maanantai 10. lokakuuta 2022

California T3 Blower Ruiskutusosien uudelleen sijoittelua

 

Ruiskutus ja huohotus
Molemmissa riittää puuhaa. Tänään oli ruiskutuskapineiden eli suodattimien ja signaaliletkujen ja niihin liittyvien komponenttien sovittelua osin uusiinkin paikkoihin. Ahtimen voimansiirron muutos vaikuttaa, näköjään, useampaankin asiaan. Vaikka muutokset ovatkin pyörän rungon etupäässä niin muuallakin alkaa olemaan tilanahtautta. Joutunen, ehkä, vielä muokkaamaan tankin alla olevaa huohotuskammiota tai sen kiinnitystä. Myös letkut menevät uusiksi. Niitä on kuusi erilaista huohotukseen liittyvää.

 
Ruiskutuksen ohjelmointiliitin oikean puolen sivukotelon takana.
 
Ruiskutusyksikkö kansi avattuna. Siistiä työtä. Löytyy satulan alapinnasta.

Kaveri teki
Kerran kaljoitellessa tuli esiin että ahdetun pyörän voisin tehdä. Siitä keskutelu karkasi että digitaalinen ruiskutus ja samoin ohjelmoitava sytytys olisi kiva juttu. Periaatteessa vanhasta uutta. Kohta kourassa oli yllä näkyvä boksi sisältäen ohjelmoitavan ruiskutuksen. Tosin aiemmin oli jo tehnyt yhden mutta siihen tarvitsin aika paljon apuja.

Ahdasta monin paikoin
Osa toiminnallista komponenteistä jää näkyviin. Toki myöhemmin voi löytyä parempiakin paikkoja sijoittelulle mutta ei ihan läheltä. Vapaita tiloja on vaihteiston alla ja takana akun tietämin. On vain kovin likaista siellä.

 
Moniurakiilahihna ja sytytysanturien  kotelo. Pulleassa mustassa kohdassa on hihnankiristin. Jäähdyttävä ilma pääsee kiertämään ettei hihna lämpene liikaa.
 
Komposiittikotelo ja alumiininen tukirakenne
Pyrin yksinkertaisuuteen mutta silti rakenne ahtaassa paikassa teetti työtä aika paljon. Keskellä alumiinikoteloa näkyy kampiakselin etupää jossa on kiinni sytytyksen pyörijä ja ulkokehällä sytytysanturit ikkunan takana. Kotelo on roiskesuojattu.
 
Korkeapainepumppu ja paineletku josta jatko metalliputkella runkoputken takana ensin suuttimille ja sitten paineensäätimelle.

Sähköinen polttoainehana ja letku karkeasuodattimen ja pumpun suuntaan.
 
Samassa kuvassa hana ja hienosuodatin
Hanan kunnostin ja sen takana on hienosuodatin joka on hankittu Motonetistä. Ahdasta on tässäkin kohtaa.

Karkeasuodatin siirtyi lähemmäs korkeapainepumppua. Oikealla venttiilikopassa moottorin lämpöanturi.

Suodatin ja pumppu, oikealla öljynpaineanturi. Sen vieressä ahtimen akseli.
 
Karkeasuodattimelle teline
Se on myös aika lähellä pakokäyrää. (Ylempi kuva.) Tosin suodattimen sisällä kiertää koko ajan kylmä bensiini mutta silti olen varovainen. Siksi yritän sille muotoilla telineen ja säteilysuojan.
 
Polttoaineen karkeasuodattimelle tein telineen.

Vas. alhaalla polttoaineen paineensäädin. Sen alapäähän pikku letkua myöden tulee ahtopaine jonka mukaan säädin muuttaa ruiskutuspainetta. 
 
Suljettu kierto
Tankin suuntaan, ylös oikealle, menee ylimääräinen bensiini. Tai, ehkä jatkossa etanoli. Sen kanssa ahtaminen on mielenkiintoisempaa ja tehoa tulee enemmän. Edellisellä ahdinversiolla jo opettelin etanolin käyttöä matkamoottoripyöräilyssä mutta silloin oli etanoliasemia kovin harvassa.

Vasemmalla ylhäällä suodatin joka estää mahdollisen lian kulkeutumisen ruiskutusyksikön eli EFIn ahtopaineanturiin. Keskellä takajarrun poljinsylinteri.

Kaksipiirijarrut
Alunperin tässä pyörämallissa polkimesta jarruttivat oikea etulevy ja takajarru ja kahvasta vasen etulevy. Nyt jako on kahvasta molemmat etulevyt ja polkimesta takalevy jarruttaa. Muutos on helppo kun käyttää itse koottavia metallipunosletkuja.

Rungon takana näkyy haaraliitin johon tulee vallitseva ahtopaine joka jakautuu paineensäätimelle, EFIlle ja ahtopainemittariin. Musta rööri on nopeusmittarin vaijeri.

Sulakerasia löysi paikkansa
Johdotusta joudun muuttamaan osin lyhentämällä ja paikoin pidentämällä. Ylimääräinen johtosarja on hankittuna niin alkuperäisjohdotukseen voin laittaa oikeanvärisiä johtimia jatkeeksi.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti