Lähtiessä paistoi
Kuvia ottaessa ei sitten enää. Otin kuitenkin kuvat sillä juuri tämä kierros lähellä kotiseutuani on hyvin tuttua ja tunnelmallista ajella ja miettiä ajan ja ihmisen kulumista vanhemmiten. Maisemat kuitenkin paransivat mielialaa ja hyvillä mielin vein kuvissa olevan kulkuneuvon talveksi säilöön Kerholle. Siellä se, peräseinällä, kököttää kevääseen asti, toivoakseni.
Jossain Viljakkalan ja Karhen välillä.
Siivu Karhejärveä ja syksyn viimeiset lehdet puissa.
Pyörän kokonaiskilometrit.
Kesän kilometrit
California Adamant on kauden aloitus- ja päätösajoneuvoni ja joskus kesällä saatan sillä kurvailla malliksi että pysyy kunnossa. Keväällä nollasin tripin ja sen jälkeen kilometrejä ei ole tullut kuin mittarin näyttämä 715,6 kilometriä eli ei paljon mitään. Jossain vaiheessa, mennävuosina, saattoi tulla useampi tuhatkin kun matka mökille yhteen suuntaankin saa vähimmillään noin 450 kilometriä mittariin. Voisi ottaa ensi suven projektiksi käydä C. Adamantilla Mökillä pikkuteitä kurvaillen sinne Savonlinnan ja Heinäveden puoliväliin.
Kuluneena kesänä
Keväällä kiersin Kerhorakennuksen V10 Centaurolla pari kertaa ympäri. Siinä sen ajot. California 1400 GTS sentään liikkui yli 6000 kilometriä koska oli aikaa ajella ja vältellä isompia väkijoukkoja. Kaksi mökkireissuakin tein sillä. Kokoontumisissa en juuri käynyt mutta Ponutaipaleeseen osallistuin. GTS on parkissa Kerholla hyvissä lähtökuopissa. Centauro on ajossa nykyään Espoon suunnalla koska sen uusi omistaja asuu niillä tietämin. Amerikanpyörä eli Honda CL ei ole liikahtanutkaan menneenä suvena. Siinä on sähköissä vikaa enkä ole sen kanssa enempää eestynyt kuin mitä laitoin uudet johtimet ohjaustangon sisään. Vielä pitää peuhata tankin alla kulkeva johtonippu kuntoon. Vika on ilmeisesti siellä kun sulakkeita kuluu kuin röökiä ketjupolttajalla. Mutta vain silloin kun on vilkku vasemmalle ja samalla kun kääntää vasemmalle katoavat sähköt. Muutoin toimii.
Tulevan talven puuhat
1400 GTS saa kevyen huollon ja joitakin kohteita vilkaisen miten jaksavat kuten jarrut joihin laitan uudet nesteet. Onneksi GTS:ssä ei ole Guzzille tyypillisiä yhdistelmäjarruja vaan kaksi erillista ABS-piiriä. Öljyt vaihdoin suvella joten olkoot talven yli. California Adamantille ei tarvitse tehdä mitään. Em. pyörien akut ovat autotallissa viileässä nurkassa ovipielessä. Niitä ylläpitolatailen 2 - 3 kertaa talven aikana. Siinä isoimmat puuhat pyörien suhteen ennen kevättä. Aina on ainakin kaksi pyörää valmiina ajoon.
California Adamantin pikkuremppa
Edellisvuonna käytin sylinterikannet Tammer-Dieselissä peruskunnostettavina jossa laitettiin uudet venttiilit ja holkitettiin venttilinohjurit. Vanhoihin sylintereihin laitoin vanhat männät uusilla männäntiivisteillä. Loppui öljysavun pöllähdykset. Moottori kävi hieman karheasti, aluksi, uusilla männänrenkailla mutta sittemmin käynti on nätistynyt. (Olisi pitänyt laittaa sylinerien alpäätiivisteet tuplana.) Kunnostuksen yhteydessä tein RVS-käsittelyn joka edelleen on moottoriöljyn joukossa. Ensi suvena pitää ajaa oikein kovalla helteellä rankempi kierros pikkuvaihteilla ja kovaa että em. metallin lisäaineesta saa täyden hyödyn. Moottoriöljynä olen käyttänyt 20W50 Valvoline mineraalipohjaista.
Projekti
Talven pääpuuha on kunnostaa vuoden 1982 California T3 850 siten että pyöreäsylinterisen kasipuolikkaan tilalle tulee kanttisylinterinen California 1000-moottori ahtimella ryyditettynä sekä kokonaan digitalisoituna. Tankki ja muut heebelit lähtevät ammattimaalarin luo värjääntymään. Mustavalkoteema edelleen. Projektinimi on California T3 1000 Blower. Tehoa ei kilowattilukemina ole tarkoitus hankkia kuin noin 10-15 prosenttia lisää eli sinne kuudenkymmenen - seitsemänkymmenen takapyörähepan tietämille mutta vääntömomenttia pyrin parantamaan merkittävästi. Useimmat pyöräni ovat olleet joko musta-harmaita tai musta-valkoisia. Välillä on ollut hyvinkin punaista kuten Ducati 906 Paso ja Quota Mille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti