Nykyelektroniikka on kestävää
Vaan nämä ovat pitkästi yli kymmenen vuotta vanhoja digitaalisia komponentteja joista tätä pyörää nyt kasailen. Sytytys, Ignitech, on kaupallinen vapailta markkinoilta ostettu mutta ruiskutus, MegaSquirt, on kaverin muinoin tilatuista osista kolvaama. Aina ei ole tietoa että ovatko edes kunnossa vaan olivat kyllä silloin joskus koska niillä ajettiin pitkin maakuntia kokoontumisissa ja mökkireissujakin iloiseen Itä-Suomeen. Ruiskuboksin, valutyö alumiinista Norsa oy, sisälle vilkaisin ja siistiltä näytti. Ei kosteutta eikä vierasesineitä tai muuta irtonaista. Sytytysboksia ei voi purkaa särkemättä kun taas ruiskutusta voi korjata osavaihdoilla tai -muutoksilla.
Joustoa kiinnitykseen
Hyllyssä oli jostain yli jääneitä kumisia jousto-osia. Liekö jotain tarkoitusta varten joskus ostettu Biltemasta? Liimaukset oli tehtävä uusiksi sillä alkuperäiset olivat pettäneet. Toinenkin syy on sillä kumit olivat aivan liian pitkät joten niitä piti hieman lyhentää tilanahtauden vuoksi. Tämän mallin Guzzin tonnisen koneen värinät voivat ravistaa osia erilleen. Ainakin ruuvit voivat löystyä. Mutta harvoin. Joillekin olen kuullut niin käyneen. Tässä pyörässä, nykyään, lähes kaikki ruuvit ja pultit ovat ruostumatonta terästä ja mutterit myös. Useimmissa muttereissa Nylock-lukitus. Rosteria siksi että kierreosien ruostuminen kun ei ole ollenkaan kiva ilmiö. Ei jumeja ja ovat aina kiiltäviä. Ruuveja saa alan marketeista kuten Motonet ja IKH ja erityisistä ruuvikaupoista.
Sytytysohjaimen telineen kiinnitysrauta ja sen takana kaasunasentopotentiometri. Ilmansuodatin on kääritty muovin sisään hommien ajaksi.
Taustalla ahtopaineen säädin
Näkyy sumuisesti. Kiinnitys letkusiteellä. Takapäädyssä näkyy sormimutteri millä voi ahtopainetta säätää. Sininen suodatin on ahtopaineen säätimen ja ahtimen välisessä kanavassa. Kun kaasua vähennetään pääsee ylimäärä ahtoilmaa pois tämän suodattimen kautta.
Kaasunasentopotentiometri
Kiinni kahdella ruuvilla säätöosassaan. Säätöosaa saa käänneltyä siten että potentiometrin asentoa voi muuttaa. Tai vaihtoehtoisesti asettaa tyhjäkäyntiasento ohjelmallisesti tietokoneella. Potentiometri on laakeroidun kaasuläppäakselin päässä vasemmalla ja oikealla puolella on, vastaavasti, vaijerikehä johon kaasuvaijerin alapää kiinnittyy. Hyvin yksinkertaisia valmistamiani rakenteita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti