keskiviikko 16. maaliskuuta 2022

California Adamant ja pieniläpimittaisemmat takarenkaat

 

Aloitus viidestätoista tuumasta
On osoittautunut että triken kokonaisvälitys on liian harva eli pitkä. Se aiheuttaa sen että suurinta vaihdetta, viitosta, tarvitsee lähinnä moottoritienopeuksissa. Siellä välitys ei ole ongelma mutta melkein kaikkialla muualla pitää ajaa nelosvaihteella eikä kyseinen vaihde ole tarkoitettu jatkuvaan ajoon. Siksi helpoin välityssuhteen muutos on vaihtaa matalammat takapyörät. Laki sallii ajoneuvon rengaskoon muuttamisen yhdellä tuumalla suuntaan tai toiseen ilman muutoskatsastusta. Lisäksi voi valita matalaprofiilisemman rengasmallin.

Ongelmat
Takavanteet ovat 15-tuumaiset mopoauton alumiinivaluiset vanteet. Siis hyvin kapeat. Kapeissa renkaissa on kovin vähän valikoimaa. Vaihtoehtoina olisi 14 tuuman vanteet ja olisivat reilusti leveämmät auton vanteet. Ne vain eivät mahtuisi nykyisten lokasuojien alle vaan kallistaessa mutkaan rengas ottaisi katerakenteisiin kiinni. Asiaa kokeiltiin ja todettiin näin olevan. Asian olisi voinut hoitaa levikkeillä pyörännavan ja vanteen väliin asennettavalla levikkeellä mutta se jäisi näkyviin ja periaatteessa laiton vaikka sen laittaisi jarrulevyn keskiön toiselle puolelle näkymättömiin. Sitten olisi tarvinnut myös pidemmäi pyöränpultit. Työläs homma.

Vanteet 15 tuumaa
Etsin jonkin aikaa rengasliikkeiden luetteloista kapeaa ja matalaprofiilista päällirengasta 15 tuuman koolla. Sellaista ei vaikuttanut olevan olemassakaan. Helpotus aiheeseen tuli läheltä: harrastetilojen vuokraisännällä oli jemmassa peräti neljä kpl 15-tuumaista mutta kapeaa ja matalaprofiilista rengasta. Käytetyt kitkarenkaat. Mutta pintaa vielä käyttämättä runsaasti. Peräisin Smart-henkilöautosta. 

Pikainen renkaavaihto
Ei kestänyt kauaa tunkata perää hieman irti maasta ja aukoa pyöränpultit. Vartin päästä oli parikymmentä prosenttia lyhyemmällä ulkokehällä olevat renkaat alla. 

Koeajo
Välittömästi baanalle ja koittamaan mikä oli vaikutus: helpompi liikkeellelähtö eli ei tarvinnut luistattaa kytkintä kovinkaan paljoa entiseen verrattuna. Kiihtyvyys parempi ja, ennen kaikkea, viitosvaihteen sai päälle jo 80 km/h vauhdissa eli kierroksia sillä nopeudella on kampiakselilla kokolailla tasan 3000 rpm eli voimaa on tarjolla. Perusajo eli 80 - 100 km/h vauhdissa säästää, jo kokemuksesta, bensiiniä muutaman desin sadalle kilometrille.

Vaikutus ajettavuuteen
Madallus ei montaa senttiä ollut mutta ajossa oli selvä ero sillä vakaus parani. Hieman herkempi oli löytämään kuoppia mutta se ei ole merkittävä asia sillä ajaminen, pääasiassa, tapahtuu kestopäällyseteisillä teillä. Keula on säädettävä. Koska perä laski niin keulaa voisi säätää hieman pystympään. Se asia on tekemättä enkä sitä ole vielä ryhtynyt tekemään. Toisaalta alle puolen tunnin juttu. Keularakenne on omaa sunnitteluani ja valmistetta keulaputkia lukuun ottamatta. Ne ovat Guzzin omaa valmistetta ja niissä on vaimennuksen säädöt sekä jousipaineen säädöt molemmissa teleskoopeissa. 

Kuvat puuttuu
Sen verran tohkeissani olin että jäi renkaanvaihto ikuistamatta. Otan kuvia myöhemmin ja laitan niitä tähän yhteyteen.

Pyörälle tulee käyttöä
Ei talvella ajoa vaikka on kitkat alla mutta kevätkaudella 2023, jos kykyä ja terveyttä riittää, aloitan tällä pyörällä ajokauden. Joskus huhtikuussa laitan akun, katson nesteet ajan peruslenkin ajokauteni avajaiseksi eli talviparkista Hopeatieltä Metsäkylän Shellille katsomaan rengaspaineet ja tankki täyteen. Jatko Vaasantielle, Hämeenkyröön ja siitä sämpyläkahveille Viljakkalan Bistroon. Sieltä Karhelle, Mutalaan ja Vanhaa Kuruntietä kurvaten Siltatien kautta Verstaalleni. Näin olen suunnitellut että silloin paistaa aurinko, on melko tyyntä sekä bensiini halvempaa kuin tätä kirjoitettaessa.

Parkkiin keväällä taloyhtiön autotalliin
Talouden käyttöauto joutaa seisomaan lähelle kadun varteen. Samaan talliin tulee myöhemmin keväällä myös California 1400 GTS. Voi valita millä näistä lähtee asialle. Kahta en vaihda...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti