Toimii automaattisesti
California 1400 -mallilla olen ajellut RE85:lla silloin kun ilman lämpötila on kaksikymmenta astetta tai enemmän. Käytännössä vain muutaman viikon kesän aikana. Mitään säätöjä ei tarvita. Moottorinohjauksen aktiivinen lambda-takaisinkytkentä ja tehokas keskusyksikkö hoitavat homman niin että seos on optimaalinen. Kotikulmilla on useita etanolin tankkausasemia mutta reissun päällä ei aina osu yksiin sijainnin suhteen. Tankatessa ei ole väliksi kumpaa tankissa on enemmän: bensaa vai etanolia. Ei tarvitse miettiä sitä asiaa.
Etanolia polttamalla pyörä kiihtyy huomattavasti nopeammin ja käyntiääni on matalalta muriseva sekä voimakkaampi vakioputkistollakin. Tehonlisäystä ei oikein voi tarkasti arvioida mutta ajotuntuma kertoo että tehoa on merkittävästi enemmän. Vaikuttaisi että seos jossa 70% etanolia ja loput bensaa olisi hyvä yleiskäyttöseos. Mutta vain lämpimillä säillä. Vesijäähdytteisessä asia on helpompi koska moottori käy kokolailla samassa lämpötilassa satoi tai paistoi.
Ei ensimmäinen
California T3 oli myös etanolikäyttöinen
mennävuosina siten että siinä oli silloin ohelmoitavat digitaalinen
ruiskutus ja sytytys. Siitä ei saanut bi-fuel-toimintoa kuin vaihtamalla
sytytyksen ja ruiskutuksen karttoja tietokoneavusteisesti. Ei siis
mahdollistanut ajamista bensiinin ja etanolin sekaseoksella vaan
joko/tai. Lisäksi mikropiirien uudelleenohjemointikertojen määrän kasvu vanhentaa mikropiiriä. Siksi pyrin tekemään ohjelmointipaketin valmiiksi ennalta. Sopivaa keskinkertaista seosta ei ole mahdollista käyttää vaan tulee kalliiksi ja moottori, kuten tehokin, kärsii.
Etanoli on vain ajoittain kilpailukykyinen
Silloisella hinnalla etanolin poltto tuli samoihin hintoihin, kulutuksen huomioiden, kuin bensiininkin. Nyt eroa on hinnoissa enemmän. (Marraskuu -22) On harkinnassa josko ohjelmoisin vain etanolikäyttöiseksi nyt kun T3:ssa on ahdin ja 950-kuutioinen peruskorjattu moottori. Riippuu kevään hintatasosta. Tankkauspaikkojakin on jo sen verran taajassa eteläisessä Suomessa että ei ole sitä ongelmaa mikä oli vuosia sitten. Etanoli sietää korkeamman puristussuhteen eli, tässä yhteydessä, ahtopaineen korottamisen. Tehoa tulee siis enemmän. Silti ei ole kuumenemisvaaraa sillä etanoli palaa kylmempänä kuin bensiini. Öljynvaihtoväli pitää puolittaa jos ajaa jatkuvasti pelkällä etanolilla.
Ei kuumene
Muita etuja etanolista: kuumalla säällä ja kaupunkiajossa moottori käy kylmenpänä, kiihtyvyys on parempi ja etanolissa kun on vettä kantoaineena niin se pesee palotilat karstasta puhtaiksi eli pakoventtiilit ja niiden ohjurit sekä mäntä pysyvät puhtaina. Polttoaineseoksessa (Palotilassa ennen palotapahtumaa.) on aina muutamia pääaineita oli sitten bensiiniä vaiko etanolia ja lisäksi ilma: Ilma sisältää happea joka reajoi höyrystyneen polttoaineen kanssa. Ilman sisältävä typpi ei juurikaan reagoi vaan kulkeutuu palotilan läpi sellaisenaan, ilmassa ja polttoaineessa oleva vesi höyrystyy mutta ei juuri tehoa tuota.
Vesijäähdytteinen moottori tavoittaa sopivan käyntilämpötilan nopeammin kuin ilmajäähdytteinen joka ei saavuta optimaalia etanolikäytössä edes hyvissä olosuhteissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti