Edeltävää rakenteluaSamassa paikassa olen teettänyt myös joidenkin moottoripyörieni muutoskatsastukset.
Tiivisteiden valmistusta
Läppärungon yhteyteen tulee kolme massatiivistettä. Suunnittelin myös o-rengastiivistystä mutta totesin tiivisteurien jyrsimisen työlääksi koska tiivisteuran muoto, johtuen ahtimen imupuolen muodosta, olisi työläs tehdä kun ei ole verstaalla cnc-jyrsintä jonka ohjelmoinnin kyllä osaisin. Kurssit on käyty mutta ei ole vehkeitä. Tyydyn tasotiivisteisiin koska tiivistys on imupuolella. Tiivisteen merkki Toranit. Tiivistemateriaalia saa koneliikkeistä ja tiivistealan erikoisliikkeistä. Ei ole riippuvuutta tiivisteiden valmistajien tai myyjien suhteen sen enempää.
Toiselle puolelle tiivisteliimaa
Molemmille puolille ei pidä liimaa laittaa. Voi purkutyö olla työlästä. Kun liimaa laitetaan yhdelle puolelle tiivistettä niin toiselle laitetaan sivellen ohut kerros vaseliiniä. Näin mahdollistuu mahdollinen purkaminen ja kokoonpano uudelleenkin samoilla tiivisteillä. Ei kuluja, ei vaivaa. Sama koskee öljypohjan ja venttiilikoppien tiivisteitä. Samalla estyy painevaihtelun vuoksi tiivisteen pursuminen pois paikoiltaan. Liian liiman pursuminen liitettäessä osia pitää minimoida.
Ahtimen imupääty. Ahtoilman lämpöanturi sinisillä johtimilla.
Läppärungon etupää tiivisteineen. Ahtimen puoli. Oikealla vertailupaineen letkun liitin.
Viisi pääosaa
Rungon kaasuläpälle koneistin alumiinijötikästä. Sen läpi kulkee läpän kuulalaakeroitu akseli. Vasemmalla kaasuvaijerin kehä ja tyhjäkäynnin säätöruuvi. Oikealla kaasunasentopotentiometri. Päällimmäisenä tekemäni tiiviste. Huohotinventtiili on säädettävä ja näkyy ylinnä. Venttiilin on tarkoitus pitää huohotusjärjestelmässä lievä ulkoilmaa alhaisempi paine. Paine-ero vähentää öljyn kulutusta. Huohotuskammio välittömästi kampikammion huohotuskanavan yläpuolella oleva noin litran tilavuuksinen kotelo johtaa huohotusilman mukana tulevat öljypisarat ja -höyryn jotka tiivistyvät takaisin öljyksi ja johdetaan öljypohjaan öljyn pinnan alapuolelle. Öljy toimii painovoimaisena venttiilinä.
Rakenteiden koekokoonpano
Muutaman tunnin kulutin liimaamalla läppärungon ja ahtimen väliset tiivisteet paikoilleen ja kiinnitin osat. Toivottavasti ei tarvitse enää purkaa. Useat komponentit ovat löytäneet paikkansa. Hyllyt tyhjenevät vaiheittain.
Näkymä vasemmalta oikealle: ilmansuodatin, kaasuvaijerin kehä läppärungon kupeessa, ahdin ja oikean puolen ruiskutussuutin painekanavassa. Suuttimet suunnattu imuventtiilin lautasta kohden.
Näkymä takaa ennen lokasuojan asennusta.
Ahtopaineen hallinta
Peruspaine toteutuu ahtimen kierrosluvusta, kaasuläpän asennosta ja takaisinkytkennästä. Kaasunasentopotentiometrin jalan alla näkyy liitin josta tulee kulkemaan letku paineensäätimen takakannen liittimeen. Liitin on kohdassa joka on kaasuläpän ahtimen puolella. Takaisinkytkentä vaimentaa jyrkkää ahtopaineen muodostusta ja nopeuttaa moottorijarrutuksen alkamista kun kaasuläppä suljetaan äkkiä. Ajotapahtumasta tulee näin miellyttävämpää eikä tapahdu mitään äkkinäistä kaasua lisättäessäkään. Tähän takaisinkytkentään voi laittaa säädettävän suuttimen jos on tarve. Sen näkee ja kokee koeajojen yhteydessä.
Yleiskuva vasemmalta. Suuttimet Bosch-merkkiset. Imukanavien valutyö: Norsa Oy. Koneistukset ja asennukset tein itse. Manuaalityöstölaitteet rules kun tekee osia yksittäisesti.
Pieni sininen filtteri
Siitä virtaa ilma lähinnä ulospäin. Suodatin siis suodattaa sisäänpäin tai ei lainkaan vain silloin kun moottori ei käy. Imukanavassa saattaa silloin olla hieman polttoaineen käryä johon useat hyönteiset, kuolemansa uhalla, ovat mieltyneet. Ilmailualla työskennelleenä tiedän että hyönteiset ovat pudottaneet useita lentokoneita ihan siksi että joko kanavan koko ja rakenne houkuttaa niitä mutta enimmäkseen polttoainehöyryt. Siksi filtteri "väärään suuntaan". Muutaman milligramman ötökkä on saanut jumbojetin tantereeseen. Tässä yhteydessä vaiva olisi hieman pienempi eikä aiheuttaisi isoja tappioita.
Suodatinten pesu
Sekä imusuodattimen että ahtopaineensäätimen suodattimet ovat pestäviä ja kun ovat pesun jäljiltä kuivaneet niin ne kostutetaan suodatinöljyllä. Molemmat suodattimet pitänee pestä varsin usein vaikka ahtopaineensäätimen virtaussuunta ei juuri olekaan sisään. Pääasiassa siitä virtaa ilmaa ulospäin kun kaasukahvaa kierretään tyhjäkäynnin suuntaan.
Moottoriöljy
Se kerää myös epäpuhtauksia kiertäessääMuut imuritn pitkin mekaniikkaa. Öljymäärä on noin kolme litraa. Vaihto 5000 kilometrin välein. Öljy on 20W50 Valvoline mineraaliöljyä + RVS.
Ahtopaineen säädin: etuosa Biltemasta, takakansi ja säätösysteemi omaa valmistetta. Pikasäätö sormimutterilla ahtopaineelle.
Ahtopaineen signaaliletku plenumista painemittarille ja polttoaineen paineensäätimelle. (Plenum: säiliö josta ahdettu ilma jakaantuu sylinterikansiin.)
Yleiskuva oikealta. Ahtimen kiinnitys tukee myös runkoa.
Siistimistä
Tiivisteiden asennusliimaus saa kuivaa ennen kuin siistin ylimääräiset liepeet. Tiiviste on paksua materiaalia. Vaatii jossain vaiheessa jälkikiristyksen. Toiselle puolelle tiivistelevyä tiivisteliimaa ja toiselle vaseliinia. On helppo purkaa ja voi koota samoilla tiivisteillä uudelleen. Pitää purkaa myös asennuksen kovetuttua sillä imukanavaan pursunutta tiivisteliimaa ei pidä päästää ahtimeen. Ruuviahdin on hyvin ronkeli vierasaineille.
Ruostumatonta terästä ja alumiiniä
Ruuvit, mutterit ja aluslaatat ovat ruostumatonta terästä. Rakenteet ja suurin osa osista ovat korkealuokkaista alumiinia ja olen ne pintakäsitellyt korroosiota vastaan. Myös rakentamiani ja suunnittelemiani muovikomposiittiosia kuuluu rakenteisiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti