keskiviikko 11. elokuuta 2021

Teiden ja renkaiden kuntokorrelaatio

 
Ponutaipale takana
Kokoontumisesta siirryin sujuvasti Etela-Karjalasta Itä-Savoon puolison suvun mökille muutamaksi päiväksi puuhastelemaan ja nauttimaan yksinolosta ja oluesta. Pari sadepäivää ja yksi lähes hellepäivä. Pikku puuhastelua kuten siivousta ja tavaroiden järjestelyä sekä lepäilyä kansituolissa Tyynelässä virvoittavien juomien kera.

Pyörän pesu
Kokoontumisajoreissulla satoi ja pyörä sai maantiekurasta osansa. Eritoten märkien hiekkateiden. Siksi kulutin aikaa pesemällä pyörän tavanomaista perusteellisemmin myös hankalista paikoista.

Pesussa huomattua
Koska pyörää pitää pesun kestäessä siirrellä että saa vanteet pestyä havainnoin että eturenkaassa on pieni kohouma kulutuspinnassa. Niin pieni että olisi jäänyt huomaamatta mutta sattui valo sopivasta kulmasta ja siksi tein havainnon. Arvelin sillä kylille pääseväni että voin tiedustella onko kaupan kyseistä kokoa ja sopivaan hintaan. Tilauksen takana olisi ollut mutta sen voin itsekin hoitaa ja todennäköisesti halvemmalla. Mutta kun rengasta tarvitaan heti. Ei siis välitöntä apua löytynyt.

Miksi rengas on rikki
Ehkä matka huonopintaisia asfalttiteitä selittää tämän vian. Rengas ei ole erityisen kulunut mutta vääjäämättä olen osunut, vahingossa, joihinkin teräväreunaisiin kuoppiin. Tosin ensi kerta omalle osalle tämän tyyppiselle vialle.

Särkynyt rengas
Merkkiä Kenda ja tarkoitettu raskaisiin matkapyöriin. Yhdistelmärakenne ristikudos- ja vyörengasta. Keskialueella ei ole lainkaan kuviota ja kulutuspinta on paksuhko verrattuna sporttisempiin renkaisiin.

Kokomerkintä.

Mallimerkintä.

Ajelua risalla renkaalla
Aluksi ei ollut mitään havaintoa ajossa että rengas olisi millään lailla viallinen. Matkanteko kävi oikein hyvin reittiä Enonkoski - Savonlinna - Rantasalmi - Joroinen - Pieksämäki - Kangasniemi - Joutsa - Korpilahti - Jämsä - Orivesi - Tampere. 
Joissain kohden nopeus nousi kun piti ohitella raskaampaa kalustoa mutta vasta lähellä Tampereen rajaa alkoi kuulumaan kummallista paukuttavaa ääntä ja ohjaustankoon välittyi eräänlaista nypytystä. Koska alueella tehdään nyt paljon tietöitä niin ajattelin että tiessä on jotain vikaa. Mutta kohta oli uskottava että vika on oman pyörän etugummissa. Itäisen kehätien toisesta rampista ajoin Ristinarkun Shellille hyvin varovasti koska ohjaus jo vatkasi huomattavan voimakkaasti. Rengas piti myös voimakasta läpsyvää ääntä.

Shellillä elävänä
Parkkipaikalla tutkin rengasta lykkimällä pyörää niin että sain havainnot koko renkaan kulutuspinnan matkalta. Näkyvissä noin 30 cm pitkä ja reilut viisi senttiä leveä pullistuma jonka keskellä ura. Shellin "letkunjatke" eli tankkausavustaja tuli katsomaan mitä puuhaan. Hän ihmetteli asiaa ohellani. Kyseinen pullistuma oli hyvin kuuma. Ei kättä kärsinyt.
 
Kulutuspinta koholla. Kulutusmerkkiin olisi vielä matkaa.

Ura keskellä kohoutumaa. Renkaassa ei ole alunperin keskiuraa.
 
Keskiuran muodosti etulokasuojan keskellä oleva hitsaussauma.
 
Paineen pudotus
Päädyin vähentämään rengaspainetta 2,5 baarista 1,9 baariin ja siitä suunnistamaan reilun kymmenen kilometrin matkan kahtakymppiä maksiminopeutena pitäen kuuluvan lätkytyksen säestämänä kotitalliin. Olihan se hiukan noloa kun viitoin autojonon ajamaan vain ohitseni. Normaalisti tapahtuma olisi päinvastainen.

Rengas kesti
Pyörä on tallissa ja pitää vain hankkia paikalle pieni nostin nostamaan pyörän etupäätä tallin lattiasta että saan etupyörän irti. On toimeuduttava rengaskaupoille. Storm Motor on lähimpänä. Myös Motonetista voi saada apua.
Se miksi pullistumaan oli syntynyt ura on ilmeisesti lokasuojan tukiraudan keskisauman hitsaus lokasuojan alapinnassa joka jokaisella pyörähdyksellä muodosti ja syvensi pullistuman uraa ennen paineen laskemista. Jos pullistuma olisi urastaan puhjennut niin rengas olisi tyhjentynyt välittömästi.

Harmittaa
Se että rengas oli melko uusi ja mielestäni oikein hyvä ajolleen. Ajotuntuma oli jämäkkä mutta kevyt. Stormilla ei ole enää myytävänä tätä rengastyyppiä. Pitänee siis tyytyä tavanomaisempaan rengasratkaisuun.
 
Etupyörän irrotus
Se on hyvin helppo homma. Tarvitaan pieni nostin pyörän eturungon alle nostamaan etupyörää noin 5 - 10 cm irti lattiasta. Jarrusatuloiden irrotukseen yhteensä neljä suurlujuus-hienokierrepulttia irti 13 mm:n lenkkiavaimella, ABS/luistoneston johdin irrotetaan vasemman puolen jarruletkusta noin kolme klipsun matkalta, 6 mm:n kuusiokoloavain akselin lukitusruuvin löysäämiseksi oikean puolen teleskoopin alapäästä, 14 mm:n kuusikoloavain akselin päähän ja akselin pois pyöritys ja veto. Etupyörä on sen jälkeen irrallaan. Asennus päinvastoin. Samalla tulee katsottua jarrupalojen kunto.

Pieni suuntaisnostin käytössä rungon etuosan alla.

Pari päivää myöhemmin
Vein renkaan vanteineen Stormille. Sieltä kerrottiin että saan satasen hyvityksen uuden renkaan hintaan. Uusi rengas on tilauksessa ja saapunee sekä asennettaneen alkuviikosta Tampereen Stormilla. Uusi etukumi on Metzeler Marathon 888 130/70R18 jossa on riittävä kantavuusluokka.
 
Sunnuntaihommia
Koska etupyörä on irti niin katsoin parhaaksi puhdistaa tämän normaalisti melko piilossa olevien sisäsivujen likakertymät. Jarruista lähtevä jarrupöly kun on varsin herkkä likaamaan ympäristöään.

Kun lokasuoja on irti niin teleskooppien alapäiden puhdistus on helppoa.

Oikean puolen teleskoopin alapään sisäsivu pestynä.

Vasemman puolen teleskoopin alapää ulkosivultaan. ABS-anturi.

Samalla kertaa puhdistin myös jarrusatulat. Jarrupaloissa on vielä paksuutta.

Muuta löpinää aiheesta
Kunnossa olevalla renkaalla ei olisi ollut hätäpäivää eli ei olisi yltänyt lähellekään lokarin alapintaa mikäli ei rengas olisi pullistunut. Mittailin pullistumaa 1,9 baarin paineen kuormittamana. (Ajopaine olisi 2,4 - 2,5 baaria.) Mittaa kehän suunnassa noin 40 cm ja leveyttä runsaimmillaan noin 8 cm. Korkeutta renkaan muusta pinnasta noin 1,5 cm. Ajopaineella huomattavasti korkeampi eli ylettyi lokasuojaan asti. Lokasuoja ja sen kiinnitys ovat tehtaalta lähtöisin. Kyseessä oli neljäs tämän pyörän aikainen eturengas ja mitoitukseltaan rekisteröintitodistuksen kahden vaihtoehtoisen koon mukainen. Edellinen oli tätä samaa Kenda-merkkiä. 
 
Korvaava rengas
Kendaa ei enää myydä Stormilla joten korvaavaksi renkaaksi tulee Metzeler Marathon 888 mutta pelkkänä vyörenkaana eikä rekisteritietojen mukaisena Belted Bias-renkaana. (Kokomerkinnässä siis R-merkintä B:n sijaan.) Kuormitusluokka rekisteröintitietojen mukainen.
Sitä ihmettelen mikä voima teki tuon renkaan pullistuman kudosten ulkopuolelle pullistaen kulutuspinnan pitkulaiseksi kuplaksi. Olen ollut siinä uskossa että sisärenkaattoman renkaan sisäpuolen ohut kumikerros pitäisi pitää ilmanpaineen renkaan sisäpuolella.
Joku jo epäili että sinne kulutuspinnan ja kudoskerroksen väliin on syntynyt oma "ilmakehä" lämmön vuoksi mutta kiistäisin tämän sillä kupla madaltui kun päästin painetta pois renkaan sisältä venttiilin kautta. Mitään ulkoista vuotoa en havainnut.
Etupyörä on nyt Stormilla odottamassa uutta kumia jonka hankintaan sain heiltä 100€ alennuksen. Joka tapauksessa Metzeler on liki tuplasti kalliimpi kuin vaurioitunut Kenda. Muutoin olen ollut Kendaan hyvin tyytyväinen ja suunnittelin jo hankkivani samanlaisen tilalle mutta Storm ei enää edusta Kendaa ja olen nyt ikään kuin sidoksissa heidän tarjoamaan korvaavaan tuotteeseen saadakseni korvausta hinnanalennuksen muodossa.
 
Rengasjutun loppunäytös 
Kävin 18. elokuuta iltapäivällä Stormilla. Matkaa sinne ei ole kun kolmisen kilometriä moottoritien (Läntinen kehätie.) kautta joten siitä ei ihmeempiä kuluja tule. Taloudessa on dieseltoiminen pakettiauto. Rengas oli saapunut myymälään mutta ei laitettu vanteelle. Sanoin poikkeavani kahvilla ja tulen hakemaan renkaan kun se on vanteella ja tasapainoitettu. Näin tapahtui. Kokonaiskustannusta omalle osalle tuli 75 euroa kun mukaan laskettiin rikkinäisestä renkaasta saatu hyvitys. Rengastyöstä ei laskutettu. Olen tyytyväinen.
 
Kendaa ei Stormilla myydä enää
Se tietysti herättää ajatuksia. Olisiko ollut muitakin "kokemuksia" aiheesta? Henkilökunta ei sellaisesta asiasta ollut tietoinen.

Renkaan tietoja.

Tasapainotuspainot. 65 grammaa. Ei lyijyä vaan sinkkiä.

Pintakuvio hyvin "perinteinen X".

Allelaitto
Siinä ei ollut minkäänlaista vastusta. Akseli lievästi voideltuna sujahti reikäänsä ja kiertyi vasemman teleskoopin alaputken kierteeseen. Jarrusatulat vain paikoilleen. Nyt alkaa tämän renkaan tarina. Sattui niin kivasti että on matkamittarissa tasalukema joka on helppo muistaa. Voi myöhemmin päätellä tämän renkaan lopullista matkasuoritetta.

Metzelerin kuluminen on saanut alun. Reipas 100km takana.


Pyörän merkki, malli ja mittoja
Moto Guzzi 1400 California GTS liki kaikilla matkavarusteilla mitä voi tarvita. Paino yli 360 kg ynnä kuski, noin 85kg ajovarusteineen ja mahdollinen kyytiläinenkin sekä matkailuvarusteet noin 40kg. Kokonaismassana 600 kg voi ylittyä helposti. Pyörän leveys takapäästä sivulaukkujen kohdalta on yli metrin.
Moottori on varsin moderni: neliventtiilikannet, nokka-akselit kansissa, tuplatulppasytytys neljällä eri sytytyspiirillä, kaksi öljykiertoa: painevoitelu - sekä jäähdytysöljykierrot, can-väyläohjautuva sähköjärjestelmä, säädettävä luistonesto sekä ajomoodin mukaan säätyvä ABS. Järjestelmähallinta avoimen koodin MagnetiMarelli 7SM. Kotisäätö ja vianhaku onnistuu helposti asianmukaisella ohjelmistolla.
Moottori hyväksyy polttoaineekseen myös etanolin (RE85).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti