Sivut

tiistai 14. maaliskuuta 2023

E-fuel

 

Ei ihan vielä mutta ehkä...
Bensiinin ja dieselin myös korvaajaksi on jo tarjolla polttoaineita jotka ovat ekologisempia kuin perinteinen maaperän öljystä jalostettu polttoaine. Tarkoitan, muunmuassa, nykyäänkin saatavilla olevaa etanolipolttoainetta joka käy flex-fuel ajoneuvoihin. Tein jo vuosia sitten kokeita moottoripyöräkäytössä kyseisellä polttoaineella vaikka silloin oli tankkauspisteitä ko. polttoaineelle melko harvassa, joillain alueilla ei lainkaan ns. tankkausvälin ulottuvissa.

E-fuel
On edellistä kehittyneempää polttoainetta jonka biologinen kuormitus luontoarvojen suhteen on erittäin alhainen. Aiheesta ja polttoaineen valmistuksesta on muualla juttua perusteellisemmin.

Biopolttoaineiden sopivuus

Kokeideni mukaan ei ole estettä käyttää. Pakokaasukin on enimmäkseen vesihöyryä. Se on liki ainoa ongelma sillä perinteinen mäntämoottori vaatii tällöin tiheämpää öljynvaihtoväliä. Tähän on kaksi pääsyytä: vettä kertyy sekä öljyn joukkoon koska biopolttoaine palaa kylmempänä. Bensiinikäyttöinen moottori normikäytössäkun tuottaa enemmän hukkalämpöä ja siksi öljytkin on suunniteltu yli sadan asteen käyttölämpötiloihin. Uuden voitelutekniikan pitää seurata nopeasti perässä että saamme kohtuuhintaista ja hyvin toimivaa öljyä biopolttoainemoottorin voiteluun. Moottoria ei sinänsä tarvitse juuri muokata mutta sen moottorinohjauksen säätäminen tulee välttämättömäksi joko uudelleen ohjelmoimalla, kuten itse olen tehnyt, tai erillisellä lisäboksilla joka on jo eko-muunnosajoneuvoissa yleinen käytäntö.

Jotain on tapahtumassa.

Helppo siirtymä
Itsellä kaksi mahdollista etanolipyörää eli California 1400 GTS johon ei tarvitse tehdä mitään muutosta ajamiseen etanolilla tai millä tahansa etanolin ja bensiinin seoksella. Sen automaattinen säätyminen polttoaineille perustuu lambda-takaisinkytkentään, ts. pyörän moottorinohjaus mittaa pakokaasun laatua ja säätyy sen mukaan. 

Joko tai -versio
Toinen on vielä hiukan työn alla oleva, moottorinohjaukseltaan täysin digitalisoitu, California T3 1000 Blower jolla aion kokeilla etanolisäätöä kunhan valmistuu. Se tulee olemaan hieman hankalampi tapaus koska moottorinohjauksen muuttaminen etanolikäyttöön vaatii tekemistä taulukkojen kanssa eikä silti voi käyttää sekapolttoainetta eli joko tai. Etanoli tuottaa enemmän tehoa mutta kulutus on noin viidenneksen isompi bensiiniin nähden. 

Kaasutinvehkeet erikseen
California Adamant, sen sijaan, on kaasutinpyörä ja kärkisytytteinen niin siihen on hankala tehdä mitään etanolikäyttömuutoksia. Mutta ei mahdotonta. Nyttemmin se on säädetty matalaoktaaniselle etanolibensiiniseokselle jota on yleisesti tarjolla. (RE85, E85) Muut pyöräni ovat korkeaoktaanisella käyviä kaasutinpyöriä.

Jatkan juttua myöhemmin...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti