Sivut

tiistai 20. huhtikuuta 2021

California T3 Blower uusintakäsittelyssä

 

Monen vuoden jälkeen
Joitakin vuosia sitten matkalla Savojärven Telttakokoontumiseen hajosi ahtimen hihnan kiristin ja hihna hajosi sen seurauksena. Pyörä jäi sivuraiteelle pitkäksi aikaa ja välillä ei ollut reiluun vuoteen verstastilaa käytössäni. Niin pyörät, koneet ja muut työkalut olivat varastoituna mikä minnekin. Useimmat kylmässä varastossa kuten tämäkin pyörä. Nyt otin sen tarkasteluun. Kartoitan mitä kaikkea tulee huomioida jos sen kunnostaa. Paljon on käytävä lävitse.

Otin kuvia sieltä ja täältä
Laitan ne nyt tähän ilman tekstejä ja erityistä järjestystä. Pääsen kyllä jatkamaan tätä projektia jollain aikataululla. Mutta en erityisesti touhuile kesällä sillä silloin ollaan mökillä ja muissa riennoissa. Mutta syksyllä saatan paneutua asiaan.

 Ahtimen vetohihnan turma. Kuulat kateissa.

Nestevaimennettu ahtopainemittari.

Ahtopaineen säätöventtiili.

Hehkutulppa imusarjassa alkoholipolttoaineelle. Poistetaan.

Huohotusletku virranjakajan sijasta.

Ignitech sytytysyksikkö, pääsulake ja muita sulakkeita.

Latauksen jännitemittari.

Vasemmalla sytytysanturien kotelo ja laturin teline.

Vaihtovirtalaturi ja lambda-anturi pilkistää suojan alta.

Megasquirt-ruiskutusohjaus satulan pohjassa.

Ruiskutuksen ohjain kannen alta.

Perusmittaristo, varoitusvalot ja lambdanäyttö ledeillä.

Ohjelmointijohtimia. Oikealla polttoaineen paineensäädin.

Polttoaineen esisuodatin.

Ruiskutuksen jako vasemmalle ja oikealle. Taustalla hajonnut hihna.

Polttoaineen painemittari. Taustalla ahtimen hihnapyörä.

Vasemmalla alhaalla pa-paineensäädin, ruiskutussuutin ja oikean puolen puola.

Vasemmalla suodatin paineentasaajana MS:n imusarjan painejohdossa.

Osa releistä. Imuilman suodatin.

Tietokoneen virtamuunnin. Osa johtosarjaa.

Mittaristo ja säätötietokoneen teline.

Tietokoneen virtaliittymä.

Noin viikko myöhemmin
Enempi on mennyt katseluksi ja muita juttuja tehden. Tänään, 26.04, otin takapyörän irti sekä sen ympäristössä olevia komponetteja kuten jarrusatulan, takahaarukan, jarru- ja vaihdevivut sekä muuta pientä. Runkoa pitäisi päästä nostamaan ylärungosta ylöspäin mutta nyt ei ole nostinta siihen. Asiaa pitää miettiä. Ainahan on vaihtoehtoinen tapa. Vaikka huonokin.

Vielä yli viikko lisää
Purkaminen on edennyt hitaahkosti. Tänään oli vaimenninpuuhaa. Pesin äänenvaimentimet ja purin takajoustintuet osittain. Niissä ei ole paljoa sanomista. Alumiiniosat ovat hieman syöpyneet ja niissä on pinttynyttä likaa. Jousista on paikoitellen maali lähtenyt. Kunhan saan osat puhtaiksi niin pääsen korjailemaan rakenteita. Lasikuulapuhallus alumiiniosille parantaa ulkonäköä. 
Vaimentimissa ei ole vuotoja ja säädöt toimivat kunhan puhdistus on tehty. Kaksi säädettävää: jousipaineensäätimet ja paluuvaimennuksen säätimet. Edellämainitut jumittivat lian vuoksi jälkimmäiset toimivat hyvin. Niiden kumisuojukset olivat ehyet.

Alkuperäisvaimentimet ovat hyvässä kunnossa. Vain likaiset.

Alarivi vasemmalta
Paluuvaimennusnuppien kumisuojat, jousen lukkolevyt ja jousipaineen säätimet. Alarivin yläpuolella vasemmalla vaimentimen päässä näkyy paluuvaimennuksen neliasentoinen säätönuppi. Ykkösasento, tähän pyörään on liian löysä. Kakkosasento on hyvä yksipäällä ja silloin jousen esijännityksen säätö on löysimmässä asennossa. Kun tulee kyytiläinen pitää vaimennus säätää kolmosasentoon ja jousta kiristää yksi pykälä. Vaimentimen merkki on Koni. Niitä saa nykyään Ikon-merkkisinä. Luotettavia laitteita.

Takajoustintuet pestyinä, koottuina ja valmiina käyttöön. Jousipaineen säätimet löysimmässä asennossa.

Säätönupin suojakumi. Hyvin tarpeellinen.

Paluuvaimennuksen säätönuppi. Neljä asentoa. Normaalisti tarvitaan 2 ja 3 asentoja.

Muitakin puhdistettuja osia
Varasin muutaman hyllymetrin kunnostetuille osille. Eivät ole tiellä kun purkaminen etenee. Vain vaihdelaatikko, ahdin ja kytkin irrotetaan mutta sitä ennen on tieltä purettava melkoinen määrä osia. Pyrin siistimään osia siinä järjestyksessä kuin homma etenee. Riippuu siitä onko kyse pesusta pesupöydällä, uä-pesurista vai hiekka- tai lasikuulapuhalluksesta.

Takajarrun jarrukilpi johon jarrusatula kiinnittyy. Hiekka- ja lasikuulapuhallettu.

Kytkimen työntötangon vipu. Lasikuulapuhallettu.

Perävaihde pestynä. Hammastukset, laakerointi ja välykset tarkistettu. Kaikki ok.

Äänenvaimentimet ja takahaarukka
Nekin on jo pestyt ja hyllytetty odottamaan kokoonpanoa. Ristinivel kannatinlaakereineen on kunnossa mutta teen sille voitelun varmuudeksi. Äänenvaimentimissa on pieniä ruostevaurioita kiinnityskohdilla mutta muuten varsin siistit. Niitä minulla ei ole varaosina. Melkein kaikkea muuta onkin. Ruostekohdille kevyt hionta ja hopeamaalia päälle. Lisää kestoikää kun ruosteen eteneminen hidastuu.
 
Jatkuu hiljalleen kesän mittaan
Tarkoitus olisi saada pyörä ajoon viimeistään 2022 keväällä mutta jos kaikki menee hienosti ja intoa sekä sadepäiviä riittää niin ehkä jo syyskesällä pääsee ajelemaan. Pääsee vinguttamaan ahdinta ja takarengasta. Renkaat tähän pyörään ovat edullisia 18 tuuman vannekoko ja 120-leveä korkeaprofiilinen perusrengas.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti