Omatoimisesti
Kävin hakemassa Käyttöautosta oikean puolen alatukivarren nivelineen. Syy siihen oli välyksellinen alapallonivel. Katsastusmiehelle katsastuksessa siitä mainitsin että katsoo onko siinä välystä vai mistä kuuluu kolahdus töyssyissä. Katsastusmies ei löytänyt kolahtelun syytä. Sanoi että kaikki kunnossa kuten aina ennenkin katsastuksessa. Dacia on nyt noin 12 vuotta ikääntynyt koko ajan samassa taloudessa.
Kaartaessa ei kolahdellut mutta suoraan ajaessa monttuun tai töyssyyn kuului selkeä kolahdus. Myös ohjauksessa sen havaitsee: kiihdytyksessä auto kampeaa lievästi vasemmalle ja jarruttaessa oikealle. Ei kuitenkaan kovasti mutta sen huomaa. Matkaan, osien ohella, sain suklaalevyn Käyttöautosta. Syytä en tiedä.
Pelkkä nivel vai koko alatukivarsi
Näin jälkeenpäin olisi pelkän nivelen osto ollut kannattavampi sillä tukivarsi on hyvässä kunnossa. Hinnassa on eroa sen verran että laiskuudestani tutkimiseen tarkemmin jouduin maksamaan sekä nivelestä että uudesta tukivarresta: pelkkä nivel 80€ mutta alatukivarren kanssa sylettävämpi hinta 130€. Jos tarvitsee vasemmalle saman remontin niin selviän halvemmalla: vaihdan vain nivelosan. Kallein remontti tähän autoon tähän mennessä.
Työllistää enemmän
Jos ja kun joudun tekemään nivelen vaihdon vasemmalle joskus niin nyt tiedän että ostan vain nivelen. Että nivelen saa vaihdettua tukivarteen tarvitsee tukivarsi kuitenkin irrottaa että osat saa hydrauliprässin ulottuville. Nivelen sovitus tukivarteen on puristussovite joten vanha nivel prässätään irti tukivarresta ja uusi nivel prässätään sen tilalle. Siihen tarvitaan hieman erikoistyökaluja jotka pystyn valmistamaan. Nyt se on helppoa kun on irtonainen kohde johon suunnittelen irrotus- ja kiinnitysvälineet ja voin niitä testata.
Käytettävissäni on, väliaikaisesti, hallitilaa sekä Kerholla että Verstaan yhteydessä. Nyt en sitä katsonut tarvitsevani vaikka lattiämmitteisissä tiloissa olisikin ollut leppoisampaa. Sen sijaan tein homman Verstaan pihamaan asfaltilla. Ainoa rasite oli matka noutamaan työvälineitä sisältä. Pilvipoutainen tyyni sää ja kymmenen astetta lämmintä. Jälkeenpäin huuhtelin vedellä pois savet jota autosta oli Verstaan piha-asfaltille varissut. Ulkona myös valaistusolosuhteet olivat paremmat kuin sisällä. Olosuhteilla tekemiseen on merkittävä vaikutus.
Turvatoimenpiteet
Tunkkaus niin että etupyörän saa pois. Lisätuki auton helmapellin alle siltä varalta että krokotiilitunkkini pettää. Ei pettänyt mutta vastakkaisessa tapauksessa ei olisi kiva jäädä auton alle.
Purkaminen
Etupyörän irrotuksen jälkeen viisi pulttia irti ja yhden löysäys. Erikoista oli että osa muttereista ja pulttien kannoista ei ollut standardien mukaisia vaan poikkesivat avainkokonsa osalta. Kaverin pakista sain lainata normista poikkevia työkaluja. Harvoin on tullut vastaan kyseistä ongelmaa. Pitänee ostaa itsellenikin näitä harvinaisempia työkalukokoja kunhan vain jostain löytäisin. Ehkäpä Tammer Dieselistä tai muusta alan ammattilaisliikkeestä. Ovat pelastaneet ennenkin. Marketit myyvät yleensä vain standardikamaa. Tämäkin homma olisi jäänyt kesken vakiotyökaluilla. Neljätoista ja kuusitoista-millisiä lenkki- ja hylsyavaimia kuusikulmaisina versioina. 12-kulmaiset eivät kestä paineilmatyökalujen voimaa. Tosin nämä ruuvit ja mutterit aukesivat käsivoiminkin mutta usein on käytettävä paineilmaa. Sillä onnistuu myös puhdistus. Verstaalla on isotehoinen teollisuusmallin lamellikompressori.
Dacian historiassa tämä osavaihdos oli toinen laatuaan jos jarrupaloja ei lasketa jotka on vaihdettu kerran eteen. Aiemmin vaihdoin vasemman raidetangon nivelen. Se maksoi kolmekymppiä. Tein tarkkaa työtä ettei aurauskulma muutu. Aika on näyttänyt että ei muuttunut koska eturenkaat eivät kulu epänormaalisti.
Pääosa työkaluista. Isoja vasaroita ei tarvittu mutta pientä kyllä. Sekä tuurnaa.
Aloitusnäkymä. Jäähdytetty etujarrulevy ja liukusatula. Siinäkin haitarikumit ehyet.
Tukivarren takasivu näkyvissä ennen purkamisen alkamista. Näkyvissä myös McPherson tuennan iskunvaimentimen alapään kiinnitys. Sitä ei tarvinnut avata.
Varottavia kohteita
Haitarikumeja ei kannata puhkoa vahingossa. Keskellä kuvaa on kaarella ABS:n signaalijohto ja oikealla jarruletku. Kun tukivarsi irrotetaan pitää varoa että mikään kohde ei kiristy. Jos jokin puhkeaa tai katkeaa niin tulee kalliimpaa remonttia. Kallistuksenvaimennin, pyöreä tanko, näkyy yllä olevassa kuvassa vasemmalla raidetangon nivelvarren mutkan kohdalla. Se kompensoi kaarteessa kallistumista siirtämällä kuormaa myös toisen puolen etupyörälle.
Oikealla etukorvake. Nippusiteet lisävarusteelle asennettu merkkihuollossa kun auto oli uusi. Kuvassa alhaalla keskellä näkyy jarrusatulan ilmausruuvi. Sen kautta vaihdetaan jarruneste säännöllisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti