Joitain vuosia sitten
Tarkemmin noin viisi vuotta on kulunut kun hankin Einhell apuvirtalähteen omaksi ja muiden avuksi. Se on ollut prätkäreissuilla mukana. Mökillä ihan varoiksi. Melko vähällä käytöllä on ollut. Muutaman prätkän olen sillä apukäynnistänyt. Omistajansa ovat olleet kiitollisia. Pakkasella on käynnistetty myös moottorikelkka. Satuin vain muistamaan että auton penkin alla se lojuu. Mutta on melkein aina matkassa. Myös moottoripyörässä. Toimii myös taskulamppuna. Äsken sen latasin täyteen vaikka, ilmeisesti, paljonkaan ole varaustaan menettänyt. Toinen asia on että kuinka paljon, ajan kanssa, se on menettänyt varauskykyään. Pitäisi koittaa testata jotenkin vaan ei ole kohdetta nyt. Litiumakun lataaminen apuvirtalähteellä voi olla kyseenalaista saati sellaisella varustettua ajoneuvoa käynnistää. Litiumakuille on olemassa oma laturinsa joka lataa akun oikeaoppisesti.
Puhelimien lataukseen on tarvittu silloin tällöin kun ei ollakaan sivistyksen parissa jossa sähköä tulee seinästä tai laturi on unohtunut matkasta. Itsekin jätän puhelimen laturin kotiin kun lähden pyörällä tai autolla. Molemissa on latausmahdollisuus. Apuakku tuo sen myös metsään. Tarvitaan asianmukainen johdin ja taskuun mahtuva kevyt apuakku. Kotelon ja muun tarpeettoman voi jättää kotiin. Apuakku ei paljon paina.
Ylläpito
Niiden harvojen ilmenneiden käyttökertojen jälkeen olen ladannut apuakun täyteen. Muutoin vain kaksi kertaa vuoteen. Syksyin keväin. Olen antanut itseni ymmärtää että yletön lataaminen ei ole hyväksi tämän tyyppisille akuille.
Pakkasella
Jos käy niin että tämä apukäynnistysakku, tyypiltään litium, on pakkasessa niin siitä ei tehoa juuri lähde. Ensin pitää saada laite toimintakuntoon lämmittämällä se niin sitten löytyy virtaa.
Superkondensaattori kokematta
Sillä ei ole, ainakaa vielä, ollut käyttöä. Kaikki tehdyt startit on tehty ilman sitä. Tarkoitettu autojen isojen diesel- ja ottomoottorien käynnistykseen. Yllä olevassa kuvassa siniliittiminen musta rasia. Jos superkondensaattoria ei varaa täyteen eikä kytke päälle niin apuakun virta kulkee suoraan ohi kondensaattorin hauenleukoihin.
Päivittämistä
Pitää hankkia pakkaukseen myös usb-c -johdin. Nykylaitteiden suhteen on helpompaa kun on yksi liitintyyppi josta pitäisi tulla vallitseva. Toki vanhempikin teknologia saattaa, suuremmalla syyllä, tarvita apua. Pakkauksessa on vielä tilaa runsaasti eri sovittimille. Voi joskus varavirta olla tarpeen jos on vaikka puhelimen akku uupunut. Liitinstandardeja on kovin monia. Viimeksi lanseerattu tuo usb-c. Muutaman vuoden väleinhän nuo uusiutuvat ja aina pitää olla hankkimassa uudet johtimet. Myös talouden monet kamerat (5 kpl.), tietokoneet (8 kpl) ja puhelimet (2) tarvitsevat, latauksen ohella, johtimet joilla voi siirtää tietoa niihin tai niistä. Kaikki ei, vielä, toimi langattomasti. Kuten actionkamerat.
Saa tulla kysymään
Jos on alan ongelma niin kannattanee kysyä josko voimapaketti olisi matkassa. Usein on. Mutta ei aina mahdu mukaan. Itse en laitetta ole vielä tarvinnut ajoneuvojeni käynnistykseen. Mutta sekin kerta tulee joskus...
Mukana muutakin
Riippuen siitä millä pyörällä olen milloinkin matkalla. 1400 California GTS:n varusteistossa on kirves ja taka- ja etupyörän irrotustyökalut rengasongelmia silmällä pitäen. Eritoten takapyörän suhteen on hyvä olla erikoistyökalu jota ei kaupasta saa. Säästää aikaa ja vaivaa koska äänenvaimentinta ei tarvitse löysätä. Lisäksi on joitakin monitoimikaluja pikkujuttuja varten sekä yleismittari. Osa tavaroista, kuten apukäynnistin, vaihtaa kohdetta ajovälineen vaihtuessa. GTS:n varusteisiin kuuluu myös virran ulosotto kahdella eri liitintyypillä ohjaustangosta.
California Adamantin matkassa
Laaja sarja perustyökaluja ja muutama erikoistyökalu joka sopii vain tähän malliin. Kytkimen varavaijeri ja vaijerikorjaussarja sekä koetinkynä. Käsineet ja pyyhe. Ns. paukkupullo puhjenneen renkaan täyttöä varten.
Muut pyörät joilla ajan vähemmän
Lainaan työkaluja muista pyöristäni kun en aja niillä paitsi en 1400:sta. Työkalut ovat kaikki ns. millimittaisia eli vanhempien amerikanpyörien ja brittipyörien suhteen en ole varautunut. Verstaalta löytyy pakillinen tuumaisia.
Paras takuu
Pitää olla luotto pyöräänsä eli huollettu ja tarkastettu ennen lähtöä. Vielä parempi on tuntea pyöränsä toiminta perinpohjaisesti. Mutta se ei suojaa omilta virheiltä tai ulkoisilta häiriöiltä. Moniin sattumuksiin voi varautua helposti kuten puhjenneeseen renkaaseen tai katkenneihin ketjuihin. Öljyä ei kannata kuskata mukana. Sitä on saatavissa suht helposti eikä nykypyörät juurikaan öljyään hukkaa. Mutta jos käy niin että öljy on vähissä niin maataloista voi kysyä. On liki yhdentekevää mitä öljyä saa. Sillä voi kuitenkin pelastaa matkan seuraavaan huoltopaikkaan tai korjaamolle jossa lasketaan virheellinen "seosöljy" pois ja laitetaan paremmin sopivaa voiteluainetta. Nätisti ajellen. Körökörö.
Tyypillistä itselleni silloin kun hankin jonkin vanhan mp:n. Puran sen kappaleiksi, hankin kuluneiden tai vioittuneiden osien tilalle kelvolliset osat ja laitan nippuun. Sen verran on ajoneuvokohtaisia työkaluja ja varusteita matkassa että yleisimmät vaivat kuten polttoaineen syöttö, sähköhäiriöt ja rengashommat hoituvat kuntoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti