Mittaritelineiden rakennusta
Olemassa olevan, alkuperäisen, mittariston kahta puolen rakentelen kiinnityksen kahdelle mittarille: ahtopaineelle ja jännitteelle. Jälkimmäinen ei niin oleellinen ole mutta tasapainoinen kokonaisuus näyttää paremmalle kuin toispuoleinen rakenne. Kiinnitys perustuu pyörän omaan mittaristoon jälkiasentamiini korotuspaloihin. Niihin saan kiinnitettyä siistit alumiiniset telineet kahdelle kevyelle mittarille. Nykyinen ahtopainemittari vaihtaa työnsä moottoriöljyn painemittariksi. Siihen se sopii skaalaukseltaan paremmin ja toiminee tehtävässään nykyisessä kiinnityspaikassa.
Lambdanäytölle kiinnitys
Se oli helpoin homma: Velcrotarraa pari palaa ohjaustangon väliputkeen ja mittariin niin siinä se istuu. Lambda mittaa pakokaasun happipitoisuutta. Sen mukaan säädetään ruiskutusta ja sytytystä. Ehkä, toiminnallisesti, tärkein mittari. Siihen pitää taivutella alumiinista aurinkolippa että mittarin luettavuus on parempi aurikoisellakin säällä. Mittari on leditoiminen eli rivi ledejä pienen rasian kyljessä. Kuva tulee kunhan olen mittarin varustellut.
Jännitemittari
Senkin kehys on maalattu punaiseksi. Asennus vastaava kuin ahtomittarikin. Jännitemittarilla on kehitystehtävä: laturi on autosta peräisin kunnostamani Bosch, kiilahihnavetoinen joka tuottaa jo tyhjäkäynnilläkin tehoa hyvin. Latausjännite on lähes 14 Volttia eli sopinee, jossain määrin, litiumakun kaveriksi. Samalla säästyy painoa. California 1400 GTS saa samalla kertaa litiumakun. Siinäkin on autotyypin moniurakiilahihnavetoinen vaihtovirtalaturi. Tosin litiumakun hinta on kaksin - kolminkertainen verrattuna lyijyakkuun. Pitää tingata kun ostaa kaksi akkua samalla kertaa. Myös litiumakulle sopiva ylläpitolaturi pitää hankkia. Kolme vuotta vanha mutta toimiva lyijyakku jää osittain reserviin. Minulla ei ole omakohtaista tietoa kuinka kauan litiumakut keskimäärin kestävät. Lyijyakut, ne kalliimmat, ovat kestäneet kolmesta viiteen vuoteen yllätyksittä.
Akun kunto ratkaisee
Jos on pientäkin epäilystä akun kunnosta niin epäilyksen tulos, jossain vaiheessa, on pyörä joka ei käynnisty. Lyijyakku tykkää kun sitä käytetään säännöllisesti. Sama lienee nykyakkujenkin suhteen. Vanhan ajan kaasutinpyörät saa sentään tuuppaamalla käyntiin mutta useimpia digitaalivehkeitä ei. Nykypyörissä on myös havaittu että alhainen vanhentuneen tai halpisakun kapasiteetti ei riitä ja ajoneuvon digitaalinen hallintajärjestelmä ryhtyy tekemään vikailmoituksia vai siksi että jännite akussa on alhainen. Toimivan akun vaihto vanhan tilalle taikoo vikakoodien muodostuksen pois. Pahimmillaan vikakoodin ilmentyminen voi siirtää pyörän toiminnot vikasietotilaan jolloin matkanteko on hankalaa kun moottori käy vain alhaisella teholla. Tai matka katkeaa tyystin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti