torstai 6. huhtikuuta 2023

California T3 1000 Blower Satulan ja tankin keskinäinen sovitus

 

Pyörän värit
Musta on pääväri, punainen vanteissa ja yksityiskohdissa sekä hieman valkoista. Samat kuin Kerhoni LCR-mc:n värit. Kerhon Värit ovat saaneet hyväksynnän. Käytän Kerhoni liivejä melko usein. Muut joutuvat käyttämään muita värejä tai vain mustavalkoista.

Tankin sovitus
Pääosin tehty. Säätämisvaraa on hieman. Tankin takapäätä saa laskettua muutaman millin. Nykyisiä tankin kannattimia on vähemmän kuin alkuperäisesti. Mutta jämäkämpiä. Tankki ei enää heilu moottorin tahdissa.

Ei hiertämistä
Satula hiertää tankin takaosasta helposti maalipinnan rikki. Toinenkin syy on satulaa hieman nostaa etureunasta: kuljettaja pyrkii liukumaan satulassa eteenpäin. Se tekee ajamisesta vähemmän mukavaa. Laitoin satulan etupäähän korotuspalat. Solukumia ja noin 15 milliä on paksuus. Käytössä ne hieman litistyvät ja mukautuvat runkoputkia vasten. Vaimentavat myös värinää. Matka-ajokierrokset ovat 3200 ja 5500 kierrosta minuutissa. Silloin tärinä on minimissään. Yleensä tuo alempi lukema. Satulan takapäätä ei ole varaa laskea. Satula on saranoitu takapäästään ja varustettu avaamistuella.

Satulan etuosan kannatinkumit liimattuna.

Kuvassa myös
Harmaa alumiinilaatikko on ruiskutuksen ohjausyksikkö MegaSquirt. Helposti ohjelmoitavissa. Koeajolla on hyvä pitää tietsikka matkassa niin tulee kaikki pikkujututkin säädettyä. Koska moottori on ahdettu niin säätämistä kyllä riittää sillä ahtopaineskaala on -0,3 -  +2,2 baaria. Polttoaineen paineensäädin seuraa automaattisesti ahtopainetta. Sytytyksellä on oma digiboksinsa. Liikkuvien osien määrä on minimoitu.

Satulan ja tankin keskinäinen linja. Teippaukset omaa käsialaa. Siksi hieman "levottomat".

Satulan etupään korottamisesta huolimatta satulan sisäsivut hiertävät tankkia. Pitää laittaa kiveniskumuovikalvoa tankin sivuille. Nyt siellä on teippiä ettei tankki asennushommissa tärväydy.

Sivulinja. Satula "lepää" noin 10 cm tankin päällä.

Satulan asento ilman kuljettajan painoa.

Sivulinja hieman kauempaa. Komponenttejä on paikat täynnään. Ahdin vei monen osan paikat.

Tästä eteenpäin
Palikka kerrallaan etenee. Viime aikoina on tullut hieman hypittyä kohteesta toiseen kun on kevät ja varsinaiset ajopyörät pitää saada ajovalmiiksi. Joissain niissä ne asiat, jotka talvella piti tehdä, ovat tekemättä. Ei mitään kummallista mutta tekemättä. California 1400 GTS ei ole kuin tankkaamista vaille. Uusi litiumakku, lyijyakun sijaan, asennettu ja huolto tehty viime kauden lopulla. Uusi takarengas ja melko uusi etukumikin. Kolmipyöräinen California 1000 Adamant on viittä vaille käyttökunnossa ja siinä kitkarenkaat takana. Sillä aloittelen ajelua jos polkupyöräilyä ei huomioida.

Valmistumisen kynnyksellä
Muutama sähköjuttu on tekemättä mutta mekaaninen rakenne on kokolailla valmis. Pitkästä seisomisesta johtuen voi ruiskutusjärjestelmässä olla jumiutumista kuten suuttimissa tai paineensäätimessä. Pumppu ja sähköinen bensahana vaikuttavat olevan kunnossa. Jännä nähdä olenko tehnyt vääriä kytkentöjä eli toimiiko kaikki laitteet vai syntyykö kallista savua?
 
Mikä milloinkin kiinnostaa
Tai huvittaa tehdä. Eläkeläisen. Tänään auton pesua ja Kerhoilta. Joskus valokuvaaminen vie voiton. Tai kalastus. Pääsiäinen menee sukulaisten kanssa ja aina on jotain muutakin houkuttavaa. Autoonkin pitää tehdä huolto. Välillä pitää laiskotella ja olla ystävien ja sukulaisten kanssa sekä käydä vaikka bändikeikoilla. Sen jälkeen jaksaa taas puurtaa kytkentäkaavioiden ja kylmän raudan parissa. Pyrkimys olisi kaksi - kolme iltapäivää viettää Verstaalla viikossa. Suvella ehkä useammin jos on ajokelit sillä siirryn kolmi- ja kaksipyöräisiin henkilönkuljetusmuotoihin kunhan säät lämpenevät. Muutama pitkähkö reissu tavoitteena.

Lisäys paljon myöhemmin
Kauheasti ei ole projekti edennyt sillä alkukaudesta ajaminen kiinnostaa ja muitakin kevään riemuja on koettavana. Matkailua, tosin junalla Kuopijoon, ja Mökkihommiin on tarve. Se pitää laittaa kesäkuntoon ja monta hommaa tehdä. Kaksi isoa: huussin modernisointi ja kiukaan vaihto. Kiuas on hankittuna mutta asennus pitää tehdä. Hormia pitää muokata ja lattian kaltevuuden vuoksi valaa alusta kiukaalle. Kiukaaseen taas pitää asentaa kuumavesiastia. Sellainen on mutta asentamatta. Lisäksi kaikki kevättyöt kuten siivoushommat sisällä ja ulkona. 

Satula sentään tyydyttää
Uusikin on mutta varalla. Ensin ajetaan, toiveikkaasti, vanha loppuun ja sitten uudistan. Kunhan nyt edes ehtisin Verstaalle kun noita hommia on muualla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti