Molemmat erittäin tuttuja
Sähköjärjestelmät vaihtelevat. C.A.R.C-mallisto on varsin hallittu käyttöjärjestelmänsä puolesta. Varsinkin akkujännitteen. Jos siinä, sisäisellä mittauspuolella on iso ristiriita akkujännitteen ja riittävän käynnistysjännitteen osalta, järjestelmä estää käynnistämisen. Muitakin ehtoja on mutta tämä käsittelee tätä.
Ero
Samalla selviää miksi 1400-sarja käynnistyy pienemmällä jännitteellä. Sähköteknisesti jännite on toisarvoinen suure. Akun todellinen teho, amppeerituntia, olisi parempi. Sen mittaaminen vaatisi aika rankat laitteet. Nykytekniikka kunnioittaa enemmän jännitettä ja teho eli mahdollinen runsas sähkövirta, vaikka alijännitteellä, korvaisi sujuvasti käytettävät voltit. Ongelma on siinä että komponentit ovat suunniteltu tietylle jännitteelle kuten moottorinohjauksen hienot virtapiirit ja jännitteen puute estää, toki hyvällä tarkoituksella, käynnistymisen. Em. organisaatio estää käynnistymisen mittaamalla vain jännitettä. Toki, jännite ja teho ovat toisistaan riippuvaisia mutta mittaushetki on vain ja ainoastaan silloin kun starttinappia vasta painetaan. Ohjelmisto äkkää tämän ja homma "deletoidaan" jos jännite on alle sallitun vaikka akkuja olisi jonossa sata. Vartin vartoomisen päästä, ehyt akku, tyypillisen toimintojensa mukaan, elpynyt ja käynnistys onnistuu. Akun virran määrää on vaikea mitata ajoneuvossa itsessään. Molemman mallisarjan laturit ovat hihnavetoisilla autotyyppisellä laturilla varustettuja joten bensiinin sisältämän energian muuttaminen runsaaksi sähkövirraksi ei ole ongelma. Kampiakselin päässä olevat laturit jotka pyörivät moottorin kierrosluvulla vaativat enemmän kuljettajan huomiota.
Peruskoulun käyneet
Koulussa tämä asia kerrottiin fysiikan tunneilla kuten moni muukin juttu mutta vasta amiksessa tämä asia konkretisoitui perusteellisemmin. Tosin sähkötekniikka on, tässä kontekstissä, minä sanoisin että yhteydessä, mutta sitä pidetään nykyään rumana sanana niin jatketaan juttua puhtaasti teknisesti. Jännite-virta-teho-yhdistelmä tuntuu olevan nykyään monille taivaan ihme.
1400-sarjan Guzzit
C.A.R.C jälkeen tullut mallisarja ja tuotannollisesti viimeinen "isolohko". Ei kärsi em. ongelmasta. Tosin tässäkin mallissa, ajotietokone seuraa akun toimintaa mutta käyttörajaa on, ilmeisesti siirretty, jännitteellisesti alemmaksi. Pyörän akkujännitteen mittaus esittää aivan samoja juttuja kuin aiemmin pitkään omistamani C.A.R.C.-Guzzi. Akut molemmissa mallisarjoissa ovat 18Ah-tehoisia vaikka moottorien koossa on eroa. Laitan tähän pari kuvaa kun tallissa vähän mittailin yleismittarilla.
Ajotietokoneen ilmoittama jännite täyteen ladatulle akulle. Moottori seis.
Samantien kuvasin yleismittarin kertoman jännitteen vaan en ehtinyt säätää kameran terävyysaluetta. Toivottavasti näkyy nettiversiossa.
Miksi mittaus
GMGF:n keskustelupalstalla on ollut keskustelua aiheesta. Noin karkeasti sanoen: pyörän oman mittarin mittaustulos tulee moottorinohjausjärjestelmän kautta eikä kerro muuta kuin sen miten järjestelmä tulkitsee akun jännitteen. Asiassa on puolensa: jos mittaristo näyttää, pyörän sammuksissa ollessa, alle 12 voltin jännitettä on syytä tarkistaa akun kunto. Se taas vaatii akkuliikkeen hyvää kuormitustesteriä. Jos akkuun latautunut virtamäärä on hyvä on myös akun jännite yli 12V. Toisaalta, ihan paska akkukin voi näyttää yli 12V. Mutta hiukankin kuormitettaessa jännite romahtaa. Tämä johtaa usein "keväänkäynnistelijöitä" harhaan. Myös talven yli ylläpitolaturissa pidAika rientää, Vapunpäiväetty akku voi olla sökö keväällä koska se on, laturin toiminnan purkaus-lataus-purkaus-syklien kautta tullut ikänsä päähän. Toisaalta: akut ovat niin edullisia, nykyään, että uuden voi hankkia joka kevät ja ajaa aurigonlaskuun useamman kerran. Eihän akun hinta ole kuin yhden tankillisen verran bensiiniä.
Myös moottorin käydessä
Saatanpa tehdä saman mittauksen myös moottorin käydessä. Mielenkiintoista nähdä paljonko silloin on suoraan akusta mitaten verrattuna mittariston antamaan lukemaan. Kun sen saan tehtyä niin lisään tiedon tähän.
Jännite-ero
Kun moottori on käynnissä ja laturi tuottaa virtaa niin sama ero näkyy edelleenkin mittariston jännitenäytöstä ja akusta mitattuna yleismittarilla. Mittariston lukema kun moottori käy tasaista 3000 minuuttikierroksen vauhtia on 13,4 - 13,7 V. Samaan aikaan akusta mitattu jännite on 13,8 - 14,2 V. Pidemmällä käyntiajalla ajossa ero saattaa kaventua kun akku tulee täyteen varaukseensa. Autotallissa en ryhtynyt itseäni myrkyttämään. Pyörään olisi helppo lisätä mittarikenttään jännitemittari joka ottaa signaalinsa suoraan akulta.
Muiden merkkien omistajat
Samat fysiikan lait ovat kaikkialla läsnä. Nykytekniikka mahdollistaa tämänkin asian hifistyksen. Sarjatuotannossa mennään usein talous edellä eikä pidemmän ajan tähtäimellä.
Mitäpä itse
Autotallissa tuunailin 1400 GTS:ää eli puunausta maalipinnoille. Pyörien vanteet ovat haaste nykykielenkäytön mukaan eli varsin hankalat pitää kauniina saati puhtaana. Ehkäpä Mökillä myöhemmin kesällä puhdistan ja vahaan vanteet perusteellisesti. Saa tehdä hommia makuultaan ihan luvan kanssa.
Ajokauden avausajelu
Tosin lyhyt. Mämmilä mc:n kerhoillassa poikkesin Orivedellä. Menin päätietä eli E65 ja palasin vanhaa 58-tietä Kangasalan kautta. Pyörä toimi moitteitta ja virtaakin riitti vaikka mittarin jännitenäyttö näyttää alhaisia lukuja. Asialle tuskin voin mitään koska akku kuitenkin pysyy täynnä tehoa. Vanteet ovat entistä pölyisemmät ja pölyä piti myös hengittää monin paikoin. Kulutusmittarin mukaan keskikulutus oli viileänä iltana noin 6 litraa sadalle.
Seuraavat ajot
Taitaa mennä, Ilmatieteen laitoksen mukaan, toukokuun ensimmäisen viikon loppupuolelle. Kunhan jossain pyörähdän. Miten lienee kokoontumisajojen laita tänä kesänä? Mahtaisiko Kekku tietää:
Tietää hän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti