Ei tarkoitus entisöidä
Satulan päällinen on parhaat päivänsä nähnyt mutta pääosin ehyt. Saumat ovat kuluneet niin että rakenteet ovat irtautuneet toisistaan. Päällinen on kauttaaltaan keinonahkaa. Kahta eri tyyppiä: ohuempaa, sileää valkoista ja paksumpaa, kuvioitua mustaa. Satulan runko on terästä ja siinä välissä on superlon-nimistä varsin tiukkaa muotoon valettua vaahtomuovia. Satula on muodoiltaan kunnossa. Vain päällisessä on sanomista. Materiaali on myös sikistynyt eli pienentynyt eli pehmentimet ovat aineesta kaikonneet. Se on osasyy ompeleiden hajoamiseen ja keinonahan repeämiin. Repeämät eivät ole vakavia satulan käytön suhteen jos sietää pientä ulkoista ulkonäköongelmaa ja sateella voi sisällä oleva täyte imeä vettä. Varalla on tehtaan paketissa oleva satula.
Korjauskohteet
Niitä on useita. Lähinnä satulan sivuilla niissä kohdin missä kuljettajan reidet ovat silloin kun jalkoja pidetään maassa eli lähtiessä ja pysäköitäessä. Ompeleet ovat kuluneet poikki. Ompelun tarve ei ole koko satulan mitalla vaan, lähinnä, sivuilla.
Satulan takaosan vasen sauma. Ensimmäinen korjauskohde. Sama oikealle.
Reunanauha on irtaallaan pitkältä matkalta.
Kuvassa kuusi saumaa
Ylin sauma on tehty silloin kun leveämpi keinonahkasuikale, joka on myös päällisen kiinnitysosa satulan pohjalevyssä oleviin koukkuihin ja on ommeltu valkoiseen sileään keinonahkaan sekä on ollut silloin käännettynä nurin. Sen jälkeen se on käännetty alas ja oikeinpäin niin että ommeltu taitekohta jää sisäpuolelle. Seuraava ommel on noin kaksi millimetriä käänteen reunasta ja seuraava siitä alaspäin noin neljä millimetriä. Seuraavat kaksi saumaa ovat reunanauhan päärmäykset. Reunanauhan ylemmän ompeleen yhteydessä on myöhempi ommel jolla reunanauha on liitetty "satulanahan" kanssa kiinni toisiinsa.
Ylin, taitesauma, on osin purkautunut. Vain reikiä valkoisessa "nahassa".
Hankala ommeltavaksi
Ylin sauma jää toistaiseksi korjaamatta. Korjaan kaksi siitä alaspäin olevaa saumaa niiltä osin kuin se on tarpeellista ja reunanauhan kiinni pysymisen vuoksi. Laskeskelin että noin 120 - 150 senttimetriä pitää ainakin uutta saumaa tuottaa. Ehkä ompeluvauhtini kehittyy kun saumaa syntyy lisää. Tänään vasta harjoittelin, muotoilin työkalut ja mietin taktiikkaa ja ommeltyyppiä mitä käytän. Vaikuttaa siltä että kaarineulan ominaisuudet sallivat kaksi ompeleen mittaa "kankaan" alla, yksi ulkopuolella takaisinpäin ja taas kaksi alla eteenpäin. Syntyy ulkonäöllisesti vanhan kanssa identtistä. Lankaa kyllä riittää.
Käytin teippiä vetämään kohteita lähemmäs alkuperäistä sijaintia.
Reunaommel ja tukiommel
Reunaommelta en ompele uusiksi hankaluutensa vuoksi mutta seuraava sauma alempana kiinnittää myös mustan osan valkoiseen. Kuten vielä sen allakin oleva sauma. Kiinnitys on ajateltu satulatehtaalla melko varmaksi. Satulan valmistusvuosi on 1980. Sitä en tiedä onko se tämän pyörän alkuperäinen satula. Lanka lienee orgaanista ainetta.
Satulan etukulma on surkeimmassa kunnossa. Materiaalit ovat kutistuneet useita millimetrejä. Jos yrittää ompeleella vedättää kohteita toisiinsa niin keinonahka vain repeää.
Entä lämmittämällä ensin?
Kokeilin toiseen, risaisempaan satulaan keinonahan lämmitystä hiustenkuivaajalla. Vaikutti ensin toimivan mutta näin kiristetty keinonahka lähti jäähtyessään vetäytymään ja ompeluksen reiät repesivät pidemmiksi. Voi olla myös mahdollista että pintakäsittely repeytyy. Ei näyttänyt hyvältä. On vain totuttava että osa rei'istä näkyy. Vanhasta ei saa uutta. Pitänee tyytyä siihen mitä amerikkalaiset asiantuntijat sanoivat Hornetien maalauksesta: jos näyttää kolmenkymmenen jalan päästä hyvältä niin se on hyvä.
Kaarineula toimii tässä hommassa. Kärkeä taivutin hieman lisää.
Nahkaneuloja ja setti muita neuloja
Sakset ja pyöröleukapihdit
Työvälineitä ei paljon tarvita
Sakset langan katkontaan jotka ovat mustakahvaiset kemikaalikestävät ja ruostumattomat Fiskarssit. Pihdeissä on pyöreät leuat eli ne eivät vahingoita kaarineuloja käytettäessä niiden työntöön tai vetoon.
Pahin ja näkyvin vaurio. Johtuu satulan päällisen kutistumisesta.
Vasen puoli kunnostettuna.
Suhteellisen siisti ylhäältä.
Takaa satula on siisti ja takarauta myös.
Valmistaja Giuliari ja valmistuspäivämäärä: syyskuu 28.198?. Tod. näk. vuosi on 81.
Mahdollinen "satularasva"
Sellaistakin tuotetta on hyllyssä mutta olen epävarma siitä että soveltuuko se tämäntyyppisen keinonahan huoltamiseen. Myyjä vakuutti että ainakin keinonahkakengät pysyvät paremmin kunnossa siten. Tämä on kuitenkin hyvin vanhaa keinonahkaa. Mahtaako sietää nykysotkuja?
Satula ja runko kohtaavat
Satulan takana on "saranat" eli satulan etuosa nousee ylös tukensa varaan. Etuosassa on myös tuet jotka nojaavat, satulan ollessa käyttöasennossa, rungon selkäputkiin. Välissä pitäisi olla kumivaimentimet mutta ne ovat kulunut aika jonnekin hukannut. Tein uudet jämäkästä solukumista. Samalla sain satulan etupäätä nostettua hieman laittamalla paksuhkot kumit. Nyt ei "valu" satulassa eteenpäin niin herkästi kuin aiemmin.
Satulan kumitukien liimaus.
Pehmeyttä ajoon
Sen ohella että satulan asento muuttuu niin odotan että paksut solikumipalat myös joustavat. Ei moottorin tärinä kulkeudu satulaan eikä myöskään pikkuiset heitot tiestä.
Homma jatkuu
Monta saumaa on korjattava että satulasta saa käyttökelpoisen sekä melkein siistin. Ajokuntoinehan se on jo nyt.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti