Tällä kertaa vain kaksi akkua
Kyseessä Triken eli California Adamantin akku ja toisena California 1400 GTS:n akku. Identtiset akut ja sama ostopäivä keväällä 2021. Muiden pyörien akut ovat joko entisiä teknisesti tai hyvin ikääntyneitä sillä eräälläkin pyörällä ei ole tullut ajettua lainkaan pariin vuoteen tai akkua ei ole enää olemassakaan. Vanhat akut vien kierrätykseen. Yksi vanha akku lähti myymäni pyörän mukana. Kokonaisuutena ajoneuvon arvon suhteen akku on pieni sijoitus. Silti monet tinkivät asiasta. Tavanomainen akku maksaa saman verran kuin tankillinen bensaa.
Viallinen akku työllistää
Se että akku on jo heikko eikä enää oikein tee tehtäväänsä vaikka saa moottorin käyntiin on riskitekijä. Ennakkoon muutaman kympin uusi akku on vaihtoehto sille että akku kypsyy matkalle tai pahimmillaan kypsyttää latausjärjestelmän jolloin kuluja tulee jo satasissa. Kerholla olen seurannut ja koittanut ohjeistaa näitä "oman elämänsä sankareita" jolloin keväällä käynnistelevät sitä parikymmentä vuotta vanhaa japsipyöräänsä lisävirralla. Huono akku kuormittaa laturia, erityisesti H-alkuisilla merkeillä enkä tarkoita amerikanpyöriä, rakenteestaan johtuen, niin että latausjärjestelmä särkyy. Sitten onkin iso ongelma edessä.
Kahden aktiivisessa käytössä olevien pyörien akut.
Lataussyklit
Ensimmäinen lataus tapahtui kohta talvisäilöön laiton jälkeen. Akku kestää paremmin säilytystä kun se on kokolailla täynnä mutta tyhjenee itsekseen sillä tällainen perinteinen lyijyakku "syö itseään" eli lataus ja virransäilöntäkyky alenee. Siksi ylläpitolataus. Se tapahtui eilen molemmille akuille. Seuraava lataus helmi-maaliskuun taitteessa ja viimeinen juuri käyttöön otettaessa. Ei vaadi isoja "pakkoliikkeitä".
Lataustapa
Ylläpitolaturilla ja sen tehottomimmalla asetuksella. Silti laturi näytti täyttä latausta, vaikka latausvirta oli alhainen, jo muutaman tunnin jälkeen. Sama tapahtui toisen akun suhteen. Käyttöönotettaessa voi käyttää tehoasentoa sillä silloin on, yleensä, jonkinlainen kiire olevinaan.
Akun latautuminen
Joskus akku vaikuttaa hyvältä ja latautuu täyteen hetkessä. Se ei kerro akun kunnosta oikein mitään. Joko akku oli lähes täynnä jo ennestään tai se on kulunut ja ei ota latausta enää vastaan. Useimmat ylläpitolaturit näyttävät silloin akun täyttyneen. Vain kuormitustesteri kertoo onko akussa oikeasti voimaa. Toki tavallisella yleismittarillakin voi mittailla ja ladatun akun jännite pitäisi silloin olla lähempänä kolmeatoista volttia kuin nimellisjännitettään.
Samanlaiset akut
Sille on syynsä. Olen tehnyt pyöriini juuri tälle akkukoolle ja -muodolle sopivat kotelot paitsi C.1400:seen sillä tämä akkukoko on sen alkuperäiskoko ja hyvin yleisesti saatavilla.
Akkujen hapotus
Nämä lienevät viimeiset akut jotka hapotin itse. Hapottaminen on sinänsä helppoa koska akkujen mukana tullut happokasetti vain painetaan akun kennojen aukkoihin. Sinettinauha puhkeaa ja happo valuu kennoihin. Kasetti irti ja kennojen aukkojen päälle tulee lista jota ei voi enää rikkomatta irrottaa. Akun annetaan olla seuraavaan päivään asti asettumassa hapotuksesta ja liitetään ylläpitolaturiin ja ladataan täyteen.
Nykyään lain mukaan akun voi hapottaa vain liikkeenharjoittaja joka akkuja myy. Akkuhappo katsotaan lainsäädännössä räjähdysaineen osaksi.
Markettiakku
Vaikka samanlainen kuin nämä ovat hapotettu ennalta mutta onko tehty lataus asiallisesti ennen myyntihyllyyn nostamista. Ja kauanko hapotuksesta on aikaa? Onko merkintää akussa ja jos on niin onko se hapotushetki vai hyllyynlaittoaika? Jos latausta ei ole tehty hyvin niin akku on vanhentunut jo heti alkuunsa. Siksi maksan hieman enemmän akuistani jos saan hapottaa itse, joka ei ole nykyään sallittua, tai voin seurata hapottamista liikkeenharjoittajan tiloissa. Silloin saa ehtaa ja voin tehdä ensimmäisen latauksen itse.
Kolmannen samanlaisen hankinta
Toivoakseni toukokuuhun mennessä saan koottua työn alla olevan California T3 1000 Blower:in. Siihen olen jo tehnyt kyseiselle akkukoolle kotelon vaihteiston taakse laskemaan painopistettä. Ahdin on entisen akkutilan paikalla ja painaa jopa hieman enemmän. Toinen vaihtoehto on että kierrätän toista aikaisemmin hankituista akuista sillä kahdella pyörällä ajaminen ei kerralla onnistu. Asiaan voi kyllä vaikuttaa ns. laiskuustekijä eli on helpompaa vain ylläpitoladata akkuja kuhunkin pyörään erikseen.
Ylläpitolataus jos ei aja
California 1400 GTS:sä on erikseen liitin jota kautta akku ladataan jos se käyttökaudella joutuu seisomaan pidempään kuin kaksi viikkoa ajamatta. Siinä akun esille kaivaminen on työläämpää kuin California Adamantissa. Myös California T3 1000 Blower:in akku on hankalassa paikassa niin siihenkin pitää tehdä latausliitin helposti tavoitettavaan paikkaan satulan alle.
Vanhempien Guzzien akut
Sieltä löytyy jopa 40 amppeeritunnin akkuja. Nykykäytössä sellaisen hankkiminen ei ole tarpeellista. Akussa kyllä on tehoa runsaasti kunhan on täynnä ja ehyt. Niihin aikoihin ei ollut alennusvaihdestartteja joiden kuormituspiikki käynnistyshetkellä ei ole niin suuri kuin suoravetoisella startilla. Ison akun latautuminen kestää kauan eli tarvitsee pitkän ajoajan riittävän korkeilla kierroksilla. Halvemmaksi tulee käyttää 20 Ah:n perusakkua varsinkin jos startti on alennusvaihteella varustettu kuten jo 80-luvun lopulla. Alennusvaihdestartin tuntee pienestä koosta. Perinteinen suoravetoinen käynnistinmoottori on läpimitaltaan isokokoinen. Pieni akku latautuu nopeammin täyteen tehoonsa eli säästää energiaa. Kaikki energia, mitä pyörä käyttää, on bensiiniä tankissa.
Akun säilytys
Akku tykkää pakkasesta. Siis ehyt akku jossa on latausta ei jäädy. Siksi säilytys mahdollisimman viileässä. Mitä kylmempää sitä pienempi sisäinen purkausvirta. Itse säilytän akkuja autotallin oven suussa kaukana lämpöpatterista. Täyteen ladattu ehyt akku ei jäädy kovallakaan pakkasella. Lattialämmitteisessä tilassa ei kannata akkua lattialla säilyttää eikä ylimmällä hyllylläkään missä yleensä on lämpimämpää. Kellari tai muu viileä/kylmä ja tasalämpöinen paikka on hyväksi. Eiköhän jokin paikka jokaisesta taloudesta löydy. Huonoin säilytystapa on pitää akkua kiinni pyörän virtapiirissä muulloin kuin ajokaudella. Nykypyörissä on pieni järjestelmävirta koko ajan päällä ja akku tyhjenee hyvin hitaasti ja tappaa. Hitaasti täysin tyhjennyt lyijyakku on taattu vainaa. Siihen on myös ennakoiva hoito: ylläpitolaturi joka syöttää pientä virtaa koko ajan ettei pyörän kuluttama virranosuus syö akkua tyhjäksi. Tästä toiminnosta tulee juuri nimitys ylläpitolaturi. Älylaturi on sitten se seuraava aste joka, muunmuassa, kertoo onko akku jo vainaa. Kauppiailla nämä nimikkeet menevät lahjakkaasti sekaisin.
Akun puhtaus
Ulkopinnalla ei pidä olla likaa joka voisi sitoa kosteutta ja siten muodostaa sähköä johtavan piirin navasta toiseen pitkin akun ulkopintaa. Joissakin pyörissä akku on likaisessa paikassa ja silloin asiasta on pidettävä huolta myös ajokaudella.
Nykyakut
Niitä ei voi huoltaa kuin ulkoisesti ja lataamalla. Mielellään ylläpitolaturilla joka ymmärtää akun toimintaa. Akku luopuu sähköstään kun se niin haluaa.
Akun asento
Monessa pyörässä akku on joko kallellaan tai jopa vaaka-asennossa. Kannattaa silloin turvautua pyörän manuaaliin ja katsoa mikä akkutyyppi kelpaa. Kaikki akut eivät siedä kaltevia asentoja.
Vanhempi akkuteknologia
Käytössä on vielä akkuja joissa on kennoissa ruuvattavat tulpat. Silloin katsotaan onko nestepinta tarpeeksi korkealla joka kennossa. Nestepinta pitää olla kennolevyjen yli ja jännite, ladattuna, silloin vähimmillään noin 12,5V. Asiassa on pieni poikkeus: jos akku on kovin vajaajännitteinen niin nestepinta voi olla alhaisempi. Pitää ladata. Jos akun nestepinta ei nouse latauksen lopuksi kennotasoa korkeammalle lisätään tislattua vettä ja jatketaan latausta. Nykyään akkuvesi kulkee nimellä ionivaihdettu vesi ja on varsin puhdasta. Sitä. Jos vettä lisätään ennen kuin akkua on varattu eli ladattu ja lähtökohtana on alhainen nestepinta akku helposti tulvii. Siksi lataus ensin ja mahdollinen nesteen lisäys sittemmin ja latausta jatketaan. Lataukseen voi käyttää, varsin turvallisesti ylläpitolaturia mutta myös perinteistä vähä-älylaturia kunhan asiaa valvotaan. Akku ei saa tulvia. Varminta on ladata hyvin tuuletetussa tilassa akku muovivadissa. Pahimmillaan akku voi hajota. Joskus räjähtämällä. Toisesta akusta ei pidä akkua ladata sillä potentiaaliero voi olla suuri ja vaaratilanne on lähellä puhumattakaan akun kiehumisesta ja lopullisesta pilaantumisesta. (Miksi ei kraanavettä: se sisältää muunmuassa lisättyjä aineosia joita ihminen sietää aikansa mutta akku ei juurikaan.)
Akkuteknologia kehittyy
Nykyisin on tarjolla akkuja jotka ovat "hapottomia" ja mielletään kuiva-akkuina kuten, muunmuassa, puhelinten akut. Tehosuhde painoon nähden on ylivoimainen. Niitäkin on muutamaa versiota. Niiden latausjännite voi poiketa merkittävästi "menneen ajan" akuista eli lyijyakullisen pyörän laturi saattaa vain kypsyttää uudentyyppisen akun kun ei koskaan saa sitä haluttuun lataustilaan. Karkeana pääsääntönä sanoisin että käyttää sitä akkutyyppiä mikä on ollut moottoripyörässäsi ensiasennusakku. Uusi teknologia ja akun keveys sekä suuri purkausvirta saattaa houkuttaa mutta onko pyöräsi latausjärjestelmä soveltuva toisenlaisen akun lataukseen? Onko laturin latausjännite tai latausvirta sovelias? Kestääkö starttimoottori nykyakun ison purkausvirran jos pitää hieman "sahata"? Siitä kannattaa ottaa selvyys ennen isompia investointeja.
Akkujen vaarat
Kaikkea en vielä ole kokenut tähän ikään vaan akut, kuten aiemmin mainitsin, voivat räjähtää. Tyypillinen vika on se että lyijyakusta purkautuu kaasua latauksessa ja vikatilassa. Se on hyvin syövyttävää hengitettynä. Syövyttää myös ympäristön orgaanisia rakenteita. Kaikki akkutyypit voivat räjähtää jos joutuvat oikosulkuun. Joskus ihan itsekseen tai vahingossa mutta tulipalossa myös. Akkua ladattaessa ei kannata liikkua sätkä suussa. Latauksen aikan akusta purkautuu kaasua. Akku voi aiheuttaa oman tulipalonsa. Liittyy lähinnä nykyakkuihin. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen että nykyakut ovat paljon turvallisempia omassa toimintaympäristössään kuin menneen ajan lyijyakut. Määrällisesti nykyään akkukäyttöisiä laitteita on valtavia määriä. Mutta mikään akku ei kestä täyttä oikosulkua. Tosin, paremman pään akuissa, on sisäinen piiri joka katkaisee virran em. tilanteessa. Mutta en siihenkään täysillä luottaisi.
Lyijyakkujen kierrätys
Ostopaikalla on vastuu tästä sillä edesmenneen akun voi palauttaa ostopaikkaan tai muuallekin, kuten korjaamoihin, muihin akkuliikkeisiin tai ihan huoltoasemallekin mikäli heillä on sitä varten palautuspiste tai myyvät akkuja. Jos myyvät on heillä velvollisuus ottaa vastaan käytetty akku. Edesmenneen akun palauttamisesta ei makseta eikä pyydetä rahaa palauttajalta. Vanhojen lyijyakkujen hinta ollut nousussa jo vähän aikaa. Esimerkiksi mp-kerhon kannattaa kerätä edesmenneet akut isoon muoviastiaan ja palauttaa kerralla isompi määrä koska silloin siitä saa selvää rahaa. On myös ympäristöteko.
Enää yksi lataus ennen käyttöönottoa
Latailin tänään autotallin lattialla talvehtineita akkuja. Kaksi pyörän akkua ja yksi sähköperämoottorin akku. Kaksi mp-akkua tulivat täyteen muutamassa minuutissa ylläpitolaturilla. Veneen akku jäi vielä lataukseen. Huomenaamuun mennessä lienee latautunut myös.
Molemmat mp-akut tulivat sähköä täyteen varsin nopeasti.
Perämoottorin akku saa latautua pidempään.
Ajo- ja veneilykausi alkaa
Moottoripyörällä voi jo ajella jo ennen kuin järvistä lähtevät jäät. Jäidenlähdön jälkeen alkaa venekelit. Kuvissa olevat akut on hankittu keväällä 2021 eli yksi käyttökausi takana kullakin. Vanhempi veneen akkuna muutaman vuoden tominut on ollut talouden käyttöauton käynnistysakkuna ja jatkaa kunnes siitä veto loppuu. Kesällä kuvassa yllä oleva akku on aina pikkupakun kyydissä siinä missä perämoottorikin eli aina on akku paikalla vaikka mihin tarkoitukseen.
Kesäkuussa -22
Kaikki akut kunnossa ja käytössä. Käyttökohteina California 1400 ja California Adamant sekä talouden pakettiauto. Myös veneakku tulee kesän mittaan käyttöön. Muut pyöräni eivät tule käyttöön tänä suvena paitsi T3 1000 Blower kun ja jos saan sähkötyöt päätökseen ennen syksyä. Kesä on aika hiljaista Verstaalla kun on muutakin elämää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti