perjantai 23. huhtikuuta 2021

Guzzi 1400 GTS kytkinkahvan asentokytkin


Kotipihalla sattunut
Ajelemasta iltaisella kotiutuessa ja autotallin ovia avatessa oli sillä välin ilmestynyt mittaristoon teksti SERVICE ja varoitusvalo paloi. Päivää myöhemmin ryhdyin asiaa selvittämään.

Pieni osa mutta tärkeä
Kytkinkahvan mikrokytkin liittyy ajonhallintajärjestelmään joten sen epäkuntoisuus vaikuttaa moniin asioihin vaikka pyörällä voi ajaa suhteellisen normaalisti. Noin 20 x 15 mm:n osa on siis tärkeä ja se löytyy kytkinkahvan akselin oikealta puolelta kahvarungon alapuolelta.

GuzziDiag käyttöön
Kytkinkahvan asentoa väijyvä mikrokytkin oli vikaantunut siten että se oli jumiintunut pohjaan. Tällöin pyörän keskusyksikkö ECU saa oletuksen että kytkin on aina vedettynä auki ja siksi myös virheilmoitus asiasta: vikakoodi P0745. Netistä tutkimaan mitä vikakoodi tarkoittaa. Sieltä löytyi tieto. Kohteita tarkistettavaksi oli kaksi: sivuseisontatuen asentokytkin ja kytkinkahvan asentokytkin. Molemmat kohteet ovat helppoja katsoa GuzziDiagilla. Vika löytyi kytkinkahvan asentokytkimestä. Molemmat kohteet antavat binäärilukeman: 0 tai yksi. Kytkinkahvaa liikuteltaessa ei numero vaihtunut. Hyvin yksinkertainen havainto.

GuzziDiag on ilmainen
Sen avulla voi tehdä kaikenlaista ja varsinkin vikahakua mutta monet käyttävät sitä vianhaun lisäksi pyöränsä paremman toiminnan kehittämiseen ja viritykseenkin oheisohjelmilla jos tehoa kaipaa. Ohjelma ei ole vaikea käyttää ja sen perusversio on myös suomenkielinen. Soveltuu kaikkiin MagnetiMarelli ECUihin sillä rajoituksella että 7SM-moottorinohjaus (1400 California.) on viimeinen. Udemmissa on uutta elektroniikkaa. Voi ottaa aikaa että niihinkin on saatavissa vikahaku.

Guzzilla (Mahdollisesti myös Piaggiolla) omat koodit
Eivät noudata yleistä kaavaa. Tässä autopuolen vastaava tieto joka kyllä myös viittaa voimansiirtoon eli antaa, periaatteessa, summittaisen vinkin mikä osio on vikaantunut. Nykyajattelussa kytkinkahvakin on osa voimansiirtoa kuten vaikka renkaan sisällä oleva rengaspainevahti.

Rakenteissa ei mitään vikaa
Vika on lähinnä siinä että vianilmaisin on vikaantunut. Ei siis mikään kytkimeen liittyvä toiminto ollut vikaantunut. Tämä vikailmiö on yleistynyt kovasti kun vikoja ja poikkeamia vahtiva järjestelmä itsessään vikaantuu. Jos asiaa ei tutki perusteellisesti saattaa se johtaa tarpeettomiin ja kalliisiin osavaihtoihin. Vika kun ilmaistaan järjestelmän vahdittavan kohteen mukaan eikä vahtijan vikoja lainkaan.

Jumissa
Asentokytkin oli jumiintunut asentoon jossa ECU sai signaalin että varsinainen kytkin on kokonaan kiinni eli veto päällä vaikka se olikin auki vedettynä ja vaihde päällä. Tästä ristiriidasta johtuen syntyi vikailmoitus.

Varaosan etsintä
Koska vika on selvä niin varaosakin pitäisi löytää. En edes vilkaissut alkuperäisten Guzzi-varaosien suuntaan vaan arvelin elektroniikkaliikkeestä sellaisen löytäväni. Niin tapahtuikin ja pe-iltapäivällä kävin polkupyöräilemässä usean km päähän paikallisessa sähkötarvikeliikkeessä jonne ensin soitin. Heidän nettiluettelostaan tätä tietoa en löytänyt mutta puhelimitse tärppäsi. 2 kpl oli hyllyssä.

Katsoin hinnat myöhemmin
Ilmeisesti kahvakytkimestä olisi pitänyt maksaa, Stein Dinsen hinnaston mukaan, noin kolmekymppiä tarvikkeesta mutta alkuperäinen Brembo-merkillä markkinoitu olisi maksanut yli 70€. Plus toimituskulut. Jälkimmäisen olisi saanut asennettua pienemmillä toimenpiteillä. Ei olisi tarvinnut tinailla. Mukana johdot ja liitin. Niksnaks vaikka edellytyksenä olisi ollut tankin etuosan suojien purkaminen ja, ehkä, tankin nostaminen pois paikoiltaan.

Mikrokytkin irrotettuna ja kumisuojus otettu irti asentonastasta.

Jumissa
Mikrokytkimen nasta ei tullut ulos kuvassa näkyvää enempää vaan oli pohjassa tai ei painunut sen syvempään. Otin suojakumin pois ja yritin pihdeillä vetää. Silloin liikkui mutta putosi kuvan näyttämään asentoon takaisin. Särki ja rikki.

Mikrokytkimen johdinliitin. 3-napainen Superseal.
 
Mitattavissa
Jos haluaa tutkia vastusmittauksella miten ehyt mikrokytkin toimii niin liittimen punaisen osan kun irrottaa näkyvät liittimen naaraspinnien päät ja mittaus onnistuu. Luonnollisesti rikkinäisen kytkimen mittauksessa ei ole järkeä koska vian näkee otsallaankin. Ulkoisesti mekaniikaltaan toimiva mikrokytkin sen sijaan on mitattavissa sähköisesti liittimen kautta jos siinä epäilee vikaa.

Mikrokytkimen kiinnitysruuvit ja kytkinnastan suojakumi.
 
Kauppareissu
Toteutin polkupyörällä. Yhteensä tuli noin 20km josta 1/3 suht tasaista. Paluumatkan ajoin kiertotietä loivemman kautta. Mennessä pitkä alamäki, palatessa ei. Elektroniikkaliike ELEK-TORI, kuten heidän kyltissään seisoo, tyydytti muutkin asiani. Hankin samalla kaksi rekisterikilven 5W polttimoa sekä pienen tinakolvin autotallikäyttöön. Lisäksi muita tarpeita. Elektori on sähkömiehen pieni taivas.

Osasuurennos korjaamokirjan sähkökaavion interaktiivisesta nettiversiosta.

Korjaamokirjan käyttö
Vasemmalla on palsta jossa mainitaan kaikki kytkentäkaavioon liittyvät järjestelmät. Ei siis komponentteja. Koska kyseessä on vakionopeussäädin niin laitetaan merkki ruutuun kohtaan "Cruise Control" jolloin kytkentäkaaviosta värjääntyy vain kyseisen järjestelmän johtimet ja komponentit. Tässä yhteydessä kohteet 13, 14, 15 ja 16. Oikealla on palsta jossa selitykset kullekin komponentille. Kohdassa 16 "Clutch switch" eli kytkinkahvan asentokytkin. Nopeaa ja tehokasta. Näin selvisi sekä osan nimi, sijainti että sen kytkentäperiaate ja sisäinen rakenne. Analogisessa järjestelmässä olisi riittänyt yksijohtoinen maadoittava asentokytkin tai kaksijohtoinen asentokytkin. Digisysteemissä tarvitaan kolme johdinta.
 
Oikea osa mutta johtimet eri väriä
Vielä on pientä jännää miten johtimet kytketään. Kokeeksi laitan saman järjestyksen kuin alkuperäisessä väreistä välittämättä. Liitokset teen noin 5 cm limittäen eri kohtiin niin ei tule paksua liitosmöykkyä näkyviin. Ainakin kahteen johtimeen pitää tinauskohtaan laittaa kutistesukkaa jota sitäkin ostin yli oman hetkellisen tarpeen. Voihan tulla muita sähkötöitä. Ainakin CL350 Scrambleriin pitää uusia liki koko johtosarja.

Ensin kokeilua
Ennen kuin tinaan johtimia toisiinsa pitänee tehdä kytkentäkoe teippiliitoksilla että voin olla varma että mikrokytkin toimii oikeassa järjestyksessä. Sitten vain kutistesukkien pujotus, tinaukset ja kutistesukkien kutistaminen.

Vasemmalla kaksi roiskevesisuojattua asentokytkintä ja muut ostokset. 
 
Heräteostoksia
Tuubillinen juoksutinta sisältävää juotostinaa, kutistesukkakokoelma, päädyssä pari rekisterikilven valon polttimoa ja alla tinakolvi satunnaista tinausta varten.
Tinakolvi itsessään on halvempi kuin yksi mikrokytkin. 

Yli oman tarpeen
Nyt on uusia palikoita yli hetkellisen tarpeen ja autotalliinkin on tinakolvi ja pyöräkin täyttää kohta ajoneuvoasetuksen vaatimukset kunhan rekisterikilven valo tulee asennetuksi. Pyörässä on muuallakin mikrokytkimiä.

Ei kytkentäkaaviota
Kauppias ei osannut kertoa mistä saan asentokytkimen kytkentäkaavion. Kysymys on siitä että onko kytkimen perusasento nolla vai ykkönen. Ei ollut kukaan muu kysynyt ennen. Sellainen tieto ratkaisee miten johdotus kytketään. Tästä saanen selvän mittaamalla vastusmittauksella kolmen johtimen välisen vastuksen painelemalla kytkimen nupikkaa.

Varaosa
Jos homma menee putkeen on minulla olemassa varaosa. Kunhan sen sitten löydän kun ja jos joskus tarve tulee. Jos alkuperäisen vian ilmestymisyklistä on kysymys niin asiaan menee vielä viisi vuotta. Pitäisikö tehdä pyhähommia? Maanantaille luvattiin jo lämpimämpää ajosäätä.

Edellinen mikrokytkimen poisto
Vaihdoin tämän saman pyörän takajarrun alkuperäisen kolmijohtoisen asentokytkimen kaksijohtoiseksi painekytkimeksi. Se vaatii lisäkseen vaihtoreleen kytkennän muuttamiseksi kolmijohtimiseksi että ECU ja ABS ymmärtää milloin jarrua on painettu. Sikäli helppoa koska tässä yhteydessä mikrokytkin suoritti toimensa 12V jännitteellä kuten sitä korvaava painekytkinkin.

Takaisin kytkimen asentokytkimen vaihtoon
Osoittautui että johtimien järjestys ratkaisee. Ei värit. Tein koeliitännän kiertämällä johtimien päät yhteen ja katsomalla tietokoneelta mitä tapahtuu.

Koeliitäntä.

Koeliitännän todentaminen
Kytkin tietokoneen pyörän järjestelmään ja käynnistin GuzziDiagin. Sieltä näkyi että kytkentä on oikein koska mikrokytkintä napsuttelemalla kytkinkahvan tila vaihtui nollasta ykköseksi ja takaisin.

Kytkintä ei ole vedetty.

Kytkin on vedetty.

Kytkinkahva vedetty, vaihde vapaalla sekä muita näyttöjä ohessa.
 
Huomio!
Jos katsoo pyöräni ECUn tietoja niin poikkeavaa on takarenkaan kehä sillä käytän huomattavasti pieniläpimittaisempaa henkilöauton rengasta. Omistajan käsikirjasta löytänee oikean rengaskoon ja sen kehämitan.

Kytkin vapautettu ja vaihdevipua painettu kakkoselle.

Asennuksesta
Mikrokytkin oli muutoin toivotunlainen mutta muoto ei aivan. Sopi kyllä kiinnityksiin mutta jäi parin millin päähän vastineestaan eli kytkinkahvan käpälästä jonka pitäisi painaa mikrokytkimen nastaa silloin kun kytkinkahva on vapautettu. Siihen piti saada muutos. Koska autotallissa ei ole metallin työstöön sopivia välineitä niin turvauduin pikaliimaan: hieman yli 2 mm:n paksuinen muovinpala kahvan "käpälään" liimaten auttoi asiaan. Myöhemmin irrotan kahvan ja teen siihen metallista korotuksen em. kohtaan ja laitan ruuvilla kiinni.

Kytkinkahvan asentoa väijyvä mikrokytkin pilkistää ohjaustangon alta. Ylempänä moottoriöljyn lämpötila.

Väliaikainen korotuspala näkyy kytkinkahvan "käpälässä".

Vanha ja uusi
Molemmat samaa suojaustasoa mutta ei aivan samalla nimikkeellä. Eroa on lähinnä kytkentänastan sijainnissa ja ruuvinreikien sijainnissa nastan suhteen. En ole kuitenkaan harmistunut alle 20 euron kpl-hinnasta ja pienistä eroista. Kapine toimii niin kuin oli odotuksetkin. Vaihtokin onnistui niillä varusteilla ja työvälineillä mitä kotiin oli hankittu. Verstaalla saattaisi homma käydä nopeammin. Tarvike: V4NST7UL, alkuperäinen: V4LST7. Noihinkin koodeihin on varmaan selitykset jossain.

Mikrokytkin ja kytkinkahvan käpälä.
 
Jos olisi viitseliäs
Voisi tehdä nykyiselle mikrokytkimelle kierrereiät kahvarunkoon sopiville kohdille niin ei tarvittaisi kahvan "tassuun" korotuspalaa. Voi jonain päivänä toteutua niin sopii sekä alkuperäinen että tämä tarvike.

Tarpeelliset työkalut. Vanha mikrokytkin sivuleikkurin kahvojen välissä.

Matka jatkuu
Jäi kyllä hieman mietityttämään se miten merkkihuollossa tähän asiaan olisi suhtauduttu. Olisiko vika löytynyt ja kuinka nopeasti? Osaa tuskin olisi hyllyssä odottamassa vaan se tilattaisiin jostain Piaggion organisaation varastosta kaukaa ulkomaasta ja siinä voisi mennä aikaa. Osan kuljetuksesta tulee myös lisäkustannuksia. Lisäksi asennustyö. Vaarana on myös se kun kytkevät PADS:in pyörän keskusyksikköön niin tekemäni omat säädöt nollautuvat. Tehtaan alkuperäissäädöt eivät vastaa tottumuksiani.

Ei ajokatkoa
Toki sattui niin että vikaantumispäivän iltana oli vielä yli 10 astetta lämmintä ja aurinkoista. Seuraavina päivinä räntää ja vettä taivaalta. Vian havaitsin torstai-iltana ajelulta palattuani. Perjantaina aamulla kytkin GuzziDiagin pyörään ja tein havainnot vikailmoituksen ja toimintotarkastuksen osalta ja löysin vikakohteen. Otin osan kouraan ja tutkin. 
 
Helppo löytää
Perjantaina puolelta päivin oli tieto mistä saan korvaavan osan. Kävin sellaisia noutamassa 2 kpl. Lauantai-iltapäivänä ryhdyin asennustöihin ja sain homman kuntoon noin kahdessa tunnissa. Kiirehtimättä.
Lauantaina ja sunnuntaina satoi räntää ja oli kylmä. Ei ajofiiliksiä. On mukava tietää että säiden jälleen lämmetessä, joskus Vapun jälkeen,  pääsee ajamaan normaalisti. Mökille en vielä ota pyörää mukaan kun on vain kaksi viikkoa aikaa viipyä. Kesällä sitten on pyöräkin matkassa. Mutta voi olla että lähdenkin California Adamantilla. Sekin on iskussa ja kohta vuosihuollettu.
 
 
Fiilistelyn vuoksi kuva menneeltä kesältä.

Kylmää kyytiä
Ei -21 Vapunkaan jälkeen tullut ajosäätä. Alle kymmenen astetta ja epävakaista. Vasta toukokuun puolivälissä saattaa olla hyvät kelit. Onneksi on muutakin harrastusta. Mökkikausikin pitää aloittaa.
 
Lievä takaisku
Ajokausi avautuikin pysyväisemmin aivan toukokuun viime päivinä. Mökillä meni aikaa ja sitten oli huonot säät. Kun pääsin tien päälle niin huomasin että vakionopeudensäädin asettui valmiustilaan mutta ei toimintatilaan. Ei ollut vaikea äkätä miksi ei. Kytkentä oli nurin päin. Oli helppo vaihtaa kahden johtimen liitokset päinvastaisesti. (Kuva koekytkennästä ylempänä väärin. Oikea kytkentä on: keltainen harmaaseen ja sininen siniseen. Musta ja punainen ennallaan eli nolla vaihtuu ykköseksi ja ykkönen nollaksi tietokoneen näytöllä.) 
Nyt, 25.05.2021 on asia kunnossa. Kytkentä on nyt oikein päin ja vakionopeus asettuu kohdalleen pyydettäessä. Kävin ensitestillä Helsingin suunnan moottoritiellä sillä siellä on 120 km/h rajoitus. Sitä vauhtia pyörä kulkee tasaisesti kuutosvaihteella. Kulutus tasamaalla noin 5 litraa sadalle näin kylmällä säällä. Lämpimällä säällä pääsee jopa reilusti alle viiden litran kulutukseen mutta se vaatii tyhjän tien tai hiljaisen moottoritien. Muun liikenteen seassa kulutus voi nousta yli kuuden ja puolen litran lukemiin per 100 km. (Pyörän toisiovedon välityssuhdetta on tihennetty eli kuutosvaihteen saa päälle alemmassa nopeudessa kuin alkuperäisellä välityksellä. Siksi kulutus on matka-ajossa pienentynyt. GD:n näytössä on myös tarkka tieto takarenkaan kehän mitasta. Keskusyksikkö vertaa jatkuvasti etu- ja takarenkaan kehien mittoja ja sitä kautta kykenee ilmaisemaan jos jompikumpi renkaista vuotaa. Kätevää varsinkin silloin kun rengas tyhjenee hitaasti.)
 
Meinasi tulla vahinko
Vakionopeussäädintä lähdin moottoritielle Ylöjärven suuntaan testaamaan myöhemmin ja hakemaan samalla reissulla Kerholta akkulaturiani. Kyseisellä tiellä, vaikka on moottoritie ja kohtuullisessa kunnossa, rajoitus on tasan 100 km/h. Testasin kuitenkin vakionopeussäädinta nopeudella 130 km/h ja Ylöjärven päässä oli poliisipartio levikkeellä ja moottoritien keskinurmikon puskassa konstaapeli tutkapistooli kourassa. Sai minusta lukeman koska ryhtyi viittoilemaan että jatkaisin suoraan. Mutta sillä kohtaa on myös ramppi pois moottoritieltä. (Soppeenmäki) Kurvasin sinne ja jatkoin matkaani pikkuteitä ja heilautin kättä konstalle ystävällisesti tervehtien. 
Käytännössä, palatessa samaa reittiä, huomasin että kyse oli enimmäkseen raskaan kaluston ratsiasta sillä läheisellä levikkeellä oli rekkoja pysähtyneenä ja useampi poliisiauto. En siis olisi ollut pääriistaa tällä kerralla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti