Alumiininen aiemmin
Sitä ennen oli vaihtoehdot muovinen tai saman muotoinen alumiininen laturin suojakoppa. Nyt laturi on muualla hihnavedolla. Tarkemmin moottorin vasemman sylinterin "kainalossa".
Välillä oli erillinen suojakoppa pelkästään sytytysantureille kun käytin erityyppisiä antureita ja kiinnityskin oli erilainen. Se kuitenkin näytti ikävälle pullistumalle niin päätin siirtää sen odottamaan muita tarpeita.
Sytytyksen säätö
Tarvitsee tehdä vain kerran. Se tarkoittaa sitä että antureiden välimatka kehällä toistensa suhteen pitää säätää kerran. Toista kertaa ei tarvita ikinä. Kuvassa vasemmalla oleva anturi on se jota voi siirtää muutaman asteen verran kehällä. Kaikki muu hoituu digitaalisesti tietokoneella ohjelmoimalla Tcip4 Ignitech-sytytysyksikkö. Toisesta anturista saa signaalinsa myös ruiskutus ja samoin ohjelmoimalla ruiskutusyksikkö MegaSquirt.
Pleksilasin kestävyys
Kestoa voi parantaa hieman vahaamalla se molemmin puolin. Toisaalta se on etupyörän takana mutta lokasuoja yltää varsin alas eli se ei ole ihan pahimmassa rapasuihkussa. Mutta muu lika, kuten pienten eläinten raadot ja piki siihen tarttuvat. Toisaalta palan hinta on alle euron joten vain levyn muotoilun vaiva ja asennus ovat rasitteina jos haluaa kirkkaana pysyvän näköalan sytytyskiekkoon ja -antureihin.
Sytytyksen tarkka ajoitus
Sen voi tarkistaa pleksin läpi käyttämällä stroboskooppia eli ajoituslamppua. Sillä saa "liikkeen pysähtymään" eli voi täsmätä sytytyshetken täsmällisesti molemmille sylintereille. Sytytyskiekko pyörii kampiakselin mukana. Säätämistä varten lasi on irrotettava. Viisi M5-ruuvia talttakannalla. Teknisen näköinen.
Kampiakselin päässä on kolme toimintoa: etummaisena yllä esitelty sytytysanturointi, seuraavana taapäin on laturin kiilahihnapyörä ja sen takana ahtimen moniurakiilahihna. Se voi mennä vaihtoon sillä hammashihna lienee kestävämpi. Mutta tällä ratkaisulla selviää onko välityssuhde optimaalinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti