Tampereelta Vammalaan Nokian kautta
Ei ole kummoinen matka mutta kun pyörän lämpömittari (MG California 1400 GTS) näytti satasen vauhdissa siinä 30 asteen hujakoilla lämpötilaa niin ajoviehätys ei ole enää parhaimmillaan mutta pyörä tykkäsi. Moottoriöljyn lämpötila pyöri 100 - 120 asteen välillä eli ihannelämmössä. Ei vesi pesi öljyssä eikä voitelutehossa ole puutetta. Leppoisa hurina vaan kuului.
Aie oli meren rantaan
Kuumuus vei voiton ja poikkesin Garage Cafeseen kahville ja lohileivälle. Siellä aika vierähti mutta lämpö ei antanut periksi. Harkitsin hetken että ajelisin pikkuteitä myöden Yyteriin mutta ei sitä tapahtunut.
Ford Prefect, otaksun.
Neuvostopyörä IMZ ja Bilteman kompressori.
Lienee sivuventtiili-Indianin sylinteri.
Interiööri ovelta katsoen.
Baaritiski ja muita fasiliteettejä.
Ducatin moottori vitriinissä.
Asiakkaan auto länsirannikolta.
Guzzi 1400 GTS ja muuta tyylikästä. Alunperin molemmat osoitettu Amerikan markkinoille.
Piikkipyörä-Fordson petroolimoottorilla on hyvä herättäjä tienvarressa.
Takaisin kotiappäin
Paluumatka oli mielenkiintoisempi. Poikkesin virkistäytymään Pyhän Olavin kirkon rantaan peseytymis- ja uintimielessä. Vesi oli 25-asteista eli sopivaa. Ihan pikkuisen oli leväkasvustoa. Kokemäenjoen vesistöä ja arvelisin tämän virtaavan järven nimeksi Rautavesi joka on Vammaskosken yläpuolella. Uimahommista ei ole kuvaa. Tapasin samoissa aikeissa tuttavan ja siinä sitten höpistiin asioita ja vertailtiin kameroita. Käytiin vielä uudelleen vesistössä ja sen jälkeen vielä kahvillakin. Muutakin porukkaa oli mutta ei kovin runsaasti. En ottanut kuvia siihen suuntaan ihan kohteliaisuussyistä kun oli niin vähäpukeista nuorisoa paikalla.
Uimalaiturilta kirkolle päin katseltuna.
Kuumaa asfalttia
Loppumatka Häijään kautta Kolmenkulmaan josta moottoritietä majoitukseen ja pyörä talliin. Guzzin kone kävi nätisti kotimatkankin samoilla lämpölukemilla kuin alkumatkassakin. Kulutuslukemat noin viiden litran tietämillä ajotietokoneen mukaan vaikka totuus onkin noin 10 - 15% pienempi. Loppuilta olikin asunnon tuulettelua nukkumislämpötilan tavoittamiseksi. Onnistui noin puolen yön tietämin.
Lämpötilariippuvuus
1400cc Guzzin moottori pyrkii käymään lähes aina liian kylmänä. Siinä on sekä ilma- että öljyjäähdytys mutta ei termostaattia. Siksi olen peittänyt jäähdytinkennon liki kauttaaltaan niin lämpötila pysyy paremmilla lukemilla kun vastaantuleva ilmavirta ei pääse jäähdyttämään.
Käyntilämpötila vaikuttaa merkittävästi kulutuslukemiin. Kuuma moottori kuluttaa yli litran sataa kilometriä kohden vähemmän bensiiniä kuin kylmä moottori.
Kylmällä tarkoitan alle 90 asteen käyntilämpötilaa ja kuumalla 110 - 120 astetta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti