maanantai 11. huhtikuuta 2022

California T3B jarru- kytkin ja vaihdevivustojen asennus

 

Ei ihan pelkkä asennus
Ensin purin vivustot osiinsa, pesin osat ja kokosin voiteiden kera. Mitään erityisiä yllätyksiä ei ilmennyt. Aiemmin olin jo korjannut muutaman väljäksi kuluneen nivelen sekä tiivistin likaa ja kulumista vastaan kumitiivisteellä yhden vaihdevivuston nivelen.

Uudet jarrunesteet
Nämä nesteet ovat olleet yli kymmenen vuotta. Käytössä vain yhtenä vuonna sinä aikana. Nesteen vaihto tapahtuu painovoimaisesti: vuodatetaan satulan päästä vanha pois ja säiliöön lisätään uutta nestettä niin kauan kuin uutta tulee ulos myös satuloiden ilmausruuveista.

Tyhjäkäynnin säätöruuvi on oikealla ylhäällä osittain runkoputken takana.

Tyhjäkäynnin säätöruuvi
Rungosta piti poistaa korvake joka kannattelee sivukotelon kiinnikettä sen etupäästä. Tilalle laitoin alkuperäistä pidemmän jarrun poljinsylinterin ylemmän kiinnitysruuvin. Siihen sitten pätkän teräslattaa, alumiinisen väliholkin ja yhden ruuvin muttereineen. Nyt tyhjäkäynnin säätöruuvin nuppi on sormien ulottuvissa. Tosin sivukate on irrotettava ensin. Sivukotelo on pikakiinnitteinen. Tai satula nostettava pystyyn. Satula on saranoitu takapäästään.

Vaihdevivuston asennus onnistui nätisti uudella laakerilla. Vaihdepolkimen akselissa on rasvanippa.

Vaihdevivuston kuulanivelessä on asentamani kumitiiviste. Nivel Biltemasta. Sama nivel kuin alkuperäinen eli sopii "heittämällä".
 
Kytkinkahva on vielä ilman vaijeria. Ruostuneet ruuvit korvattu ruostumattomilla.

Kahvakytkimet
Niitä säälittää hieman käyttää. Ovat liukukytkin tyyppiä eli niitä siirrellään pituus- tai sivusuunnassa liu'uttamalla. Ehyet käyneet harvinaisiksi. Jos pyörästä tulee käyttöpyörä niin harkitsen nykyaikaisten vain ohjausvirtaa käyttävien kytkinten hankintaa. Valitettavasti tyyli kärsii. (Osa näistäkin kytkimistä ohjaa kytkentäreleitä jotka olen virtapiiriin lisännyt.)
 
Pura, puhdista ja kokoa
Purin kytkinkahvan pikasäätömekanismin. Pikeentynyttä likaa löytyi. Nyt vaijerin pikasäädön säädön sormirulla pyörii kevyesti. Myös kahvan niveleen tuli uusi osa. Kahva on nyt jämäkän tuntuinen, ei välyksiä ja liikkuu herkästi. Puhdistus ja pari uutta osaa tekee ihmeitä. Kun säätömekanismin purkaa niin siellä oleva kuula ja pieni jousi voivat kadota helposti.
 
Pienasennukset jatkuvat...

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti