joihinkin räjähdysaineisiin. Miten se tähän liittyy on hieman arveluttavaa. Saa sen hapon pois sieltä akustakin.
Kuivavarattu akku säilyy hyvänä varsin pitkään mutta hapotettuna akku alkaa vanheta vauhdilla. Akun pitäminen täytenä, siis käyttämällä sitä, pitkittää akun elinikää. Mp-akun suhteen talvisäilytys on riskeistä suurin. Jos maakaapelin voi irrottaa riittää ylläpitolataus noin kolme kertaa talvessa: marraskuun lopussa, tammi- helmikuun vaihteen tienoilla ja ajoon otettaessa. Jos pyörässä akun kaapelit ovat talvisäilytyksessä kiinni koko ajan voi akkuun kytkeä ylläpitolaturin.
Yksi jo kevätkäynnistetty
California 1000 Adamant sai ylläpitolaturin kaverikseen ja muutaman tunnin lataussession jälkeen laturi näytti täyttä latausta. Kokeeksi käänsin bensahanan auki ja laitoin virrat päälle. Ekalla yrityksellä potkaisi kone takaisinpäin ja ilmaputsareista pöllähti sinistä savua. Toisella yrittämällä lähti kone käyntiin ja hetken käyttelin. Kivaltahan se kuulosti. Säilytysöljyt männän päällä ne hieman savuttivat.
Akkukaupassa minulle myytiin näitä kaksi
Merkki on Exide ja tarkoitettu moottoripyörään. Suljettu happoakku. Eli varsin tyypillinen moottoripyöräakku. En muista että olisiko aiemmin ollut tämän merkkistä moottoripyörissäni. Mutta muutoin tuttu merkki.
Kolme viikkoa myöhemmin
Kolme pyörää ajokunnossa
Centauro sai osakseen vanhan Yuasan jolla ainakin toistaiseksi on käynnistynyt kun sain sen muun tekniikan toimimaan. Itse asiassa varsin helposti. Polttoainevuotoja oli siellä ja täällä. Niitä piti tilkkiä
California 1400 GTS eli nykyinen käyttöpyörä sai osakseen, kuten suunnitelma oli, uuden Exiden, joka siinä jo muutaman sadan kilometrin verran on palvellut.
California Adamant on myös kaivettu Kerhon perältä ja odottelee ajokelejä. Uusi Exide siinäkin. Rengaspaineet ja öljyt pitää vielä katsella kohdilleen. Ajokelejä saisi jo olla.
Asuinpaikan autotallissa
On olleet hieman heikkoja ajosäitä Vapun kahta puolen. Ei ole tullut moottoripyöriin kilometrejä mittareihin. Polkupyörä ja pikkupaku Dacia on olleet kulkuneuvoina. Pyörät ovat puolilämpimässä tallissa jonka imuroin ja laitoin matot lattiaan sekä pienen pöydän ja neljä jakkaraa. Tallissa on mukava fiilistellä polku- ja moottoripyörien seurassa. Vaikka välillä polkaista polkupyörällä naapurikylän pubiin.
Amerikanpyörän akku oli vielä jonkinlaisessa vedossa vuodenvaihteen aikoihin kun sitä silloin latailin. Nyt, toukokuussa, se ei ota virtaa vastaan. Siihenkin pitää uhrata noin 50€ jos mielii ajamaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti