Osat sovitettu ja maalattu
Muutamia toimenpiteitä piti silti tehdä. Eturungon vaakaputken "ohitus" aiheutti rakenteisiin aukot jotka piti tilkkiä. Käytin 1,5 mm:n paksuista nitriilikumilevyä tilkkeenä. (Korja-Kumi) Sen kiinnittämiseksi piti tehdä lasikuitulevystä kiinnitysosia ja niittaustyötä alumiininiiteillä. Käytin 2,4 millimetrin senkkikantaisia lentokoneniittejä. (Samoja käytettiin Redigon ja Hornetin kokoonpanossa.) Niiden pituutta voi säädellä sivuleikkurilla. Liitos tapahtuu vasaralla alasinta vasten. Tarvittaessa liitos on myös helppo purkaa poraamalla. Alla joitakin kuvia aiheesta. Voisi sanoa että hienosäätöä vaille valmista näiltä osin. Rakenne oli yllättävän työläs sekä vei aikaa harrastajalta melkoisesti.
Ylinnä näkyy kaksoislaakereilla varustettu ahtimen käyttöakselin etupään laakerointi. Sen takana on piilossa ahtimen hihnapyörä jota hihna kiertää. Messinkinen osa on kierroslukumittarin vaijerin pyöritin. Vasemmalla on iso hihnankiristin epäkeskosäädöllä varustettuna. Sen oikealla puolella, hieman alempana on myös epäkeskosäätöinen hihnan ohjauspyörä. Säätöalue on kapea.
Voisi sanoa että hienosäätöä vaille valmista
Seuraavat toimenpiteet kohdistuvat ahtimen imupuolen rakenteisiin. Komponentit olen tehnyt valmiiksi jo aiemmin. Nyt vain tiivisteet ja ja muut rakenteet paikoilleen. Kevätkin jo kolkuttelee Verstaan ovella.
Mielenkiintoista
Moottori, peruskunnostettuna perusteellisesti nykyosilla, on kuitenkin pitkälti yli kolmekymmentä vuotta vanhaa ja rakenneratkaisultaan peräisin kuusikymmentäluvun puolivälistä. Se tekee asiasta mielenkiintoisen varsinkin kun voimanlähteenä pyrin käyttämään etanolia. Haittana on, bensiiniin nähden, isompi kulutus, puoltavana polttoaineen hinta, ainakin toistaiseksi, on edullisempi mutta kun katsotaan kulutusta ja hintaa niin menevät polttoainekulut kokolailla samoihin lukemiin perusbensiinin kanssa. Muut hyödyt ovat parempi puristuskestävyys ja tehontuotto ilman nakutusta sekä parempi vääntömomentti ja alhaisempi lämmöntuotto. Vääntömomentti ja tehontuotto on huomattavasti bensiiniä parempi kun ahtopainetta voi säätää eikä palamistapahtumassa tapahdu hyvin haitallista detonaatiota.
Maalipinnan kiveniskemiä, kolhiutumia, kulumia sekä poistettujen korvakkeiden aiheuttamia maalipinnan vaurioita korjailin ensin täyttämällä maalilla. Sitten kyseisiin kohtiin kevyt hionta ja spraymaalia suihkutellen. Melko tasaista tuli. Kunhan paikkamaalaus on kuivanut kokonaan niin vedän runkoputkien päälle kovavahan.
Seuraa kevättauko
Huhtikuussa jatkuu pyörän kokoonpanolla. Maalarilta odotetaan tankkia ja muita osia kiiltävällä mustalla värjättyinä. Suoritan tankin teippaukset itse. Sähkötöitä aloittelen jo aiemmin. Pyrin pyörän digitalisoinnissa mahdollisimman pitkälle. Ei kaasuttimia, ei virranjakajaa eikä muitakaan hankalia kikkareita. Pakoputkistossa on jäännöshappianturi josta on kytkentä moottorinohjaukseen. Päästöt kuriin ja hyötysuhde kohdalleen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti