Ponutaipale takana
Kokoontumisesta siirryin sujuvasti Etela-Karjalasta Itä-Savoon puolison suvun mökille muutamaksi päiväksi puuhastelemaan ja nauttimaan yksinolosta ja oluesta. Pari sadepäivää ja yksi lähes hellepäivä. Pikku puuhastelua kuten siivousta ja tavaroiden järjestelyä sekä lepäilyä kansituolissa Tyynelässä virvoittavien juomien kera.
Pyörän pesu
Kokoontumisajoreissulla satoi ja pyörä sai maantiekurasta osansa. Eritoten märkien hiekkateiden. Siksi kulutin aikaa pesemällä pyörän tavanomaista perusteellisemmin myös hankalista paikoista.
Pesussa huomattua
Koska pyörää pitää pesun kestäessä siirrellä että saa vanteet pestyä havainnoin että eturenkaassa on pieni kohouma kulutuspinnassa. Niin pieni että olisi jäänyt huomaamatta mutta sattui valo sopivasta kulmasta ja siksi tein havainnon. Arvelin sillä kylille pääseväni että voin tiedustella onko kaupan kyseistä kokoa ja sopivaan hintaan. Tilauksen takana olisi ollut mutta sen voin itsekin hoitaa ja todennäköisesti halvemmalla. Mutta kun rengasta tarvitaan heti. Ei siis välitöntä apua löytynyt.
Miksi rengas on rikki
Ehkä matka huonopintaisia asfalttiteitä selittää tämän vian. Rengas ei ole erityisen kulunut mutta vääjäämättä olen osunut, vahingossa, joihinkin teräväreunaisiin kuoppiin. Tosin ensi kerta omalle osalle tämän tyyppiselle vialle.
Särkynyt rengas
Merkkiä Kenda ja tarkoitettu raskaisiin matkapyöriin. Yhdistelmärakenne ristikudos- ja vyörengasta. Keskialueella ei ole lainkaan kuviota ja kulutuspinta on paksuhko verrattuna sporttisempiin renkaisiin.
Aluksi ei ollut mitään havaintoa ajossa että rengas olisi millään lailla viallinen. Matkanteko kävi oikein hyvin reittiä Enonkoski - Savonlinna - Rantasalmi - Joroinen - Pieksämäki - Kangasniemi - Joutsa - Korpilahti - Jämsä - Orivesi - Tampere.
Shellillä elävänä
Parkkipaikalla tutkin rengasta lykkimällä pyörää niin että sain havainnot koko renkaan kulutuspinnan matkalta. Näkyvissä noin 30 cm pitkä ja reilut viisi senttiä leveä pullistuma jonka keskellä ura. Shellin "letkunjatke" eli tankkausavustaja tuli katsomaan mitä puuhaan. Hän ihmetteli asiaa ohellani. Kyseinen pullistuma oli hyvin kuuma. Ei kättä kärsinyt.
Päädyin vähentämään rengaspainetta 2,5 baarista 1,9 baariin ja siitä suunnistamaan reilun kymmenen kilometrin matkan kahtakymppiä maksiminopeutena pitäen kuuluvan lätkytyksen säestämänä kotitalliin. Olihan se hiukan noloa kun viitoin autojonon ajamaan vain ohitseni. Normaalisti tapahtuma olisi päinvastainen.
Rengas kesti
Pyörä on tallissa ja pitää vain hankkia paikalle pieni nostin nostamaan pyörän etupäätä tallin lattiasta että saan etupyörän irti. On toimeuduttava rengaskaupoille. Storm Motor on lähimpänä. Myös Motonetista voi saada apua.
Se miksi pullistumaan oli syntynyt ura on ilmeisesti lokasuojan tukiraudan keskisauman hitsaus lokasuojan alapinnassa joka jokaisella pyörähdyksellä muodosti ja syvensi pullistuman uraa ennen paineen laskemista. Jos pullistuma olisi urastaan puhjennut niin rengas olisi tyhjentynyt välittömästi.
Kunnossa olevalla renkaalla ei olisi ollut hätäpäivää eli ei olisi yltänyt lähellekään lokarin alapintaa mikäli ei rengas olisi pullistunut. Mittailin pullistumaa 1,9 baarin paineen kuormittamana. (Ajopaine olisi 2,4 - 2,5 baaria.) Mittaa kehän suunnassa noin 40 cm ja leveyttä runsaimmillaan noin 8 cm. Korkeutta renkaan muusta pinnasta noin 1,5 cm. Ajopaineella huomattavasti korkeampi eli ylettyi lokasuojaan asti. Lokasuoja ja sen kiinnitys ovat tehtaalta lähtöisin. Kyseessä oli neljäs tämän pyörän aikainen eturengas ja mitoitukseltaan rekisteröintitodistuksen kahden vaihtoehtoisen koon mukainen. Edellinen oli tätä samaa Kenda-merkkiä.
Kendaa ei enää myydä Stormilla joten korvaavaksi renkaaksi tulee Metzeler Marathon 888 mutta pelkkänä vyörenkaana eikä rekisteritietojen mukaisena Belted Bias-renkaana. (Kokomerkinnässä siis R-merkintä B:n sijaan.) Kuormitusluokka rekisteröintitietojen mukainen.
Sitä ihmettelen mikä voima teki tuon renkaan pullistuman kudosten ulkopuolelle pullistaen kulutuspinnan pitkulaiseksi kuplaksi. Olen ollut siinä uskossa että sisärenkaattoman renkaan sisäpuolen ohut kumikerros pitäisi pitää ilmanpaineen renkaan sisäpuolella.
Joku jo epäili että sinne kulutuspinnan ja kudoskerroksen väliin on syntynyt oma "ilmakehä" lämmön vuoksi mutta kiistäisin tämän sillä kupla madaltui kun päästin painetta pois renkaan sisältä venttiilin kautta. Mitään ulkoista vuotoa en havainnut.
Etupyörä on nyt Stormilla odottamassa uutta kumia jonka hankintaan sain heiltä 100€ alennuksen. Joka tapauksessa Metzeler on liki tuplasti kalliimpi kuin vaurioitunut Kenda. Muutoin olen ollut Kendaan hyvin tyytyväinen ja suunnittelin jo hankkivani samanlaisen tilalle mutta Storm ei enää edusta Kendaa ja olen nyt ikään kuin sidoksissa heidän tarjoamaan korvaavaan tuotteeseen saadakseni korvausta hinnanalennuksen muodossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti