Kaksinkertainen työHeti tuossa alla on juttu vanhan mallisen kytkimen kokoonpanosta. Löysin kuitenkin varastoistani uusia osia ja kelvollisen uuden kytkinakselin keskiön joka oli vain hieman kulunut. Kunnostin sen. Uudesta versiosta kuvia ja tarinaa vanhan version kokoonpanon jälkeen.
Vanhempi versio
Mitään muuta eroa ei ole kuin kytkinkeskiön ja levyjen matalammat urat. Levyt ovat korkealaatuiset Surflex-levyt ja niitä on kaksi kappaletta. Siirsin levyt ja osin muutkin osat T3 850 California-mallista uudempaan 1000cc moottorityyppiin koska käytän samaa vaihteistoa kuin aiemminkin.
Kuutiotilavuus kasvaa vain hieman Todellisuudessa noin 950cc on lähempänä totuutta peruskorjatussa moottorissa. Kuutiotilavuus siis kasvaa vain noin kahden moponmoottorin verran. Eli ei paljon mitään. Hevosvoimaero on hieman yli kymmenen enemmän. Tosin on lisäväännön hankkimiseen tarkoitus laittaa mekaaninen ahdin vielä tämän talven aikana. Ahdin on tarkoitettu noin 1000 - 1200cc nelisylinteriseen moottoriin. On kuitenkin pienimpiä mitä markkinoilla on. Merkki on amerikkalaisvalmiste Eaton. Pyörään tulee digitaalinen moottorinohjaus.
Jos vauhtipyörä on ollut irti
Vauhtipyörä sopii moneen asentoon mutta vain yksi on oikein. Vauhtipyörältä kun katsotaan muunmuassa sytytyksen oikea-aikaisuus eli sen kehällä on ajoitusmerkit. D italiaksi on destra eli oikea ja S on sinistra eli vasen. Oikea ja vasen ovat mäntiä omilla puolillaan ja tämä kertoo niiden liikkumisesta sylintereissä oikea-aikaisesti joiden liikkeen mukaan sytytys säädetään. Moottoriajoneuvoa, kätisyyden varmistamiseksi, katsotaan aina takaapäin.
Osien puhtaus ja laatuUseasti on niin että levyihin on tarttunut ruostetta ja kaikenlaista likaa. Metalliosista hiotaan ruosteet ja sinistymät pois sekä levyistä pinta hieman rikki eli liukkaat kohdat himmenetään. Jos on öljyä päässyt kitkapinnoille ei aina perusteellinen pesukaan auta vaan on laitettava uudet levyt. Myös ohueksi kulunut levy ei enää ole tehokas vääntömomentin siirtäjä.
Eivät kulu helposti
Mainittakoon että Guzzin kytkinlevyt sekä teräksiset vastinpinnat eivät kulu kovinkaan nopeasti. Ennemmin kytkinremontin aiheuttaa öljyvuoto tai kytkinlevyjen pinnan irtoaminen tai keskiön repeäminen joidenkin levytyyppien osalta. Itse olen suosinut Surfleksin liimattuja levyjä mutta muitakin hinta-laatusuhteellisia levyjä on kaupan.
Ensin jouset
Pihdeillä hieman kiristetään jousien toisen pään hentoa "häntää" niin että se tarttuu vauhtipyörässä oleviin upotuksiin. Näin tehdään kaikille jousille ja paininlevy ajoitetaan niiden mukaan koska paininlevyssä on vastaavat upotukset. Muutoin kytkimestä ei saa toimivaa.
Asennustyökalu
On liki välttämätön koska se helpottaa kytkimen kokoonpanoa merkittävästi ja säästää aikaa sekä mahdollisia virheitä kokoonpannessa. Pultti on hienokierteinen ja se kierretään kampiakselin takapäässä olevaan kierteeseen. Lisäksi tarvitaan muotoiltu aluslevy. Pultissa voi käyttää myös mutteria apuna.
Jouset ja paininlevy asennettuna keskipultin avulla.
Etummainen kytkinlevy vielä keskittämättä.
Kytkimen välilevy paikoillaan.
Kytkimen keskitys alkaa tästä.
Kytkimen taaempi kitkalevy asennettuna.
Kytkinlevyjen keskinäinen suuntaus
Seuraavassa vaiheessa, kun on jo käynnityskehä asennettu joka samalla toimii kytkimen kantena ja yhtenä kytkinpinnoista, voidaan suuntaukset viimeistellä. Se tapahtuu helpoiten, ainakin kotiasentajalla, siten että keskitys tapahtuu samalla osalla joka on muutoinkin kytkimen osa joka samalla välittää voiman vaihteiston sysäksenvaimentimeen ja sen jälkeen ensiöakselille. Jos sellaista ei ole tai ei halua osaa irrottaa vaihdelaatikon akselista voi keskityksen tehdä vaikka puukapulalla tai sopivan kokoisella putkella. Se ei suuntaa hammastuksia mutta silmällä voi katsoa senkin kohdalleen.
Käynnistyskehä.
Käynnistyskehän pultit
Pultteihin hieman mietoa lukitusliimaa ja kiristys ohjekirjan mukaiseen momenttiin.
Keskipultin löysäys
Kytkinkeskiön voi vetää pois paikoiltaan sillä levyjen keskinäinen suuntaus on kunnossa. Pulttia voi ryhtyä löysäämään siten että levyt liikkuvat tahmeasti jolloin kytkinkeskiöllä voi varsin helposti keskittää kytkinlevyt niin että keskipultti voidaan ottaa pois. Kytkin on koottu. (Jos keskitys on pielessä tai levyjen keskihammastus ei ole linjassa toisen levyn kanssa niin vaihteiston asennus ei onnistu. Tarkkana pitää olla.
Käynnistyskehä on pultattu paikoilleen ja keskiön napa eli silmä on asennettu.
Napa putoaa herkästi
Olen käyttänyt jotakin tahmaista liimaa pienen määrän saadakseni navan pysymään paikoillaan kun vaihteistoa asennetaan. Kytkimen työntötanko osuu keskelle napaa ja pitää navan paikoillaan.
Toinenkin tapa
Monet kotiasentajat laittavat moottorin takapään osoittamaan kattoa kohden. Silloin ei tarvitse pelätä sitä menivätkö jouset oikeille paikoilleen ja keskityskin hieman helpottuu.
Uudemman kytkinversion kokoonpano
Ei paljoa eroa yllä olevasta koska eroa on vain osissa kuten valitsemissani umpinaisissa "heavy duty" -kytkinlevyjen osalta sekä kytkinakselin keskiön syvemmästä hammastuksesta. Kerrottakoon että uudempi kytkinlevy käy myös vanhan, matalahammastuksisen keskion kanssa mutta suositeltavaa on vaihtaa keskiö myös uuteen malliin. Kestoikä on pidempi. Toisinpäin ei onnistu eli osat eivät sovi keskenään niin päin.
Vauhtipyörä puhdistus ja tarkastus
Yleensä hammastuksessa on runsaasti kertynyttä kytkinpölyä joka on tarttunut kovaksi massaksi hampaiden väleihin sekä uraan hammastuksen etupuolella. Uran pohjassa on reikiä jotka pitää myös avata samalla kun hammastuskin puhdistetaan. Reikiä myöden käytönaikainen kytkinpöly pääsee pois häiritsemästä ja kytkin toimii kevyesti ja täsmällisesti. Kovin kulunut hammastus edellyttää vauhtipyörän vaihtoa uuteen. Lievempi kuluma on mahdollista viilata tasaisemmaksi.
Jouset vauhtipyörään
Jousia saa eri "voimakkuuksisia" eli jämäkämpiä kuin alkuperäiset. Normaalisti käytän alkuperäisiä. Toimivat ainakin uusilla, paksummilla ja suurikitkaisemmilla Surflex-levyillä. Näissä levyt ovat umpinaisia verrattuna muihin levyihin.
Jouset kiinni lovissaan.
Paininlevy
Sen ajoitus on tärkeää sillä jousten on mentävä vastaavalaisiin syvennyksiin kuin on vauhtipyörässäkin.
Paininlevy jousia vasten. Levy on hiottu ja puhdistettu sekä suoruus tarkistettu.
Asennuspultti. Hienokierteinen M12 pultti jossa muotoiltu aluslevy ja mutteri.
Asennuspultin tehtävä
Pitää paininlevy puristuksissa jousia vasten mutta ei kierretä pohjaan vaan vain sen verran että kytkimen kokoonpano onnistuu. Alla kuva josta selviää, suurinpiirtein paljonko puristetaan. Liika pauristaminen voi vahingoittaa jousia eikä jousissa olekaan enää voimaa ja kytkin alkaa luistamaan.
Asennusvaiheen "työvara" pultilla ja sen mutterilla säädettynä.
Etummainen kytkinlevy asennusvaiheessa.
Kytkinlevyjen välilevy paikoillaan.
Taaempi kytkinlevy asennettu sekä tulevaa keskitystä varten kytkinakselin keskiö.
Kytkinakselin keskiö ja käynnistyskehä
Tässä tapauksessa syvempihammastuksinen eli uudempi versio on suuntaamassa levyjen hammastusta samanuuntaisiksi. Seuraavaksi tule "kansi" ei käynnistyshammaskehä joka myös toimii perinnäisenä kitkapintana.
Käynnistyskehä on kytkinkokonaisuuden toiseksi viimeinen osa.
Vasemmalla pidätin joka estää hammaskehää pyörimästä pulttien kiristyksen aikana. Mietoa ruuvilukitetta kierteisiin.
Kytkinlevyjen keskitys
Kuvassa näkyy kytkinkeskiö levyjen hammastuksessa. Keskiön voi vetää varovasti pois ja löysätä asennuspulttia niin että levyt liikkuvat tahmeasti myös ne pitää tässä vaiheessa keskittää aivan keskelle ja hammastukset yhdensuuntaisina. Mitatakin voi mutta tarkka silmäkin riittää. Sitten pultti voidaan ottaa pois ja levyt pysyvät keskellä sekä hammastukset yhdensuuntaisina. Jos näin ei ole ei vaihdelaatikkoa saa paikoileen. Kytkimen osia ei saa voidella. Voide ajautuu kytkimen pyöriessä kitkalevyille eikä pitoa löydy. Puhdasta ja kuivaa pitää olla.
Kytkinakselin kytkinkeskiö kunnostettuna.
Keskiön kunnostus
Käytössä jo olleen keskiön hammastuksesta viilasin kulumalovet matalemmiksi. Se parantaa kytkimen toimivuutta merkittävästi. Jos kulumat ovat syviä, varsinkin vetopuolella, voi keskiön vaihtaa uuteen. Kulumat heikentävät merkittävästi kytkimen toimivuuttaa. Liian pienillä kierroksilla ajaminen kuluttaa kytkintä nopeasti. Vikaa voi tulla jo 100.000 km matkalla.
Toinen kunnostus keskiön suhteen oli kuvan alareunassa näkyvän vaihdelaatikon kytkinakselin tiivistyspinta johon kuminen huulitiiviste oli hionut matalan uran. Hienolla vesihiomapaperilla sain kulumauran piiloon ja tiivistepinnan siistiksi. Uusi huulitiiviste pitää asentaa vaihdelaatikon etuosaan.
Kytkimen "silmä"
Nyt ei ole tähän toiseen kokoonpanoon laittaa autenttista kuvaa mutta ex-kokonpanosta sentään on. Jos silmän unohtaa niin kytkin ei toimi lainkaan koska kytkimen työntötanko ei pääse painamaan kytkinlevyjä irti toisistaan. Toinen virhe on että asentaessa silmä putoaa pois paikoiltaan. Tulos on sama ja kytkimen työntötanko saattaa taipua. Omassa asennuksessani käytän tilkkasen liimaa pitämään silmää kuopassaan.
Edellisen kokoonpanon kuva kytkimen silmästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti