Sain tiedustelun eli uteliaan kyselyn
Juurikin
täältä blogini kautta että missä olen oppinut nämä moottoripyöräasiat.
Töissä olen ollut ihan muussa tekniikassa. Pääasiassa oma oppi hankittu ajamalla rikki
pyöriä. Lähinnä japanilaisia. Eivät minulla kestäneet. Mutta
tekniikkaoppia sain kodin ohella myös ammattikoulussa keskikoulun
jälkeen ja valmistuin autonasentajaksi. Kohtuullisen hyvillä
arvosanoilla. Yrittämisen intoon verrattuna. Niitä hommia en ole
tehnyt ammattimaisesti.
Merkittävin oppianti
Kutsutaan työssä oppimiseksi. Kun aloittaa jotakin uutta ja siinä onnistuu omilla kyvyillä, vanhempien kollegoiden neuvoilla ja esimiesten tuella on valmis kohtaamaan uusia juttuja. Lukioon en siis mennyt vaikka opettajat niin halusivat koska olin erityisesti luonnontieteissä hyvä. Mutta pidin lukiota tylsänä ja työläänä.
Oppi valtion töissä
Maalaispoika
joka joutui amiksen jälkeen ilman hakematta 18-kesäisenä armeijaan
ilmavoimiin ja eräiden poikkeuksellisten syiden johdosta valmistuin apumekaanikoksi Ilmavoimien Teknillisestä Koulusta. Tekniikan lisäksi myös johtamistaitoa ja muuta armeijatouhua. Viihdyin hyvin. Siinä inttiura. Pyydettiin kyllä jatkamaan Päällystöopistossa.
Kieltäydyin kunniasta. Laivuepalvelun suoritin Rovaniemellä Lapin Lennostossa kun halusin
jonnekin jossa en ole vielä käynyt. Aluksi Fouga Magister harjoitussuihkukoneiden parissa ja kohta jo Draken laivueessa. Viimeiset viikot kersanttina.
Intistä suoraan, sieltä saaduilla ohjeilla, yksi vapaapäivä välissä,
Valmetille Linnavuoreen lentomoottoriosastolle syvälle maan alle mutta
yllätyksekseni merimoottorijaokseen. Muutaman hengen porukka. Pari
vuotta siellä. Maan alla työskentely oli talvella raskasta kun ei
aurikoa näkynyt kuin viikonloppuisin paitsi jos oli ylitöitä, kuten niitä oli jos vain halusi tehdä, niin ei silloinkaan.
Armeijan jälkeen
Erilaisia töitä ja lainaa pankista niin tuli hankittua omistusasunto erään yliopisto-opiskelijanneidon kanssa kimppaan. Asia edistyi niin pitkälle että piti rakentaa sittemmin omakotitalokin. Siinä hommassa opin vähän rakennusmiehen töistä.
Etsikkoaikaa
Sittemmin
olin sekalaisissa hommissa maatalouskoneasentajana ja työnopastajana sekä laitesuunnittelijana myöhemmin konkurssin tehneellä Ylö-Tehtaalla jonka työtä, osittain, jatkaa Avant Tecno, Sakari Pinomäki ky:ssä hitsarina, koneistajana ja hydrauliikka-asentajana, kuorma-autokuskina ja muissa ns.
toisarvoisissa ja matalapalkkaisissa hanttihommissa muutaman vuoden kunnes valtio jälleen
kutsui luokseen ja antoi lisäkoulutusta Mäntässä. Sotilasarvoksi jäi
kaikkien näiden asioiden jälkeen reservin ylikersantti. Nyt ei ole enää pelkoa edes nostoväkeen joutumisesta jos tulisi sellainen tilanne päälle. Mitä lie tuo naapurimaan johto tuumii? Tuumiiko Suomi Nato-optiota?
Lentokonetehtaalle
Tein
Valmetilla Kuorevedellä Hallin taajamassa lentokonelevysepän hommia. Tykkäsin siitä
hommasta. Taivuttamista, pakottamista, venyttämistä, sikistämistä, muotoon
leikkaamista, lämpökäsittelyä, pintakäsittelyä, niittaamista,
liimaamista, jne. Parasta hommaa oli tehdä Redigoa.
Sai tehdä pitkää päivää ja viikonloppuja. Niihin aikohin olin poikamiehen kirjoilla. Markkinoilla oli vetoa:
joitakin koneita meni Meksikon rajavartijoille ja Eritrean Ilmavoimille ja Suomen
Ilmavoimille koulutuskoneeksi. Redigon tuotanto myytiin, Hornetien eturunkojen valmistamisen vuoksi, italialaisille eli Aermacchille kun duunarit
tarvittiin uusien hävittäjien tekoon amerikkalaisille. Samalla jouduin luopumaan hyvästä työkaluvaunusta joka meni myös Italiaan.
Amerikkaa
Hornet-hommat Patrialla
olivat tylsempiä kuin edelliset mutta onneksi sain siirron parin vuoden jälkeen avaruusaluspuolelle. Ensin teimme komposiittirunkorakenteen
XMM:ään eli röntgensatelliittiin Nasalle ja myöhemmin Rosetta-luotaimen
kuorirakenteen. Molempia tehtiin kaksi kappaletta. Toiset varalle, koekäyttöä varten ja lujuustesteihin.
Tuottajana toimi ESA.
Siellä oli enemmän komposiittijuttuja ja taas opin uuden ammatin.
Jälkimmäinen projekti tuotti varsin mukavasti ulkomaankeikkoja. Osa
tekemistäni hommista on edelleen hyshys. Eläkkeelle jäin kuitenkin FY-Composites
oy:stä jossa olin useita vuosia duunissa tekemässä Merivoimille häivetekniikkaa muunmuassa Hamina-luokkaan muutaman vuoden ajan sairastumiseeni asti. Siellä tehdään myös henkilökohtaisia puolustus- ja suojainvälineitä koti- että
ulkomaanvientiin.
Politiikkaa pitkän kaavan mukaan
Sivuhommina,
parhaina vuosina, joista sai parhaimmillaan päivä- tai matkarahaa,
Smoton hallituksessa ja kaksi kautta puheenjohtajana ja Suomen
edustajana Femassa.
Erittäin mielenkiintoista. (Siinä alkuaikoina kävi niin että oli kaksi
eu-tason mp-yhdistystä Ema ja Fem. Emassa oli Suomesta Mp69 ja Femissä
Smoto. Mielenkiintoiset olivat keskustelut miten nämä kaksi
samansuuntaista organisaatiota saataisiin saman katon alle. Asia
onnistui.)
Muita jäsen- ja hallituspaikkoja on olleet Liikenneturvan hallintoneuvoston jäsenyys, Smoto ry:n puheenjohtajuus kaksi kautta ja sen hallituksessa kymmenisen vuotta. Onpa pyydetty ja käyty Eduskunnassa esitelmöimässä ajoneuvolainsäädännön puutteista. MMAF:n hallituksen jäsenyys on myös ollut aikanaan. Lisäksi jäsenyyksiä on ja on ollut muissakin moottoripyöräjärjestöissä.
Arbeit Macht Frei
Tämä
homma siis työn ohessa. Usein sain työnantajani edustajan sopimaan ulkomaankeikan
kokousviikonlopun ennen tai jälkeen tai kahta puolen. Tuli Euroopan
kaupungeista useampi tutuksi. Kokouksia oli, tasapuolisuuden vuoksi,
niin ranskankielisellä puolella kuin muualla. Eritoten Bryssel ja sen
vanhakaupunki jäi mieleen. Myös muutama muu kaupunki näytti myös puolensa. Myös pitkäaikaisia kaverisuhteita syntyi. Mutta nyt ovat jo, pääosin, niin vanhoja että emme ole enää tapailleet koska itse en tee ulkomaanmatkoja moottoripyörällä eikä varsinkaan nyt kun on tautista aikaa.
Gruppo Moto Guzzi Finlandia ry
Muutaman
vuoden myös Gruppon hallituksessa siinä sivussa. Niihin aikoihin Gruppo
liittyi yleiskokouksen päätöksellä Smoton jäseneksi Motojussin kanssa järjestämässämme
Juhlarallissa Ruovedellä. Gruppossa olen yhtä kauan jäsenenä kuin Gruppo
on Smoton jäsen. Jäsenenä olen ollut useammassa mc-kerhossa joista
merkittävimmät Vimpy ry Vilppulasta ja LCR-mc jota olen ollut perustamassa
muinaisella 80-luvulla kotikylille ja olen edelleenkin arvostettu jäsen.
Kettuilun perusteella näin arvelisin. LCR:llä oli kriisiaikansa ja
joutui köyhyydessään eroamaan Smotosta mutta katsotaan... Vanhemmasta
jäsenistöstä on jo kato käynyt useasti. Mainittakoon hyvä ystäväni Tapio
Sarin joka myös toimi ahkerasti Gruppossa. Meillä molemmilla oli samoihin aikoihin Moto Guzzi GT 850 matkapyörät. 60-luvun lopun tekniikkaa. GT:llä kävin Guzzin tehtaalla Italiassa ja useissa muissa maissa kuten kaikissa pohjoismaissa paitsi en Islannissa.
Ei turhaa hötkyilyä
Muuten
olen ollut kuin "ellun kanat" eli en ole edes hankkinut jälkeläisiä.
Veljet ovat asian hoitaneet esimerkillisesti. Nuorimman luo on kutsuttu
Jouluksi-21. Pari vuotta minua nuorempi veli, Mikko, lie tuttu
gruppolaisille. Toiseksi nuorin pitää kotitilaa joka tarjoaa majoitusta
sekä viriketoimintaa. Hänellä, yllättäen, on myös Guzzi.
Vauhti laantuu
Tältä
pohjalta on mukava tehdä asioita jotka eivät vaadi kauheasti hienoja
työvälineitä. Kiinalaiset sorvi ja jyrsin, omatekemä prässi ja
kiillotuskone ja halvimman markettitason hiekka- ja
lasikuulapuhalluskaapit. Uä-pesukone sekä muutama muu kiva kone. Pääosa
työkaluistani ovat Biltemasta ja IKH:sta. Tarkkuustyövälineet ja paineilmakoneet sitten
ihan muualta. Työkaluni hankin vasta 50 vuotta täytettyäni ja
vakiinnuttuani asumaan Tampereella itä-savolaisen naisen kanssa.
Paja vuokratiloissa
Verstaani löytyy Ylöjärveltä ja on viimeisen päälle: lattialämmitys,
kahvio ja a-baari yläkerrassa, yleistilaa runsaasti väliaikaiseen
käyttöön. Tiloissa toimii myös mc-kerho mutta ei oma kerhoni. Omalle
kerholleni on Verstaalta pari kilometriä. Isot tilat sielläkin kahdessa
kerroksessa ja myös lattialämmitys uudehkossa rakennuksessa. Ei ollut
edes vielä valmis kun muutimme kaluston sinne. Kerhoni järjestää muun
toiminnan ohella myös avointa mopokerhotoimintaa Ylöjärven Seurakunnan tukemana. Mahdollisesti joku
mopoilijoista tulee vielä jäseneksikin kunhan varttuvat...
Appiukon perikunnan mökillä
Siellä
korjailen, entisöin ja rakentelen uusiksi ja hieman lisääkin tehden
että mökillä olisi kiva olla. Se on eläkeläiselle mukavaa ja
viihdyttävää puuhaa kun en tekemättä kykene olemaan. Jos en tee niin kuluu virvokkeita runsaammin. Paikkojen kunnossapitoa on riittänyt ja uusia rakenteitakin on syntynyt kuten Tyynelä ja Rötväri. Muukin perikunta poikkeilee silloin tällöin ja ovat antaneet hyväksyntänsä remonteille ja uusille rakenteille. Kesän -22 aie on tehdä esteetön kulku jyrkähkössä rinteessä olevalle mökin kuistille. Myös kiukaan vaihtoon voi olla tarve. Käytetty, ehyt kiuas on hankittu. Toivoakseni kuntoa riittää ja on viileämpää kuin menneenä suvena. Sellainen 22 astetta ja pilvipoutaa niin homma sujuu!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti