Sivut

tiistai 28. helmikuuta 2023

California T3 1000 Blower Sytytysyksikölle joustava teline ja muita komponentteja

 

Nykyelektroniikka on kestävää
Vaan nämä ovat pitkästi yli kymmenen vuotta vanhoja digitaalisia komponentteja joista tätä pyörää nyt kasailen. Sytytys, Ignitech, on kaupallinen vapailta markkinoilta ostettu mutta ruiskutus, MegaSquirt, on kaverin muinoin tilatuista osista kolvaama. Aina ei ole tietoa että ovatko edes kunnossa vaan olivat kyllä silloin joskus koska niillä ajettiin pitkin maakuntia kokoontumisissa ja mökkireissujakin iloiseen Itä-Suomeen. Ruiskuboksin, valutyö alumiinista Norsa oy, sisälle vilkaisin ja siistiltä näytti. Ei kosteutta eikä vierasesineitä tai muuta irtonaista. Sytytysboksia ei voi purkaa särkemättä kun taas ruiskutusta voi korjata osavaihdoilla tai -muutoksilla.

Joustoa kiinnitykseen
Hyllyssä oli jostain yli jääneitä kumisia jousto-osia. Liekö jotain tarkoitusta varten joskus ostettu Biltemasta? Liimaukset oli tehtävä uusiksi sillä alkuperäiset olivat pettäneet. Toinenkin syy on sillä kumit olivat aivan liian pitkät joten niitä piti hieman lyhentää tilanahtauden vuoksi. Tämän mallin Guzzin tonnisen koneen värinät voivat ravistaa osia erilleen. Ainakin ruuvit voivat löystyä. Mutta harvoin. Joillekin olen kuullut niin käyneen. Tässä pyörässä, nykyään, lähes kaikki ruuvit ja pultit ovat ruostumatonta terästä ja mutterit myös. Useimmissa muttereissa Nylock-lukitus. Rosteria siksi että kierreosien ruostuminen kun ei ole ollenkaan kiva ilmiö. Ei jumeja ja ovat aina kiiltäviä. Ruuveja saa alan marketeista kuten Motonet ja IKH ja erityisistä ruuvikaupoista.

Sytytysohjaimen telineen kiinnitysrauta ja sen takana kaasunasentopotentiometri. Ilmansuodatin on kääritty muovin sisään hommien ajaksi. 

Taustalla ahtopaineen säädin
Näkyy sumuisesti. Kiinnitys letkusiteellä. Takapäädyssä näkyy sormimutteri millä voi ahtopainetta säätää. Sininen suodatin on ahtopaineen säätimen ja ahtimen välisessä kanavassa. Kun kaasua vähennetään pääsee ylimäärä ahtoilmaa pois tämän suodattimen kautta. 

Kaasunasentopotentiometri
Kiinni kahdella ruuvilla säätöosassaan. Säätöosaa saa käänneltyä siten että potentiometrin asentoa voi muuttaa. Tai vaihtoehtoisesti asettaa tyhjäkäyntiasento ohjelmallisesti tietokoneella. Potentiometri on laakeroidun kaasuläppäakselin päässä vasemmalla ja oikealla puolella on, vastaavasti, vaijerikehä johon kaasuvaijerin alapää kiinnittyy. Hyvin yksinkertaisia valmistamiani rakenteita.

Rautaan kiinnitin joustavat mutta lyhennetyt kumivaimentimet. Helppo ratkaisu. Vastaavia on nyky-Guzzeissakin käytössä. Lukuun ottamatta 1400-versioita. Ne eivät tärise.
 
Sytkäboksin teline kiinni kumeissa. Reikä on kuusiokoloavainta varten jos alumiininen teline pitää irrottaa huolto- tai säätöasioita varten.

Teline ylhäältä. Pari kumia näkyvissä. Oikealla sivukotelon kumikiinnike.

Sytytyslaite tiukahkosti telineessään. Ympärille tulee vielä kiinnityshihna.

Tästä jatkuu liitinsulkeisilla
Sähköliittimiä on lukuisia ja aivan kaikkia ei tullut purkaessa merkittyä. Pitää mittailla ja tutkia. Eiköhän liitokset kohteensa löydä. Digisähköä on vain hankala mitata... Pitäisi olla oskilloskooppi ja semmoisia pulssivehkeitä... En hanki, testaan käytännössä.

Muutakin viimeistelyä
Satula on ns. saumoiltaan perstunut. Hankin jo kaarineuloja ja muuta ompelustarvetta joilla voinen satulan helmat viimeistellä. Keinonahka on liimattu satulan pohjaan niin tiukkaan että en sitä irti ryhdy repimään eli pitää niillä kaarineuloilla ja kärkipihdeillä pärjäillä. Hidasta hommaa lienee. Kokemuksesta. Mutta hermo siinä työssä lepää. Vain tasaista, hidasta puurtamista.

Verstaalla käynnit
Yleensä talvinen viikko menee siten että turhia ajoja ei synny. Samalla reisulla monta asiaa. Verstaspäiviä ovat ma, ti, to ja joskus pe. Viikonloppuisin on muuta. Torstai on myös Kerhopäivä eli käyn kahvittelemassa Kerholla, joka on Verstaaltani parin kilometrin päässä samassa kaupungissa eli Ylöjärvellä. Talvella liikkuminen tapahtuu dieselauton voimin, kesäsäissä jollakin moottoripyöristäni. Kulkisin mieluimmin talviajan julkisilla mutta matka kestää toista tuntia ja bussia pitää vaihtaa ja perillä jää kilometrin verran käveltävää lähimmältä pysäkiltä. Kesällä, satunnaisesti, myös polkupyörällä.
 
Suvi koittaa
Tätä kirjoittaessa päivä pitenee vauhdilla. Talviaika, mutta valoisaa riittää klo. 18 asti. Kohtapa kelloja käännetään niin saa valoisat illat. Tätä kirjoitettaessa on vajaa kuukausi kesäaikaan. Verstaani kello on aina, ympäri vuoden, kesäajassa.

Jatkuu...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti