maanantai 1. marraskuuta 2021

Dacia Logan Van Uudet talvirenkaat

 

Valinta kahden välillä
Itse olisin laittanut kitkarenkaat sillä talviajoa on kovin vähän sillä perheenjäsen kulkee työmatkat huolettomasti bussilla. Tosin joutuu hän, nykyisin, vaihtamaan bussia kerran. Ennen pääsi yhdellä kyydillä. Raitiovaunujen tulo kun laittoi bussireitit uusiksi. Käytän myös bussin (Nysse Tampereella.) ohella polkupyörää jos säät sallivat ja kauemmas mennessä talouden pitkäaikaista pakettiautoa. Silti vaimo halusi nastarenkaat alle. Siksipä nyt sellaisilla rapistellaan menemään. 

Omat matkat ovat kahta mallia
Kerholle ja Verstaalle menisin myös, mieluimmin, bussilla mutta reiteistä johtuen siihen menee aikaa minimissään tunti ja 15 minuuttia, pahimmillaan liki 2 tuntia ja vielä jää reipas kävelymatka. Lisäksi vuorot Ylöjärven suunnasta Tampereelle harvenevat klo 19 jälkeen niin että bussille pitää tähdätä tarkasti ottaen huomioon kävelyyn menevän ajan ja säätilan. Liikaa muuttujia minulle. Ainakin toistaiseksi. Raitiovaunulinja tulee, jos tulee, Ylöjärvelle yli kymmenen vuoden perästä, jos silloinkaan. Ylöjärvellä on junille seisake mutta yksikään juna ei siinä pysähdy. Pakettiautolle tulee kilometrejä talven aikana, normaalisti, alle 2000. Kesällä liki tuplasti vaikka itse ajelenkin mieluimmin moottoripyörilläni.

Renkaan tietoja. Rengassarja ja asennustyö vanhojen kumien tilalle 390€.

Saman merkkiset kesärenkaat
Pikkupakussa alla ovat pyörineet kaksi kautta. Erityisesti hiljainen kulku on miellyttävää niissä. Edellisillä merkkirenkailla ennen edes puoleenväliin kulumista alkoi melu olla sitä tasoa että myin ne kaverille autonsa katsastusta varten halvalla.

Uusi musta kiekko alla kertaa neljä. Merkki GT Radial Kiinasta, tms...

Erikoinen nastoitus
Kuten tunnettua ovat nastat jaoiteltu renkaaseen niin että niillä on useimmilla eri kulkulinja eli kierroksella ne kohtaavat maan (jään-) pinnan eri linjalla. Niin on tässäkin rengassetissä mutta hieman erikoisesti sillä osalla kierrosta nastat ovat joko aivan ulkoreunoilla ja kohta, kierrosta edetessä, keskilinjan tuntumassa. 

Nastoitus ulkoreunoilla tällä kohtaa.

Nastoitus aivan lähellä keskilinjaa, ylempi viiva, mutta ulkoreunoilla ei yhtään.

Nastojen jakauma
Kaksi leveää osiota ja kaksi kapeaa yhdellä kierroksella. Mielenkiintoista nähdä miten rengas kuluu eli kuluuko se niistä kohdin enemmän missä nastoja ei ole vai onko kuluminen tasaista. Muuton renkaan kuviorakenne muistuttaa useita muunmerkkisiä renkaita. 

Pysyykö nastat?
Se jää nähtäväksi. Pitää sisäänajaa renkaat hyvin. Ei siis alkuun kovaa nopeutta eikä äkkinäisiä lähtöjä, nopeita mutkia tai kiihdytyksiä. Pikkuteitä hitaasti kiiruhtamalla. Taka-akselille hieman enemmän painoa lumikelien ajaksi. Näppituntumalla vertaillen on näiden renkaiden nastojen pistovoima suurempi kuin kotimaisen kilpailijansa. Rengaspaine 2,3 baaria.
 
Ajettavuus
Tänään kokeilin ajaa pätkän moottoritietä että mutkaista pikkutietä. Pikkutien ajaminen sujui kuten aina eikä tuottanut sen kummempia fiiliksiä. Nopeus max 60 km/h. Moottoritiellä mittarinopeutta 110 ja kaistanvaihtoja sillä suurin osa kulkijoista ajoi hitaammin vaikka tie oli kuiva ja lämpötila viisi astetta. Tosin en tiedä näiden renkaiden tarkkaa kehämittaa joten saatoin ajaa, mahdollisesti, ylinopeutta. Verrattuna Nokian 12 vuotta vanhoihin renkaisiin on näillä GTR-renkailla hieman hitaampi reaktionopeus jos kääntää äkkinäisesti ohjauspyörää. Muutoin tuntui menevän hyvin. Tavoilleen oppii ajan kanssa. Sitten kun tulee lunta ja jäätä tarkastelen em. asioita uudelleen. Jos tulee, täällä Pirkanmaalla.

Rengasmelu
Toistaiseksi hiljaisempi kun Nokialaisilla nastakumeilla ikinä. Suunnilleen saman verran kuin samanmerkkisillä kesäkumeilla talven jäljiltä olevalla asfaltilla. Arvelen melutason nousevan kun asfaltti taas, nastarenkaiden ansiosta, muuttuu karheammaksi ja parantaa jarrutuspitoa kylmälläkin säällä. Myös sateella sillä vesi jää sinne karheuksien väleihin. Tosin mikään kumirengas ei ole pitävä kylmällä säällä saati pakkasella. Siihen tarvitaan pehmeämpiseoksisia kitkarenkaita. Hitaasti ajaen asfaltilla kuuluu rapina selkeästi mutta ääni hiljenee kun vauhtia on lisää tai sekaantuu muuhun renkaiden ja ajoneuvon tuottamaan meluun. Samamerkkisiin kesärenkaisiin nähden melua on selkeästi enemmän. Mutta niin se yleensä on kun kumi on karheampaa ja pehmeämpää kuin suvikumissa.

Pito talven edetessä
Lumella ja jäällä ihan siedettävää ja ajettavuus hyvä. Ei moittimista. Melu uutuuden jälkeen on hieman laskenut. Nastoja ei ole irtoillut. Kylmällä tai märällä asfaltilla pitoa ei ole ihan toiveiden mukaisesti ja olenkin tyytynyt ajelemaan alle rajoitusten mutta lumikelillä ei ole tarve hidastella. Epäilen että nastojen pistovoima on liian suuri koska kuivalla tai märällä asfaltilla pito on alhainen mutta jäällä tai lumessa oikein hyvä. Suuntavakavuuskin on hyvä. Ajoneuvossa on ABS-jarrut joita en ole juurikaan tarvinnut kuin kokeillakseni. Ei ole ollut isompia kiireitä.
Päivittäinen, keskimäärin viitenä päivänä viikossa, ajomatka noin 60 kilometriä pääosin moottoriteitä. Tuhannen kilometriä tulee mittariin silti ihan huomaamatta. Tankillinen polttoainetta antaa, näin talvella, noin 1100 km ajosuoritteen. Kesällä hieman pidemmälle. Viimeksi tankatessani oli dieselin hinta hiukan auki 2€. Ihanan kallista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti