keskiviikko 5. huhtikuuta 2023

California 1000 Adamant Akun paikan vaihto

 

Alemmas ja taaksepäin
Samalla entinen akkutila laajenee pituussuunnassa. Kuljettajan satulan alle saa silloin kätevästi tavaratilaa erityisesti painaville tavaroille. Alunperin pyörässä on ollut iso 32 Ah:n akku. Normaalisti olen käyttänyt 18 Ah:n akkua ja se on riittänyt oikein hyvin kun käyttää alennusvaihdestarttia jossa on hyvä vääntömomentti ja alahisempi virrantarve kuin suoravetoisessa.

Vaatii muutoksia
Kahdesta syystä: uusi akkuteline 18 Ah:n akulle tulee taaemmas ja ikäänkuin jatkaa alkuperäistä akkutelinettä. Eli sen kansi asettuu alkuperäisen telineen pohjan tasolle. Painon laskeminen alemmas myös parantaa ajettavuutta. Uudelle akulle teen telineen lasikuidusta. Sen päälle tulee irrotettava kansi. Ehkä aukeava sivu myös vasemmalle. Nämä komponentit ovat tulevan tavaratilan pohja. Ympärille teen laidat. Kuljettajan satula toimii kantena.

Lähtötilanne
Alla olevissa kuvissa näkyy akkutilan rakenteita joihin teen muutoksia. Akkutilan pohjaan tulee umpinainen levy kuten eteen ja sivuillekin. Se ei kiinnity mihinkään vaan on nostettavissa kokonaisena pois. Ei siis kovin suuri. Sen taakse tulee kiinteä lasikuiturakenne jonka irtoavan pohjan kautta voi akkua huoltaa ja vaihtaa. Useat kaapelit menevät uusiksi siten että teen johdinliitännät niin että vain kaksi kaapelia menee akulle asti. Muut "plus-johdot" laitan startin solenoidin kantaan.

Vanha maakaapeli vaihtaa paikkaa.

Alhaalla näkyy kardaaniakseli osittain. Akku tulee sen viereen. Oikealla alkuperäinen akun paikka.
 
Vuosikymmenien kertymät
Pyörän uutuuden muistan. Se on ostettu läsnä ollessani Lahdessa Riku Routon moottoripyöräliikkeestä ja lupauduin saattamaan uuden Guzzinomistajan pyörineen hänen asuntonsa pihamaalle. Ex-omistajansa ei tätä tapausta muistanut enää kun kymmenkunta vuotta sitten hain tämän pyörän häneltä tehdäkseni itselleni triken vammauduttuani hirvikolarissa.

Johtimien paljous
Pyörään on asennettu, ajan mittaan, lisävarusteita ja johtimia joita on vedetty sinne ja tänne. Se lisää sekaisuutta ja voi olla palovaarallistakin. Se on pääsyy koota toimintoja "yhden johdon" periaatteella. En toki digitalisoi tätä pyörää. Olkoon ainoa kaasutin-Guzzi "laivueessani".

Alkuperäisen akkutelineen päällä on työkalukotelo. Senkin voi sijoittaa alemmas.

Etummainen satula on pikakiinnitteinen. Päällystys omaa valmistetta jo vuosikymmenen takaa.

Komposiittitöitä
Pitää valmistella muotti suoran lasikuitulevyn valmistamiseksi. Siitä leikkaan sopivia kappaleita jotka liitän yhteen sopivaan muotoon. Sitten asennusta. Raudasta joutunen taivuttamaan joitakin kiinnitysosia. Kun säät sallivat niin teen laminointityön ulkotiloissa. Pitää olla yli 15 astetta lämmintä että polyesterihartsi kovettuisi sopivaisessa ajassa. Kovettaminen sisätiloissa tuottaa melkoisesti käryä.
 
Painopiste laskee
Alhaalla sijaitseva paino parantaa triken ajo-ominaisuuksia. Koska tämä trike eli kolmipyörä kallistelee sisäkaarteeseen kaarreajossa niin vaikutus tehostuu kun massa on entistä alempana. Ajo on silloin miellyttävämpää. Saatan siirtää myös polttoainetankin pyörän takaosaan taka-akselin etupuolelle. Nykyisestä tankista voin tehdä nätin tavaratilan pikkutavaroille. Pitää jossain teettää tankki ruostumattomasta teräksestä. Lisäksi sähköinen bensiinin siirtopumppu.

Jatkoa tulee kunhan pääsen asentamaan
Pyörä on vielä Kerholla melkolailla perällä muiden pyörien takana eli teen valmisteluja kuten lasikuitulevyjen laminointia ja leikkausta. Mitoittamassa pääsen kyllä käymään.
 
Akku, vielä, vanhassa paikassa
Käynnistin California 1000 Adamantin tänään, 9.4.2023. Ekalla pyöräytyksellä käyntiin. Nyt ei ole hukassa kuin vapaavirtaussuodattimet jotka, muistini mukaan, olen pessyt mutta en muista mihin ne syksyllä laitoin. Etsinnät ovat käynnissä. Kunhan löytyvät niin levitän niihin suodatinöljyn ja kiinnitän paikoilleen. Vielä oli Kerholla edessä monta pyörää päästäkseni niiden ohi ovensuuhun. Vielä on yksi pääsiäispyhä edessä. Se voi houkuttaa pyörän käyttöönottajia hyvien säiden ohella. Huomenissa katselen ajovarusteet kuntoon ja vien autokuljetuksena Kerholle valmiiksi.

C. Adamant Kerhon perältä ovisuuhun 10.4.-23
Tarvittiin kerholaisten apua siirtämään muutama pyörä sivuun. Niissä oli hälyttimet päällä mutta niiden kaukosäätimet olivat ulottuvilla vaikka omistajat eivät. Tilaa siis syntyi. Hieman käyttelin moottoria Kerholla ja sain huomautuksen öljynkärystä. Kaksitahtikäryä kaksitahtiöljy tuottaa. Moottori kävi nätisti ja käynnistyi pienellä ryypytyksellä. Toki sisälämpötila on noin 20 astetta.

Uudet ilmansuodattimet
Käyn Storm Motorilta hakemassa K&N suodattimet. Ne eivät ole yhtä hyvät kuin paperisuodattimet mutta kun pyörässä ei ole enää alkuperäistä suodatinkoteloa niin huonompaan on sopeuduttava.

Henkeä ei kannata pidätellä
Monta hommaa on keväällä yhtä aikaa "päällä" ja asennustyöt voivat valmistuakseen ottaa aikaa. Tämä pyörä on nyt Kerholla ja homman toteuttamiseksi pitäisi työkaluja siirtää sinne tai myöhemmin siirtää koko pyörä Verstaalleni. Joka tapauksessa, tällä pyörällä aloitan ajokauden oli sitten johtotyöt tehty tai ei.
 
Ajokausi avattu
Juurikin tällä pyörällä. Johtuuko siitä vai viileähköstä säästä mutta nyt selkää särkee. Pilleri piti ottaa. Autotallin siivous jäi syystä hieman kesken. Ajoin sentään perinteisen kevät- ja syyslenkkini ja siitä on kuvallisia todisteita. Tällä reissulla se selkäkin ilmoitteli itsestään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti