maanantai 6. kesäkuuta 2022

California 1400 GTS Ajovalot

 

Koostuu useista valoista
Pääajovalossa on kahdeksan huomiovalolediä jotka ovat kirkkaat silloin kun kaksi muuta päävaloa eivät ole päällä. Päävalot ovat lyhyt projektiovalo (H3) ja perinteisempi pitkälle näyttävä halogeenivalo. Lisäksi on apupitkät ja sumuvalot. Sumuvalo, leditoiminen, löytyy myös takaa. Muut valot ovat oranssit vilkut edessä ja takana ledivilkut ja vastaavat punaiset jarruvalot. Edessä hehkulampuilla, takana ledeillä yhdessä jarruvalojen kanssa sekä hätävilkkutoiminto. Lisäjarruvalo, leditoiminen, tuli uuden takalaukun matkassa ja sille on kiinnityspaikka laukun alla telineessä. Valoja yhteensä, jos ledivalot lasketaan yhdeksi valoksi ynnä rekisterikilven valo, on 16 kappaletta. Jos jokainen "polttimo" laskettaisiin niin valaisinyksiköitä olisi useita kymmeniä. Pitäisi siis näkyä. Lisäksi on pakolliset heijastimet takana ja sivuilla. Tämä siis omassani pyöräyksilössä. Muissa malleissa ja yksilöissä voi olla muunlaiset ajovalot.

Lyhyt ajovalo pimeni
Huomasin lauantaina että ei pala kun ajelin yömyöhällä rantaravintola Pimeestä kotiinpäin. Itse polttimon vaihto on helppo kunhan sen saa esille. Koko ajovalo ledien jäähdytysrivoituksineen on kiinni kolmesta kohtaa. Lisäksi se on täysin vesitiivis. Irrotus vaatii tuulisuojan eli pleksin irrotuksen. Se on helppo: neljä ruuvia ja mutteria auki niin pleksin voi nostaa pois. Vaihtoehtoisesti kahden ruuvin irroitus ja kahden löysäys niin pleksi irtoaa kiinnitysosineen. Sitten kaksi ajovalon kannattimien ruuvia löysätään ja yksi ruuvi ajovalon alla otetaan pois. Samasta ruuvista säädetään ajovalon korkeussuuntaa. 

Lampun kotelon takakansi irti
Neljä pientä ristikantaruuvia avataan. Sormin ei saa mistään kiinni irrotettavan luukun reunoista eikä toisinpäin kääntäminen ja kopistelu auttanut. Hommaa tein Kerholla joten työkalukaapista levittävät lukkorengaspihdit käyttöön ja ruuvien reikien upotuksista vuoron perään nykiminen irrotti takakannen.

Pieni välityö
Kerhokaveri, ei edes puolta iästäni, tuli vaihtamaan jarrunesteet pyöräänsä. Etujarrun nestesäiliön kannen kaksi syvissä upotuksissa olevaa ristipääruuvia, luonnollisesti ruosteessa ja valmiiksi nuljatut, eivät hänen keinoillaan auenneet vaan menivät vain huonompaan suuntaan. Kaljapalkalla lupasin hänelle avata ne. Näin tapahtui.

Otin polttimot malliksi
Lähdin läheiselle huoltoasemalle polkupyörälläni (Käyttöentisöimäni Venus Special vuosimallia 1920.) johon matka on noin kilometri suuntaansa. Pitkien polttimo oli hyllyssä mutta lyhyttä ei. En jaksanut lähteä pidemmältä etsimään vaan otin matkaan H1-polttimon. Kanta toki erilainen, ei johdinta ja hehkulanka pitkittäin kun H3:ssa on poikittain. Katsoin että ei ole iso haitta. Valokuvio on tällöin leveämpi. Huoltoasemat myyvät mieluimmin pullaa kuin polttimoita. Pimeällä en juurikaan ajele. Olen allerginen hirvi-eläimille. Yhden hirvikolarin olen ajanut moottoripyörällä pimeässä. Hirvi kuoli. Tosin poliisin luotiin. Mutta olisi kuollut itsekseenkin kun siillä ei ollut enää kumpaakaan takajalkaa.


Ajovalo irtaallaan kankaan ja etulokasuojan varassa.

Tukeva kotelo
Paksua muovivalua ja ilmeisen vesitiivis. Pidemmälle en ole koskaan purkanut joten en tiedä saako ajovalon "lasin" vaihdettua jos se naarmuuntuu tai himmenee. Kokonaisen ajovalon hinta varaosana on noin 450€ joten kannattanee pitää tästä hyvää huolta. Vahailen lasin pesujen jälkeen.

 
Lyhyen ajovalon polttimo. Tyyppiä H3

Ylempi on lyhyt valo ja alempi pitkä. Sivuilla ledien jäähdytysrivat. 

Uuudet polttimot asennettu. Vanhasta polttimosta pätkä johtoa ja liitin siihen hoiti virransaannin väliaikaiseen väärään polttimoon.

Hankin oikeanlaisen hetikohta
Kunhan kuljen asioilla niin hankin pitkäikäisemmän polttimon. Pitkien polttimon vaihdoin vaikka se ei rikki ollutkaan. Vanhan siirsin työkalukoteloon varapolttimoksi. Sitten kun on vähemmän kiirettä laitan lyhyisiinkin sopivan valonlähteen.

Varapolttimoita hankittu. Etuvilkkuihin ja lähivaloon. Vanha pitkien polttimo jäi varalle.

Polttimot tärkeitä matkailussa
Ulkomailla ajellessa viranomaiset tarkistivat, eräissä maissa, että jokaiseen valaisimeen on varapolttimo matkassa. Jos ei ollut sai sakot. Olemattomat polttimotkin voivat siten olla kalliita. Toki etelän mustassa yössä on tarpeenkin olla polttimot matkassa. Eivät vie pahasti tilaa eivätkä paina juuri mitään. 

Homma on helppo
Pleksiäkään ei tarvitse irrottaa jos on notkeat ranteet. Seuraavalla kerralla vaihdan ajovalon kiinnikeisiin ruostumattomat ruuvit. Vastamutterit kun ovat valettu muovin sisään ja jos tulee kierteisiin jumitus niin ei muovi lohkea. Ruostumaton kun ei ruostu. Lisäksi senkin voi voidella.

Muuta ajovalon irrotuksesta
Sitä ei pysty kauttaaltaan vahaamaan kotelon ollessa paikoillaan. Samoin sen takana olevat rakenteet eivät juuri ole vahaa nähneet. Nyt tuli pestyä ja vahattua pleksin kiinnikeet, teleskooppien yläputkien kotelot ja rungon emäputki. Ajovalon johdin on saattanut nykiä tiivisteensä itsekseen irti kotelosta. Sain sen paikoilleen ilman ilmehtimisiä nyt kun ajovalo oli irti. 

Kuuluu myös määräaikaishuollon piiriin
He, jotka käyttävät huoltoliikettä pyörän huoltoihin, johon valojen toiminnan tarkastaminen ja mahdollinen vaihtotyö kuuluu, tulee maininta kuittiin suoritetuista töistä. En ole tutkinut kuinka monta minuuttia tähän toimenpiteeseen saa käyttää mutta kokemukseni huolloista, sekä huoltomiehenä että asiakkaana, on osoittautunut että tähän työhön kuluva aika on laskettu muutamiksi minuuteiksi. Siis lamppu irti: kolme ruuvia auki, lampun neljällä ruuvilla kiinnitetty "takaluukku" auki, palaneen polttimon irroitus, uuden asennus, luukku kiinni, lamppu paikalleen, kolme ruuvia kiinni ja valojen suuntaus. Suuntaus siksi että jos uusi polttimo on eri merkkiä kuin entinen on niissä eroa hieman. Joskus enempikin valokuvion suhteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti