Paino ja mukavuus ratkaisee
Kaksikerrosteltat ovat mukavia koska ovat lähes varmasti vesitiiviitä ja sisäteltan vuoksi niissä on kaksikerroksisuus joiden väliin jää seisovaa ilmaa eristeeksi. Myös teltan muu rakenne ratkaisee: pieni teltta ei välttämättä ole kevein eikä pakkaus aina pienin. Vähintään tukikaaret vievät tilaa pituussuunnassa. Kuljettaminen moottoripyörällä voi olla ongelma. Useimmiten on tarvittu telttaa yhdelle tai kahdelle hengelle. Isommalla porukalla telttaillessa on käytetty armeijatyyppistä sissi- tai puolijoukketelttaa. Niitä on joko vuokrattu tai jokin kerho omistaa sellaisen. Isompi teltta on kulkenut mukana joko mp-perävaunussa tai erikseen kuljetettu tapahtumapaikalle. Pari kertaa isommassa pyörässä kyytiläisen sijaan. Kamina toisen pyörän kyydissä. Polttopuut paikan päältä. Jos edes on tarvinnut.
Kaksi ennestään
Haglöfs on ikääntynyt ja sen sisäteltan kumikannakkeet ovat menettäneet kimmoisuutensa. Hiukan niitä fiksasin niin teltta on käyttökelpoinen maksimissaan kahdelle. Lämpöisin ja pitkäikäisin talouden teltoista. Yllättävän kestävä tunneliteltta. Ikävuosia pitkästi yli kaksikymmentä. Ehkä laatu maksaa mutta myös kestää. Ulkonäkö kauhtunut. Varustettu hyttysverkolla. Hankittu Partiokaupasta. Kallis, perinteinen ja hidas koota ja purkaa.
Modernimpia ratkaisuja
Toinen moottoripyörän päällä kulkeva teltta, 4Bikers, on myös kaksikuorinen nimenomaan motoristeille suunniteltu nopeasti purettava ja koottava laitos ulkopuolisella tukirakenteella eli telttakangas roikkuu kaarien varassa. Pikapystytysmekanismi. Kokoaminen kassiinsa onkin sitten hieman työläämpi. Mutta niin se on aina teltoissa ollut. Erityisesti märän teltan pakkaaminen ottaa aikaa. Lisäksi kotiin päästyä levittäminen kuivumaan autotalliin tai Kerholle. Makuutilaa max kolme hoikkaa henkilöä. Tilava kupoliteltta kahdelle mutta ei seisomakorkeutta että enimmäkseen on kontattava. Hyttysverkko vakiona. Ostopaikkaa en muista. Hinta suht edullinen. Käytössä mökillä silloin kun on hellettä kuten viime kesänä. Viikko meni telttaillessa. Ei hikoilua eikä kiusaa hyttysistä jos telttakankaan ulkopuolista intensiivistä ininää aamuyöstä ei laske haitaksi. Muut luonnon äänet ympärillä ovat kivoja: kuikan huuto, joutsenten kurkkuäänet ja lokkien kirkuna aamulla. Niihin on kiva herätä.
Uusin hankinta
Merkkiä Woodlander. Käyttöohjeen mukaan tiipii-tyyppinen jossa luvattu tilaa kuudelle aikuiselle. Vesitiivis pohjakangas. Seisomakorkeus riittävä ja em. teltoista kevein sekä pakkaus litteä ja lyhyt. Sisältää koottavan keskisalon osineen, maakiilat ja monet nyörit. Tulee olemaan mielenkiintoinen ensikokoaminen. Teen ensiasennuksen asuintalomme takapihalle kokeeksi. Ohjeissa mainitaan että kaverista olisi apua. Saa sittemmin selville että miten se pitää kääriä ja laskokset kääntää että mahtuu kassiinsa.
Moottoripyöräilyssä tärkeää
Erityisesti alhainen paino, pienet pakkauksen ulkomitat ja, varsinkin, salkkutyyppinen litteys ovat etuja pakatessa ja kuljetettaessa. Tässä teltassa on keskialueella reilusti seisomatilaa ja oviaukossa ei tarvitse juurikaan kumarrella. Mukaan pitää vielä saada ainakin kaksi jakkaraa tai koottavaa nojatuolia, pieni pöytätaso sekä lattiamatto. Muissakin teltoissa on erillisen lattialle levitettävän kankaan/ohuen maton edut tulleet tutuksi. Lika ja roskat kulkevat pääosin sen mukana ulos tarvittaessa. Kauniilla säällä teltan sisällä oleskelua ei juurikaan ole joten telttakalut ovat tietenkin teltan edustalla.
Haglöfs, 4Bikers ja uusi hankinta Woodlander tiipii. Mittaerot melkoisia.
Olen punninnut
Keskimmäinen on painavin. Oikealla on toiseksi kevein. Haglöfs painaa kolme ja puoli kiloa, 4Bikers reilut kuusi ja Woodlander hieman alle 4,5 kiloa. Moottoripyörässä kaikki paino mikä on akselikorkeuden yläpuolella on pois ajettavuudesta. Pitää vielä testata saisiko Woodlanderin mahtumaan vasemman sivulaukun pohjalle tai hihnojen varaan laukun seinustalle pystyasentoon. Pituus sopii mutta entä leveys. Se selviää ensi viikolla kun poikkean Kerholla missä varsinainen käyttöpyöräni,
California 1400 GTS on talvisäilössä. Samaa hankaluutta ei ole
California Adamant-triken suhteen. Siinä ei kuljetuskyky ole ongelma. Sillä ajan vain alkukaudesta ja syyssäillä jos ajelluttaa. Eli rospuuttoajoneuvo on se. C. Adamantissa on kolme suljettavaa tilaa hyvin matalalle sijoitettuna sekä takakatteen päällä tilava tavarateline.
Woodlanderin ohje jossa kaivataan toista henkilöä pystytykseen. Mutta varmaan yhdessä homma onnistuisi paremmin. Kuudennessa kohdassa jo teititellään.
Menetelmä lienee puolijoukkueteltan pystyksen tyyppinen
Arvaan että ensin telttakangas levitetään maahan pystytyskohdalle. Kiinnitetään yläkartio joka estää keskiaukosta veden valumisen sisään. Sitten ryömitään telttasalon kanssa sisään ja laitetaan salko teltan katon keskipisteeseen. Sitten nostetaan teltta pystyyn. Kolme henkilöä saisi kerrasta teltan tukevasti pystyyn. Palaan asiaan kun lumet ovat haihtuneet.
Arvelisin että jos laittaa kaksi pitkää narua keskisalon yläpäähän ja niistä kädet levällään vetää niin teltta nousee pystyyn isommin vastustamatta kunhan salon alapää on tuettu paikoilleen "lattian" keskelle. Ainakin kokeilen. Mitenkä jossain Lapin tunturin juuressa hankin paikallisen "jounin" siihen avuksi? Korkkaanko jallupullon, levitänkö kartan vain laitanko pasianssia niin kohta on joku osilla tai neuvomassa...
Woodlander, hinta euron auki kahdeksankymppiä. Ainakin Pirkkalan Motonettiin näitä vielä jäi. Painaa vähän ja paketti on pieni.
Ajokautta odotellessa
Aloitan trikellä eli California Adamant 1000 ajokaudenavaus- ja päättämispyörällä. Saatan sillä lähteä kesän ensimmäiseen kokoontumiseen mutta siellä on tarjolla sisämajoitusta joten tiipiin testaus jäänee kokoontumisajo-olosuhteissa myöhemmäksi. Ehkä ACGR:ään otan tiipiin matkalle. Jos säät ovat hyvät niin jatkan matkailua napapiirin takana muuallekin. Inarinjärven kaakonkulma on itseltä vielä, pääosin, tutkimatta.
Tiipiin vesitiiveys ja lämpötila
Jää nähtäväksi ja koettavaksi. Oletan että ei ole lämmin erikseen lämmittämättä mutta vesitiiveys tullee siitä että teltan harjakulma on hyvin jyrkkä eli vesi valitsee valumisen eikä pyri sisälle. Kangas vaikutti varsin tiiviiltä ja sitä voi saatavilla olevilla kemiallisilla spray-kyllästeillä parantaa. Joissain leiripaikoissa on ollut sähköpistoke lähellä niin jatkoroikalla ja auton pienellä sisätilalämmittimellä on saanut erinomaiset telttaolosuhteet aikaan.
Kun kesä saa
Kerron kokemuksista kun olen muutaman eri olosuhdeleirimisen kokenut. Ehkä jo toukokuussa veljen maaseututontille pystyttelen ja testaan muutkin leirintävälineet. Kaikki mukaan: Trangia ja sen varusteet polttoaineineen, pari erilaista makuupussia, avaruuspeite x2, laatikollinen mietoa olutta, tuoliryhmä ja suunnitteilla oleva pyöreä pikkupöytä keskisalko-kiinnityksellä. Jos ei onnistu niin pakopaikka on lähellä eli saunakamari.
Tiipiin kuljetus
California Adamantilla eli Trikellä matkassa on teltta, perinteisesti, takatelineellä. Sen alla on perälaukku jossa kulkee lähinnä vaatetavarat ja osa "eväistä".
Toinen, varsinainen matkapyörä, California 1400 GTS omaa takalaukun johon Woodlander teltta mahtuu. Toistaiseksi, tosin, vain osissa eli takaluukkun laitetaan ensin teltta ja vasta sitten telttakepit jos laukku on jommassakummassa isommista tilavuuksistaan. Jos on mahdollista käyttää takalaukun "litteintä" kokoa niin ensin keskisalon putket pohjalle omassa pussissaan, niiden sivuille muuta kamaa ja sitten teltta pussissaan. Päälle mahtuu vielä hieman tavaraa ennen kannen sulkemista. Vaikka pizzalaatikko.
Teltan keskisalko pussissaan takalukussa. Lisäksi rekvisiittana joitain saatavilla olevia tavaroita.
Teltta takalaukussa ilman erityistä ahtamista. Ei kastu teltta matkalla.
Keskisalon "lyhennys"
Lyhennyksen tein niin että keskisalon kokonaismitta ei lyhentynyt milliäkään mutta keskisalon pakattu mitta lyheni useamman sentin. Leikkasin jatkoskohdat lievästi vinoon joten jatkosten lukitusjouset eivät enää pidennä salkoputkia. Näin on mahdollista että keskisalko mahtuu purettuna hulppeasti takalaukkuun.
Teltan keskisalon putket lyhennettyinä ja maalattuina. Ylinta putkea ei tarvitse lyhentää.
Pois leikatut keskisalon palat.
Putket lyhennetty yläpäistään, lyhennyskohdat maalattu ja jouset asennettu. Jousten tehtävä on pitää keskitolppa äänettömänä. Jos niitä ei olisi niin tolpan liitosvälyksistä johtuen tolppa kolisisi tuulisella säällä.
Kartiolevitys
Putket sisäkkäin vaikuttivat hieman huteroilta joten laajensin kavennettuja kohtia siten että keskisalon osat menevät sisäkkäin hieman tahmeasti. Paukutin hyvin loivan kartion avulla putken päitä isommiksi.
Lisävaruste suunnitteluun
Huonojen säiden innostamana
voisi teltan keskisalkoon laittaa pienen pyöreän pöydän kiinni. Pitääkin
suunnitella. Jostain keveästä, lujasta ja ohuesta materiaalista. Vaikka
lasikuidusta. Lisäksi kaksi korkeutta josta toinen suht alhaalla että
yltää helposti ottamaan makuultaan huikkaa. Varsinainen korkeus
baaritiskin tasolla tai, jopa, ylempänä.
Tein pöytätasolle säädön
Ratkaisu
oli helppo sillä varastoistani löytyi pala pom-muovia tankona. Mustaa,
joustavaa mutta helposti sorvattavaa. Siihen tein lyhyen ohjauksen
pöytätason kiinnitystä varten ja toisen kavennuksen johon sovitin
letkusiteen. Sitä löysäämällä voi pöytätasoa nostaa tai laskea.
Tarvitaan vain ruuvimeisseli tai normisti matkassa oleva
monitoimityökalu. Pöytätaso toimii siis yöpöytänä alhaalla tai sen voi
nostaa korkealle ettei vie tilaa. Pöydän teen lasikuidusta. Reuna
kääntyy hieman ylöspäin. pitäisiköhän pöytätasossa olla reikiä?
Halkaisijaa vielä mietin. Puoli metriä on liian vähän mutta metri jo
liikaa. Ei kestä keskisalko. Toki sitä voi vahvistaa laittamalla
alumiiniputkea tai muoviputkea sen sisään. Paino lisääntyy mutta ei liene kovin haitaksi. Tätä telttaa kun ei ole
tarkoitus kantaa metsään vaan kuljettaa mukana moottoripyörällä tai
autolla. Kuormitus salkoon kohdistuu pääosin pöydän kiinnityskohtaan.
Liu'utettava ja paikalleen kiristettävä holkki. Vasemmalla yläpuoli.
Säätö letkusidettä löysäämällä holkki liikkuu.
Muita käyttökohteitaTelttaillessa
tarvitsee ripustuskohteita jos vaikka varusteita varten. Muutenkaan
teltan "lattialla" ei ole hyvä olla liikaa kamaa. Johan makuukamppeissa
on tarpeeksi. Pitänee tehdä vielä toinenkin holkki mutta sijoitus paljon
ylemmäksi ja siihen muutama koukku.
Muita retkeilyvälineitä
Makuupussit. Niitä on ainakin kolme paria. Ihan kevyet kesä- tai sisäkäyttöön, repun päälle pakattavat suht kevyet vaellusmakuupussit ja untuvapussit kylmempiin olosuhteisiin. Joitain muitakin pusseja lienee varastossa. Makuualustat: erittäin kevyet, mutta kalliit, ilmatäytteiset patjat jotka mahtuvat nyrkin kokoisiin pakkauksiin. Hieman painavammat, kuitutäytteiset, itse täyttyvät patjat ja joitain, lähinnä perinteisiä, ilmapatjoja. Ainakin yksi Itä-Saksalainen uimapatja on vielä tallella ja ehyt. Sopii, painonsa vuoksi, vain autossa kuljetettavaksi. Ohuita, kaksikerroksisia,
lämpöpeitteitä eli ohuita alumiinifoliota muistuttavia mutta ohuella kankaalla vahvistettuja. Sellaisen voi laittaa myös patjan alle. Sekä kevyitä, lämpöä heijastavia ja hyvin pieneen tilaan taiteltavia
avaruuspeitteitä pitää ostaa. Niistä saa hyviä pitkälliseen käyttöön kun rei'ittää ne noin kolmen millimetrin lävistimellä 5 - 10 sentin välimatkoin. Silloin ihmisestä erittyvä kosteus pääsee pois mutta peitteestä heijastuva lämpö ei juurikaan. Ei taiteltuna vie tilaa eikä paina oikein mitään ja on kestävä. Asiasta on kokemusta. Heijastaa lämmön takaisin. Patjan alla olevaa peitettä ei tarvitse rei'ittää. Avaruuspeitteen hyviä puolia on koko ja paino mutta se rapisee melko kuuluvasti. Siihen pitää vain tottua.
Ruuanlaittoon
Keittolaite on Trangia. Kaasulla tai alkoholilla. Suosin jälkimmäistä sillä pyörässä kaasupatruuna vie tilaa. Spriitä voi ostaa yleisesti melkein mistä vain ja pakata se litteään astiaan. Se ei vie tilaa kuten pyöreä pullo ja kahvallisena sen voi sitoa ulkoisiin pakkauksiin mukaan pelkäämättä korkin vuotamista.
Sadekangas
Toimii monessa hommassa: suojelee auringolta, sateelta ja viimalta puiden väliin sidottuna. Ohutta telttakangasta keveyden vuoksi tai muovitettua, valkoista tai vihreää kevytpeitettä joka ei ole kauhean kevyttä mutta halpaa.
Työkaluja moottoripyörän matkassa
Fiskarsin lyhytvartinen retkikirves, puukko ja pieni määrä monitoimityökaluja sekä rengasraudat. Tulppahylsy, pieni yleismittari, ensiapupakkaus, särkylääkettä, pieni konjakki, apu/käynnistysvirtalähde, pumppu renkaan ja ilmapatjan täyttöön, nippusiteitä, narua, ohutta rautalankaa, ym. pikkukrääsää.
Muuta
Reipas matkailuasenne, malttia liikenteeseen, ennakointia, sämpyläkahvi- ja/tai ruokataukoja noin kahden, kolmen tunnin välein. Eikä navigaattoria. Joskus osuu mielenkiintoiseen paikkaan vaikka ei ole ollut tarkoitus. Ei tiet ajamalla lopu. Sorateitäkään ei pidä hylkiä. Paitsi sateella. Lämpimällä säällä voi ajaa tankillisen verrankin mutta jos on alle 20 astetta tai vielä alempi lämpötila niin kuljettajan energiaa kuluu moninkertaisesti enemmän. Silloin pitää sallia itselleen lyhyetkin etenemiset taukojen välillä. Jos sataa niin se haihduttaa lämpöä. Märkiä Goretex kamppeita tai vastaavia ei pidä riisua kahvitauolla sillä silloin kosteus tulee sisäänpäin kun lämmön suunta on epämääräinen. Vaikka itse lämpenisikin niin ajopuku voi olla kovinkin viileä matkan jatkuessa.
Yksinhän tiipii pystyyn on saatava
Suunnittelin sisäisen rakenteen jolla saan tiipiin yksinkin nostettua pystyyn. Korvaa siis yhden henkilön. Ensin teltan pohja kiristetään maakiiloilla melko kireäksi. Liimaan jo valmiiksi uretaaniliimalla teltan pohjakankaaseen keskisalon alapään "tassun" kiinteäksi ja laitan salon siihen. Näin voin vetää teltan huippuun kiinnitetyllä narulla teltan pystyyn ja kiinnittää ylempien tukinarujen maakiilat yksi kerrallaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti