Piti tehdä laskelmia
Hyllyssä oli vanhempien projektien osia tai muuten vain sinne kertynyttä käyttökelpoista materiaalia. Moniurahihnapyöriä ja pari kiilahihnapyörääkin. Näiden kahden hihnavälityksen yhteistoimin pitäisi pyöriä sekä ahdin (Moniurahihna) että laturi. (Kiilahihna)
Vain kaksi hihnapyörää säilyi originaalina sillä kampiakselin päähän tuleva pyörä pitää laittaa pienempi ja sorvaan sellaisen kuin on, mielestäni, hyvän kokoinen.
Laskelmat niillä hihnapyörillä jotka olivat jo olemassa
Isompi kampiakselin päähän tuleva vaihtoehto 1200 kierroksen tyhjäkäyntinopeudella pyöritti ahdinta 2940 minuuttikierroksen nopeudella. Koska laturi saa käyttövoimansa ahtimen akselilta olisi kiilahihnavälitys olemassa olevilla hihnapyörillä ollut jo 4320 kierrosta.
Laskelma 3500 kierroksen matkanopeudella olisi ahtimelle tarkoittanut 8575 kierrosta minuutissa ja laturille 12605 kierrosta minuutissa.
6000 tuhannen kohdalla kierrokset ahtimella 14700 ja laturilla 21609 kierrosta. Laturin maksimikierrosluku on 25000 kierrosta minuutissa. Laturin hihnapyörä on kiinni laturin tuulettimessa eli sen vaihto ei ole yksinkertainen. Muutenkin kierrosluku karkaa tarpeettoman isoille kierroksille. Jos näitä olisi käyttänyt olisi sytytyslaitteet tehtävä uusiksi. Nyt voin käyttää jo olemassa olevia.
Pienempää pyörää kampiakselille
Se pitää tehdä itse sorvaamalla koska standardiosissa ei ole sitä kokoa saatavilla. Aloitin sen jo mutta pääsin vasta hieman alkuun. Käytän hyvälaatuista 7000-sarjan lentokonealumiinilevyä josta leikkasin sopivan aihiopalan. Lähipäivinä sorvailen. Onneksi moniurahihnapyöristä on hyvät mittatiedot olemassa ja aina voi ottaa mallia olemassa olevista hihnapyöristä.
Työntömitassa lukema joka tulee mitan alla olevan hihnapyörän tilalle.
Ahtimen akselille tulevat hihnapyörät: musta ahtimen akselin moniurapyörä ja alla laturin hihnan käyttöpyörä. Koko näkyy mitasta.
Kampiakselille tulevan hihnapyörän alumiininen aihio sorvissa. Lienee valmis ensi viikolla viimeistään. Yläkuvassa viiva joka kertoo lopullisen paksuuden.
Uusi kokonaisvälitys
Moottorin tyhjäkäyntinopeudella (1200 k/min.) ahdin kiertää 1994 kierrosta minuutissa ja laturi noin 2800 kierrosta.
3500 eli matka-ajokierrosluku tuottaa ahtimelle noin 5660 kierrosta ja laturille noin 8300 kierrosta minuutissa.
Huippukierroksilla eli 6000 kierroksen lukemat olisivat noin 9700 ja noin 14000.
Kokonaisvälityksen toteutusta
Iltapäivä sorvin ääressä sujui mukavasti ja kahvinkeitin poristeli sumppia ja juttukavereitakin oli ihan riittämiin. Tuttuja vieraita. Sorvailin yllä esitellystä alumiinimötikästä moniurakiilahihnapyörän. Ei kummoinen homma mutta mitattavaa riitti. Siis tarkkana piti olla sorvin eri "veivien" asteikkojen suhteen. Sorvin näennäinen tarkkuus on 0.002 millimetriä. Taisin onnistua. Ensimmäinen ura oli hankalin, seuraavat vain toistoa.
Kampiakselin päähän
Reikä 18 millimetriä tasan. Tarkka sijainti kampiakselilla selviää myöhemmin kun selvitän hihnan edullisimman linjan ja ahtimen käyttöakselin laakeroinnin. Lisäksi piti tehdä kiilaura. Sekin syntyi sorvilla varsin kivuttomasti. Viimeistely pikkuviiloilla. Purseet ja muut karheudet pois.
Kampiakselin etupää ja puolikuu-kiila akselissa.
Moniurahihnapyörän takasivu. Ulokkeesta pitänee vielä hieman lyhentää.
Moniurahihnapyörä kampiakselilla.
Moniurahihnapyörä kampiakselilla. Takana "työvaraa".
Moniurahihnapyörä ja eräs signaalikiekko suurpiirteisessä sovituksessa.
Signaalikiekko
Sen etupuolelle tulevat kaksi kampiakselin asentoanturia jotka määrittelevät sytytys- ja ruiskutusajankohdat. Ajoittamisen voi tehdä kahdella tapaa: noudattamalla kampiakselin ajoitusmerkkejä, kuten aion tehdä selvyyden vuoksi, tai sitten ihan mihin asentoon vain sillä ajoituksen voi myös ohjelmoida "poikkeavaksi". Molemmat tavat toimivat.
Eri hihnapyörien vertailu rinnakkain. Keskimmäinen on ostettu IKH:sta.
Projekti etenee
Hiljalleen. Ehkä vielä yhtenä päivänä tällä viikolla. (Viikko 47 2021.) Pääsee linjaamaan hihnojen kulkua kampiakselilta ahtimen akselille ja siitä kiilahihnalla laturille. Pientä päänvaivaa mutta enemmän käsitöitä. Sorvia ja jyrsinkonetta joutunee käyttämään ahkerasti laakeripesien valmistukseen.
Miksi kiilahihna laturille
Pyörän pituussuunnassa ei ole paljoa varaa. Jo neliurainen moniurahihna on leveämpi kuin perinteinen kiilahihna. Muutoin olisin käyttänyt moniurahihnaa. Suurella todennäköisyydellä joutuu tekemään eturungon poikkittaisvahvistuksiin muutoksia. Aiheuttanee myös eräiden laitteiden uudelleen sijoittelua. Ahdastakin on. Esimerkiksi huohotussysteemi pitää rakentaa kokonaan uudelleen. Runkoa pitää sovitella paikalleen aika usein että "vitaalit" komponentit mahtuvat. Pyörästä ei tule näkemään päällepäin että siinä on ahdin.
Maalarille
Tankki ja sivuposket on maalattava uudelleen alkuperäisväreihin ja -raitoihin. Tekstejä pitää teettää. Varsinkin miettiä mitä tekstejä. Jokin sanaleikki tai vihje siitä mitä pyörä sisällään pitää. Maalarin kanssa kävin neuvotteluja aiheesta ja toimitan maalattavat osat purettuina hänelle alkuvuodesta. (Tein hänen vanhaan Buelliinsa mukavia custom-osia joten taitaa mennä hommat päikseen.)
Jatkuu osien sovittelulla
Ahtimen akselin hihnapyörä kuten myös vaihtovirtalaturin hihna ovat löytäneet paikkansa. Akseli sovitustyötä varten on alumiinia mutta lopullisen teen teräksestä kun mitoitus on aivan varma. Sytytyksen ja ruiskutusajoitusten osien sovittelu eivät tuottaneet isompaa vaivaa vaikka aika tiukoille välysten suhteen menikin. Myös ahtimen hihnankiristimen ja laturin hihnan ohjauspyörän sovitukset onnistuivat. Kuvassa ne ovat hämäävästi kiinnitetty jakopään koteloon mutta samoille mitoituksille ne tulevat vielä tekemättömään tukilevyyn joka tulee koko komeuden etupuolelle. Kierroslukumittarin vaijerikin mahtunee mutta tarvitsee hieman tukea ettei hierrä ahtimen hihnapyörään ja hihnaan.
Ahtimen akseli moniurapyörineen ja laturin hihnan hihnapyörä akselilla sovituksessa.
Sininen lanka kuvaa ahtimen hihnan kulkureittiä. Automaattikiristin vasemmalla.
Ahtimen akselin etupää
Sen kannattamiseen tulee suojattu kuulalaakeri joka kiinnittyy samaa etulevyyn kuin on koko rakenteen edessä. Edestä katsoen tukilevy muistuttaa toispuoleisesti vinojalkaista a-kirjainta. Se pitää ensin irrottaa isommasta levypalasta. Tietää taas rauta- tai siis alumiinikauppareissua. 4 - 5 millistä levyä niin tulee tukeva.
Komposiittiä
Laturin hihnalle ja osittain sytytysantureille ja ahtimen hihnalle tulee myös komposiittimateriaalista tehtäviä suojarakenteita. Moniurahihna ei tykkää jos hihnan ja hihnapyörän väliin menee pikkukivi. Mutta se kuuluu ns. viimeistelyhommiin. Pitää tehdä ensin mallit ja sitten niiden mukaan osat. Laturin hihna pitää suojata myös pakokäyrän kuumuudelta.
Sytytyksen ja ruiskutuksen anturit kehällään ja pyörijä hihnapyörän edessä.
Vaihtoehtoja on
Sytytys ja ruiskutuslaitteista ei varsinaisesti ole pulaa. Tähänkin tarkoitukseen olisi ollut kahdet. Nyt, tähän sytytykseen, tulee vanha Ignitech TCIP4 ja ruiskutukseen ikää kerännyt MegaSquirt. Molemmat digitaalisia ja ohjelmoitavissa moneen käyttöön. Suoritan ohjelmoinnin itse. Noin kymmenkunta vuotta vanhoja mutta ovat, toistaiseksi, osoittautuneet luotettaviksi. Muut ruiskutusosat ovat merkkiä Bosch, kuten paineensäädin, mutta ruiskutuspumppu Boschin kopio merkkiä Biltema. Samoin polttoainesuodatin. Suuttimet ovat Boschilta.
Runkopultin reikä. Samaan pulttiin tulee kiinni vaihtovirtalaturin teline.
Sytytysanturit ja pyörijä eli liipaisin. Näin edestä katsoen pyörii myötäpäivään.
Tilankäyttö
Millipeliä. Että sain tarpeeksi ison hihnapyörän niin piti mitoittaa ihan hirmuisen tarkasti. Kuvasta ei selkeästi näe että kuinka tarkasta mitoituksesta on kyse. Osien valmistukseenkin meni aikaa vaikka osa niistä on ollut valmiina jo kymmenisen vuotta. Joitakin osia joutuu vielä muokkaamaan että moniurahihnalla on varmasti vapaa reitti. Kohta pääsee hihnakaupoille.
Lisää tulevalla viikolla jos ei sitten viikonvaihteessa...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti