Syksyin keväin
On pyörien vaihto. Muutaman kerran näille kilometreille on tarvinnut ostaa uusia renkaita vanhoille vanteille. Nämä talvirenkaat ovat vasta toiset auton historiassa. Kesärenkaita sen sijaan on mennyt jo useampi sarja.
Nastarenkaat
Puolison toivomuksesta. Itse olisin valinnut kitkarenkaat. Joka tapauksessa nämä aloittavat toista talveaan ja ovat hyvässä kunnossa. Kaikki nastat ovat tallessa. Kilometrejä ei talvella tule montaakaan tuhatta.
Keväällä -22
Jäi renkaat ja vanteet pesemättä. Kivet sentään ruuvarilla vääntelin pois rengaskuvioista. Pesin nyt. Laitoin takaisin auton tavaratilaan. Siellä on myös tunkki ja pyöränpulttiavain. Pyörien vaihto käy milloin vain jos sää tai keli määrää. Vaikka bussipysäkillä. Siihen saakka kesärenkailla. Saa ne käytettyä loppuun niin keväällä sitten uudet kesäksi. GT Radial on ns. halpamerkki. Olen kuitenkin ollut tyytyväinen kestävyyteensä. Sen lisäksi sillä voi ajaa talvisäillä varsin mukavasti.
Laitan kuvia nastarenkaista kunhan saan auton ja kameran samalle tontille.en sisäpuolelle saattaa kertyä pölyä joka siellä kovettuu. Niin kauan kuin se pysyy tasapuolisesti ei mene pyörän tasapainotus huonoksi mutta jos toiselta puolelta savikerros lohkeaa niin tasapainoitus on mennyttä. Se kuluttaa niin rengasta kuin myös pyörän tuentaa. Niveliä ja iskunvaimentimia.
Monet ajavat nastarenkailla jo nyt
Yllättävän monta autoa olen kohdannut joissa on nastarenkaat alla. Kai kitkojakin on liikenteessä mutta sitä ei kuule vierintä-äänestä. Kaipa heillä on ylimääräistä rahaa kuluttaa renkaansa kesäkeleissä. Toisessa päässä kuulee vielä kesäkuussakin nastojen rapinaa...
Varapyörä
Löytyy tavaratilan alta ja tulee veivaamalla esille. Se pitää myös vilkaista ja laittaa paineet kohdalleen. Joskus on käynyt niin että sitä on tarvittu. Allelaitto onnistuu mukana olevilla välineillä.
Talvi tulee ja menee
Alku ja loppu ei aina ole tiedossa mutta valmius niihin on. Siinä ei kauaa nokka tuhise kun pyörät vaihtuvat. Tunkilla nostan akseloinneista niin ei tarvitse montaa painallusta. Pari päivää sitten seurasin vastaavaa toimenpidettä kun homma näköjään alkoi kestämään. Kaveri tunkkasi auton helmasta. Sai veivata tunkkiaan kauan ennen kuin pyörä irtosi asfaltista. En kuitenkaan ryhtynyt neuvomaan. Tilanne ei liene kovin otollinen opetukseen. Yksi monista koulutuksistani on autoasentaja. Tosin on aika kauan kun sitä tein sillä ilmailu vei mukanaan ja sitten vielä avaruuuskin ja sitten ihan muuta. Mutta moottoripyöräilyä on ollut koko ajan ja on edelleenkin. Autot ovat olleet vain ja ainoastaan käytännön syistä. Tosin oli kymmenen vuoden kausi jolloin ajoin talvetkin moottoripyörällä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti