Kaikki ottaa aikansa
Ensin pesin California Adamantin. Se oli helppo juttu kun siinä on niin paljon tasopintaa. Myös vahaus oli helppo. 1400:sen kanssa ei ollutkaan ollenkaan niin helppoa. Pintapuolisesti pesu ei nyt tullut kysymykseen sillä halusin pestä pyörän perusteellisesti ja kuivuttuaan vahata. Pesu tapahtui sienellä ja tiskiharjalla sillä pyörässä on paljon lovia, ahtaita välejä ja erityisen hankalat valuvanteet.
Vahaus kerran vuoteen
Toki lisävahauksiakin pitää tehdä mutta kun tekee vahaamisen laatuvahalla niin se kestää pidempään kuin tavanomaisilla tarjousvahoilla. Tällä kertaa AutoGlym-vahalla. Halpisvahat tekevät, yleensä, hetkellisesti hyvän tuloksen mutta laatuvahat sietävät pesua paremmin. Joskus joutuu, omalla kohdallani, muutaman vuoden jälkeen tekemään vahapesun eli pesen myös vanhat vahat pois ennen uuden vahan levitystä. Pesun ja uudelleenvahauksen välissä voi korjailla korjausväreillä ja -lakalla maali- ja lakkapintojen vaurioita. Pyörän olen heti uutuuden maalauttanut haluni mukaan. Alkuperäinen maalaus oli liian musta.
Tähdellisemmät kohteet
Takavanne ja takanapa, sama edessä ja loppu onkin helpompaa koska kyseessä on loivasti kaartuvia pintoja ja putkimaisia rakenteita kuten keula ja rungon näkyvät osat sekä kaatumaraudat. On myös maalattuja kohteita joihin ei purkamatta rakenteita pääse jynssäämään. Joskus sekin tulee vastaan.
Pesun jälkeen
Ennen vahausta kartoitin vauriokohdat kuten naarmut ja kiveniskemät joissa kohdissa maalia oli lohjennut useammasta kohdasta. Laitoin paikkamaalia iskemiin. En hionut mitään vaan täytin maalilla iskemäkohdat hieman yli että ne kovetuttuaan voi hioa muun pinnan tasoon ja hiontavahalla saada kiiltämään. Naarmut, jotka eivät läpäise maalipintaa saivat kirkaslakkaa. Sama jälkikäsittely kuin edellä. Vahaus vasta näiden toimien jälkeen. Oli sadepäiviä niin tallityöskentely oli leppoista ja kiireetöntä. Myös aiemmin tehtyjä korjauksia on vielä hiottaviksi. Ehkäpä Mökillä on jokin tuulinen poutapäivä tulevana vuonna niin voi rannassa ilman pieneläinhyökkäyksiä pelkäämättä suorittaa viimeistelyä. Järvivesi on ystävällistä ja pehmeää porakaivoveteen nähden. Saippua sekoaa siihen paremmin eikä jää kalkkiläikkiä jos vesi pääsee kuivamaan maalipinnalle.
Tulevana vuonna -23
Pyörä täyttää vuosia eli valehtelijan luku: 7. Pienten alkukankeuksien, kun pyörä oli uusi, oli pari yllättävää rengasrikkoa jotka ns. sylettivät kun takarengas maksaa 300€. Etukumin saa sentään satasella. Lisäksi oli sähköhäiriöitä jotka viittasivat moottorinohjauksen vikoihin. Sellaisia vikoja ei kuitenkaan ollut vaan oli kaksi nippusidettä laitettu väärään paikkaan. Kun poistin ne niin vikailmoituksia ei ole sittemmin ilmennyt. Kaikki huollot olen tehnyt itse, ajan kanssa ja syvällisesti kuten, mm. etuteleskooppien perusteellisen sisäpuolisen puhdistuksen ja öljynvaihdon.
Jos kuntoa riittää
California 1400 jatkanee taivaltaan vielä pitkään. Jos ei minulla niin jossain muualla. Ajettu vasta 50.000 km. Moottoriin ja voimansiirtoon on tehty RVS-käsittelyt eikä ole ilmennyt em. pikkuhaittojen lisäksi mitään mainittavaa vikaa. Pyörä on ronkeli akustaan. Pienikin alijännite saattaa generoida vikailmoituksia aivan tyhjästä. Siksi akku pitää olla kunnollinen. Akun teho on 18 amppeerituntia. Riittävän iso siis. Pyörässä on tankin alla tehokas, automallinen, hihnavetoinen laturi. Päästöluokka Euro3 eli alkupään mallistoa. Vuotta uudemmassa pitää jo olla Euro4-varustus. Kesälle 2023 pyörä saa uuden akun ja vanhan perii California T3 1000 Blower.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti