perjantai 24. maaliskuuta 2023

Akkulaturi kaikille akuille, lyijy- ja litium-akku

 
Tekninen kokeilu litiumakulla

Storm-motorin valikoimista valitsin akuksi litiumakun. Saman kokoisen ulkomitoiltaan kuin alkuperäinen akku sillä California 1400 GTS:n akkutilaan ei isompaa mahdu ja pienempi hölskyy. Kokonaisteho ulkoisesti saman kokoisella litiumakulla on kuusi amppeerituntia pienempi. Se ei isommin haitanne sillä suurta akkutehoa harvoin tarvitaan jos pyörä on kunnossa ja käynnistyy helposti. Kokeilu siksi että pyörän latausjärjestelmä on suunniteltu lyijyakulle mutta esitteiden mukaan kyseinen akkumerkki- ja malli sallii hieman alemmankin latausjännitteen. Lämpötilaongelmaa ei kesäkäytössä tuskin ilmene sillä pakkanen on tämän akkutyypin vihollinen. Ei riko akkua mutta teho putoaa kylmässä. Kuten sähköautojen osalta olen kuullut ja lukenut.

Purkausvirta
Litiumakulla kerrotaan olevan suurempi, hetkellinen, purkausvirta kuin lyijyakuilla. Käynnistymisen kerrotaan olevan varmempaa sillä käynnistinmoottori, käynnistyksen alkuvaiheessa, imaisee tehoa akusta niin runsaasti että sytytyspuolien teho jää hieman vajavaiseksi eli tulpassa kipinä on heikompi. Hyvä purkausteho tasoittaa tätä ilmiötä eikä käynnistyksen pitäisi ottaa pitkää aikaa. Toinen purkausvirta on itsepurkautuminen joka on yleinen lyijyakuilla. Akku siis purkaa itse itseään ja vanhenee nopeasti jos sitä ei muutaman kuukauden välein ylläpitoladata. Litiumakusta en tiedä. Pitää opiskella. V2-Guzzeissa on tunnetusti painava kampikoneisto ja suurehko iskunpituus joten käynnistys vaatii tehoa massavoimien ja puristuspaineen voittamiseen. Lisää litium-akusta.

Monitoimilaturi
Tyypiltään ylläpitolaturi jossa toimintoja on sekä lyijyakulle ja litiumakulle. Kokeilin ladata kahta eri lyijyakkua. Vaikutti toimivan. Laturissa on myös lataus kuuden voltin akulle. Melko harvinaista nykyään. Mutta ei se haitaksikaan ole. Lataustehoa voi säätää kahden ja neljän amppeerin virroille. Erikseen on ylläpitotoiminto vakio- ja AGM-akuille. Monipuolinen härveli. Tosin ohjevihkonen on vielä lukematta. Suomenkielistä ohjetta ei ollut pakkauksessa. Olisikohan netissä? Kerron jos löydän.

(Luin englanninkielisen version. Selkeää kieltä jota on helppo ymmärtää. Ei vaikeita ilmauksia. Työkielenäni oli ns. bad english lentokoneiden ja avaruusalusten parissa kuten myös matkaillessa. Italiaa ja espanjaa puhun vähän, ruotsia kohtuullisesti.)

Uusi ylläpitolaturi perinteisen lyijyakun  pulssilataustoimessa. Akku Exide 18 Ah. Hankittu kaksi kappaletta maaliskuussa 2021. Aikainen kevät silloin.

Sama toimi ja akku latautuu kohti sataa prosenttia. Yläoikealla virhekytkennän ilmaisin.

Seuraavaksi litiumakun latausta
Kunhan saan tilaamani akun loppukuusta käsiini niin suoritan siihen, toivoakseni, hyvän latingin. Huhtikuussa, ehkä, pääsen kokeilemaan miten käynnistys ja lataus sujuu tällä laturilla todellisissa olosuhteissa kun akku on kytketty pyörän sähköjärjestelmään jossa on, aina kun akku on kytkettynä, pieni kuormitus päällä. Lähinnä toiminnot ovat ns. muistitoimintoja kuten pyörän asetusten ylläpitoa ja kellon kuluttama virta. Suurin kulutuskohde on käynnistys. Pyörän käydessä akku toimii vain tasaavana "sähkösäiliönä".
 
Litiumakku latauksessa. Latasin 14 volttiin asti ja lopetin ennen kuin 100% tuli täyteen. Oikeassa reunassa prosenttivalot. Akussa on painike josta saa akun jännitenäytön näkyviin.
 
Luin käyttöhjeet
Älyttömän pientä tekstiä pienessä vihossa. Pienimpiin fontteihin tarvitsin suurennuslasia lukulasien lisäksi. Asia selvisi. Olisi selvinnyt ilmankin kun vain kokeilee. Kaksi pääaluetta: eri akkutyyppien 12V lataustoiminnot ja normaalit lataustoiminnot 6V lyijyakuille, 12V litiumakuille ja 12V voltin lyijyakkujen korjaustoiminto. Laitteen toimintojen tekstit ovat kokolailla luettavissa. Toimintojen määrä on laaja.

Vanhat lyijyakut
1400:n AGM-akku California Adamantin akuksi ja sen vanha akku siirtyy T3 California 1000 Blower:n akuksi. Nämä kaksi akkua olen hankkinut kolme vuotta sitten yhtä aikaa eli ovat jo palvelleet kahdet kesät. Jos kolme - neljä kesää kestävät niin katson että ovat olleet hyvät akut ja kaikki sen päälle on extraa. Eivät olleet kaupan halvimmat akut. Merkki Exide ja tyyppi AGM. AGM tarkoittaa venttiiliohjattua akkua, jossa lasivillamattoa käytetään erottimena.

Pyörien latausjärjestelmät
California 1400:ssa on moniurakiilahihnavetoinen, välityssuhteeltaan yli kaksinkertainen moottorin kierroslukuun nähden ja varsin suuritehoinen auton moderni vaihtovirtalaturi vakiona. Sillä akku täyttyy nopeasti eikä virtapulaa ilmene vaikka ei ajettaisikaan isommilla kierrosluvuilla. Sama pätee, osittain, California T3 1000 Bloweriin: sen laturi on isohko kiilahihnavetoinen vaihtovirtalaturi jossa on ulkopuolinen säädin. Kun taas California 1000 Adamantin laturi pyörii kampiakselin päässä moottorin käyntinopeudella ja on pienitehoinen. Asiaa tässä pyörässä olen kompensoinut laittamalla pienen 18 Ah:n akun jonka laturi saa täyteen lataukseen kohtuullisella ajomatkalla. Varsinkin jos ajetaan korkeilla kierroksilla.

Lyijyakun lataaminen
Monet pitävät akkua koko ajan ylläpitolaturissa. Mielestäni tarpeetonta. Riittää kun akun lataa talven aikana noin kolme kertaa täyteen ja säilyttää viileässä. Käyttöön otettaessa vielä kerran. Jatkuva ylläpitolataus kuluttaa akkua samoin kuin se olisi käytössä koko ajan. Huonoa tai hyvin vanhaa akkua ei kannata latailla. Vanhoilla akuilla saattaa olla vaivana sisäinen purkautuminen. Lataamalla saa täyteen mutta akku syö itse itseään.

Litiumakun lataaminen
Osittain olen opiskelija tässä mielessä sillä asia on itselleni uusi. Siksi haluan kokeilla. Jos akku ei toimi halutusti niin palaan lyijyakkuun ja juttu on siinä. Jos litiumakku kestää pyörässäni, California 1400 GTS, yhden suven eli noin 10.000 km niin se saa välttävän arvosanan eli ei sovellu kovin hyvin pyörän latausjärjestelmään. Mikäli toimii kaksi kesää niin saa tyydyttävän arvosanan, kolmesta suvesta jo hyvän. Siitä eteenpäin toimivuus onkin sitten jo kiitettävää. Vanhat akut ovat nyt tulossa tyydyttävään ikään. 

Pahin skenaario
Litiumakun lepojännite on korkeampi kuin lyijyakun. Siitä ei ole itselläni tietoa haittaako tai kuluttaako pieni ylijännite pyörän digitaalipuolen elektroniikkaa tai muita komponentteja kuten ledivalaisimia joilla pääosa pyörän valoista on toteutettu.

Miten seurata latausta
1400:ssa on näytössä jännitemittari. Mielenkiintoista seurata lepojännitteen ja käyttöjännitteen eroa. Käykö niin että täyteen ladatun akun jännite putoaa jos pyörän laturin latausjännite ei riitä akun täynnä pitämiseen.

Jännää
Tästä voi vielä tulla mielenkiintoinen juttu. Kerhokaveritkin seuraavat asiaa aiheesta kerrottuani. Heillä on vielä, kaikilla, lyijyakut pyörissään.

Muita etuja
Suuren purkausvirran ohella on litiumakun keveys haluttava piirre. Erityisesti sporttipyörissä mutta miksei tourereissakin. 1400 California-mallistossa on akku melko korkealla satulan alla ilmanpuhdistimen takana. Muutaman kilon kevennys auttaa ainakin pyörän nostamista sivutuelta ylös ja huoltotoimissa sillä akku on irrotettava jos haluaa ilmanpuhdistimen elementin vaihtaa tai puhdistaa. Teen sen ennen ajokautta eli lähiaikoina ennen akun asentamista. Uuden puhdistimen laitoin viime kesänä.
 
Paras akku aiemmin
Viisi kesää olen päässyt samalla akulla vaikkakin viimeisenä alkoi syyskylmillä olla hieman rajoilla että lähteekö käymään. Se oli käytössä kaasutinpyörässä. Ruiskuvehkeessä ei olisi sillä tullut toimeen enää viidentenä suvena. Ovat ronkeleita jännitteestä.

Jatkuu viikon päästä
Kun saan uuden akun Verstaalleni niin punnitsen sekä vanhan että uuden akun. Selviää painoero. Tuntuuko se missään onkin sitten toinen asia. Kyllä tuntuu: akku kun on korkealla niin sen paino sivutuelta pystyyn nostaessa huomaa. Kaverikin kokeili ja yllättyi helposta sivutuelta pystyynnoston helppoudesta. Painoeroa akuissa on yli neljä kiloa.

Ensikäynnistys tehty
Oikeastaan ei ole muuta kommentoitavaa kuin että käynnistyi niin kuin aina.

Yhden suven jälkeen -23
Pyörä on syyskuussa 2023 menossa Kerholle talvisäilöön. Sijalle loppukaudeksi otan yhden muista pyöristäni. Litiumakku 1400 Californiassa on tehnyt hommansa huolella. Ei pienintäkään epäröintiä käynnistyksissä eikä myöskään käyttötauoissa. Pisimmän tauon ajaksi otin toisen akkukaapelin irti. Tauko oli yli kahden viikon mittainen.

Toisen suven lopulla -24
Yli kaksikymmentä tuhatta kilometriä on ajettu ja sama litiumi on hommaansa hoitanut huomaamattomasti. Käyntiin lähtee napakasti ja akun oma mittari kuten pyörän ajotietokonekin osoittaa että akku on jo lyhyen ajon jälkeen täyteen ladattu. Toistaiseksi kaikki on ookoo. 
On ollut huonompia lyijyakkuja ja takuuseen on saanut melkein yhtä huonon. Tosin ei tässä pyörässä. Epäilin silloin pyöräni latausta. Syy oli, kuitenkin vain huonoissa akuissa. Paras lyijyakkuni on kestänyt yli neljä vuotta. Litiumilla jos sytyttää vielä ensi vuonna pääsee lähelle mutta hinnassa vertaillen pitäisi litiumin kestää vielä yli kaksi vuotta että pääsee likelle kustannustasolla. Enpä tullut ajatelleeksi että akkua ostaessani on itsellä ikää pitkästi yli seitsemänkymmentä vuotta jos akun käynnistys- ja varautumiskyky on vielä edes kohtuulisen hyvä.

Pyöräni on klassikko
Sanoi eräs pitkän linjan motoristi. Näitähän on maassamme, monia eri versioita, noin tusina ja muualla ei juuri sen tiheämmin. Guzzin viimeinen isolohko. Suunniteltu Californiassa sikäläisiin olosuhteisiin. Nyt Italiassa tehdään vain pikkulohkoja ja uutta vesijäähdytettyä V2-versiota josta on useita malleja. Päästövaatimukset syrjivät ilmajäähdytteisiä moottoreita. USA:ssa näitä tonninelisataisia oli poliisilla. Californiassa. Siitä mallinimi. Silloin 70-luvun alussa Italiasta toimitettiin Californian poliisille 850-Guzzeja joiden mallinimi vakiintui Californiaksi. Niitäkin on muutama Suomeen eksynyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti