Monta asiaa huomioiksi
Johdinnippujen, vaijerien pituudet ja
mittarien näkyvyys kuljettajalle eivät ole yhteismitallisia arvoja.
Lisäksi se että mittaristo on yksi kotelo ja siinä on kiinnikkeet
kapeammalla mitä on keulan yläkolmiossa aiheutti pohdintaa ja sen
tuloksena piti alumiinista koneistaa kiinnitysosat mittariston ja
yläkolmion väliin. Samalla tuli tilaa mittariston alle. Sopimattomuudeksi osoittautui eri vuosilta olevien rakenteiden keskenäisestä erosta. Jos olisi pinnavanteet niin keula olisi kapeampi. Nyt on valuvanteet. Niissä on sama punainen maali kuin on mittarien kehyksisssä. Leveämpi keula on myös tukevampi.
Alkuperäinen versio oli pinnapyöräinen. Ne ovat paljon keveämmät kuin nyt alla olevat valupyörät. Pinnapyörät myymällä rahoitin tämän pyörän hankinnan. Valupyörillä, painonsa vuoksi, on ajoa vakauttava vaikutus. Toisaalta nopeat ohjausliikkeet eivät onnistu niin helposti kuin keveillä pinnavanteilla. Molemmissa siis puolensa.
Volttimittari ja jäännöshappinäyttö
Jännitemittari on niitä peruja kun pyörässä oli vielä alkuperäinen laturi kampiakselin päässä. Kun laitoin digitaalisen ruiskutuksen niin alkuperäislaturin teho ei oikein riittänyt. Siksi on nykyisin hihnavetoinen autokäyttöön tarkoitettu tehokas laturi. Polttoainepumpun 3 - 4 baarin painetuotto syö virtaa melkoisesti. Polttoaineen paine säätyy ahtopaineen mukaan automaattisesti.
Jäännöshappimittari eli lambdanäyttö kertoo ilma-polttoaineseoksen oikeellisuudesta eri kuormitustilanteissa. Sen avulla saa seoksen säädettyä kohdalleen kaikkiin tilanteisiin.
Lisämittarit
Niille pitää tehdä teline. Volttimittari vaihtunee led-malliseen lambdanäytön tyyliin. Tai sitten numeronäyttöiseksi. Ohjaustangon ja varsinaisen mittariston välissä on sopivasti tilaa. Ehkä laitan toisen samanlaisen numeronäytön näyttämään myös lambdan jännitettä. Pitänee tehdä sovellutuskokeita. Riippuu jännitemittarin skaalauksesta. Sen pitäisi kyetä näyttämään jännitettä 0 - 1 volttia. Eli aika alhaista jännitettä. Minulle riittäisi kymmenesosavoltin tarkkuus. Hienosäätö perstuntumalla. Pyörän vasemmassa pakokäyrässä sivutuen kiinnityksen kohdalla on lämmitettävä kapeakaistalambda.
Virtalukon oikea kytkentä
Kytkentäkaavio vaikutti ensin hieman kryptiseltä mutta lounaan jälkeen järkikin kulki sen verran sillä kaavio ei kerro kytkentää toimintajärjestyksessä vaan kertoo vain eri asennot. Lisäksi kytkentäkaavion suhteen on johtimien väriero. Onneksi vain yhden johtimen osalta.
Sähkötyöt jatkuvat myöhemmin...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti