Sivut

perjantai 28. huhtikuuta 2023

Mp-ajovarusteiden huoltoa

 

Tekstiiliasut
Kolme erilaista joista yksi kävi kevyessä pesussa pesulassa. Kaksi muuta ovat olleet vähemmällä käytöllä. Sen enempää en niille ole vaivaa nähnyt. Ajoasun alle laitettavat vaatteet ovat tavanomaisia vaatteita joita käytän muulloinkin. Merinovillaa ja sensemmoista. Alla olevassa takissa, kuin myös sen housuosassa, on irrotettava lämpövuori sekä irrotettavat panssariosat. Niitä on kahdet: järeämmät ja kevyemmät. Jälkimmäiset ovat käytössä.


Kokolailla vesitiivis takki ja siihen on myös housut. Nämä aktiivikäytössä nahkojen ohessa.

Takki mutta ei housuja
Tekstiilitakki vedenpitävällä kalvolla ja irroitettavilla vuorilla ja suojaimilla. Ahkerassa käytössä. Kesäaikainen ja ensisijainen ajotakki. Housut voivat olla tekstiiliä tai nahkaa. Takki on pitkä eli istuma-asennossa ei jää selkä paljaaksi. Takki on melko tyköistuva, siinä on säätöjä ja vyötäröllä säädettävät tarranauhat. Myös hihat ovat säädettävät eli eivät lepata jos niin ei halua.

Etupuolella on taskuja ja heijastimia. Myös povitaskut löytyvät.

Takana ei ole kuin yksi heijastin alhaalla takataskun läpässä. Ei näy ajaessa.

Nahka-asut
Koostuvat nahkatakeista, joita on kolme ja muutamasta erilaisesta nahkahousutyypistä. On nyörihousut ja isommat joiden alle mahtuu paksummatkin kalsarit sekä tiukemmat farkkutyyliset nahkahousut lähipöristelyihin. Nahkaa käytän eniten. Niiden kanssa on sadeasu matkassa jos alkaa kunnolla vettä vihmoa. Merkkiä Rukka ja peräisin kahdeksankymmentäluvulta. Hyvä sijoitus. Sen verran väljä että on helppo pukea vaikka tekstiiliasun päälle. Jälkimmäinen yhdistelmä on parhaimmillaan kun on lämpötila reilusti alle kymmenen asteen ja sataa. Kahvalämmittimet ovat myös hyvä apu jotka ovat tarvikkeet. Pyörän oman kahvalämmityksen, jota säädetään kahvakytkimillä, muutin satulalämmitykseksi. Tehonäyttö on mittaristossa. Lämmitettävä satula on erikseen. Harvoin on ollut tarvetta kun en enää aja talvisäillä.

Muutama vuosi sitten hankittu nahkatakki. Hieman iso mutta mahtuupa alle kampetta. Äskettäin rasvattu. Ostettu Juunapasta.

Ajotakin päälle puettava liivi. Suojaa viimalta ja sisältää monta taskua joihin mahtuu tärkeimmät.

Ajoliivi takaa. Paksua nahkaa mutta ei pistosuojattu. Jäsennumeroni on 1. Yksi kolmesta allekirjoittaneesta perustajajäsenestä. Kerho kirjattu oikeusministeriössä. Se oli silloin sitä aikaa...

Kaksi liiviä
Yllä oleva on lämpimällä vuorauksella ja on siis ajoliivi sateella ja poudalla. Mutta ei pakollinen. Toinen, liki identtinen, on kevyempi ja tarkoitettu kokoontumisiin ja muutoin julkisilla paikoilla esiintymiseen. Sitä olen käyttänyt niin ravintoloissa kuten myös eri tapahtumissa joihin en moottoripyörällä ole liikkeellä. Tumman puvun tai pikkutakin kanssa korvaa liivin takin alla.
Liivejä on ollut ennenkin mutta vanhuuttaan ja risaisuuttaan olen ne polttanut pois. Kumpaakaan liiviäni ei ole merkitty erikseen tunnisteella tai numeroitu saati muulla tavoin luokiteltu.

Liiveissä on tietoa
Mikä kerho ja mistäpäin. Lisäksi paikallisten ohella on kansallisia ja kansaivälisiä kerhoja. Koontumisissa ja muissa mp-tapahtumissa liivit ovat usein esillä. Se ei estä liivittömiä osallistumasta tai vaikuta muuhunkaan. Tässä tietoa liiveistä.

Liivillä on vaikutusta
Ylivoimaisesti positiivista. Ihmiset tulevat, muutkin kuin motoristit tai siksi haluavat, jutulle herkästi eikä baarissa tarvitse olla kuivin suin. Toki joissain paikoissa saan mulkaisuja tai muita lieviä mielenilmaisuja. Ne lähinnä huvittavat. Aggressioihin en ole törmännyt. Tosin Vappuaaton iltana en lähtisi kylille liivi yllä. Sama koskee pikkujouluaikaa. Niinä aikoina ovat puvun päälleen pukeneet humalaiset ääliöt liikkeellä. Yleensä syntyy mielenkiintoisia keskusteluja. Pari kertaa on haluttu ostaa liivi yltäni. Motivaatio siihen on jäänyt epäselväksi. Enkä sitä myydä voisikaan paitsi oman kerhoni jäsenelle.

Jalkineet
Nahkakenkiä ja -saappaita. Kevyemmät ovat puolivartiset, kevyet, nyöritettävät ja nahkasaappaat joissa Gotetex vuori. Jälkimmäisillä on ikää jo kaksikymmentä vuotta mutta pitävät edelleen kosteuden ulkopuolella eli kalvo on vielä ehyt. Niitä on tarvinnut pohjata uudelleen. Erikseen ovat lyhytvartiset ajokengät noin 4cm koroilla lähipyörityksiin kauniilla säällä.

Alusasut
Vakiokamaa ja vaihtelevat tarkoituksen ja sään mukaan. Puuvillaa normiajoihin ja lampaanvillaa alusasuiksi jos on pidempi reissu tiedossa. Joskus alla voi olla tavalliset farkut tai verkkarit. Riippuu ajosuoritteen tarkoituksesta, matkan pituudesta ja arvioidusta säästä.

Hansikkaat
Niitä on kertynyt monien vuosien ajalta. Ovat olleet, pääosin, hyvin kestäviä. Vanhimmat taitavat olla neljänkymmenen vuoden takaa. Valitsen kahdet hanskat reissuun: sen hetkiseen lämpötilaan ja toiset, paksummat, kaiken varalle.
 
Liki kolmaskymmenes vuosirasvauskerta takana. Laatua 80-luvulta kuten väreistä voi päätellä.

Kovemmille pakkasille hanskat. Yhtä vanhat kuin ylläolevatkin. En ole tarvinnut vuosiin. Enduropyörät olen myynyt enkä moottorikelkkaa ole hankkinut. Kätevät taskut pikkutavaroille tai sadehanskoille.
 
Nahkaa ja tekstiiliä
Molemmilla on etunsa. Nahka on varsin suojaava ja suojaa myös sateelta jos sitä huoltaa. Nykyisin on vesitiiveillä vuorikankaillakin varustettuja hanskoaja mutta ne hiottavat käsiäni. Tekstiilihansikkailla on etunsa koska ovat yleensä ohuita niin ovat myös taipuisia ja hyvä tuntuma kahvoihin ja painikkeisiin. Kuluvat nopeasti tai olen ostanut huonoja. Tallin hyllystä löytyi kuusi pari ajoahansikkaita. Kaksi paria vein sekajätteeseen vuoriongelmien vuoksi.
 
Pyörävalinta vaikuttaa
Riippuen pyörästä valitsen sen kertaiselle reissulle mitkä varusteet laitan. Toki säätilakin määrittelee jotain. Customilla kustomtyyliä, sporttia ei enää ole niin California Adamant-trikellä ajelen hyvinkin keveissä kamppeissa jos sää sallii. Veteraanipyörilläni liki aina nahkakamppeissa. Rata-ajosaappaat laitan myyntiin. Koko 43. Uusilla kärkisuojilla.

Erinomaisesti palvelleet ajosaappaat rasvattuina. Pullot ovat tueksi. Merkki Oxstar. Koko 45.

Kevyet ajojalkineet lämpöpohjallisilla. Merkistä ei tietoa. Sopivat myös kävelyyn. Koko 44.
 
Jalkineiden hankintapaikat
Oxstarit sain kaverilta palkaksi kun tein hänen pyöräänsä sähkötöitä. Jälkimmäiset taas ovat kirpputorilta kympillä hankitut. Pohjalliset lisäsin itse etteivät hölsky. Pohjalliset kun ottaa pois mahtuvat villasukatkin. Eivät ole kovin vesitiiviit mutta rasvattuna pitävä pikkusateet ulkopuolella kunhan nahkahousujen lahkeet ovat saapasvarren päällä. 

 Pyhäbootsit rasvattuna.

Äskettäin rasvatut perusnahkahousut farkkutyyliä. Alle mahtuu lämpökalsarit. Koko M.
 
Tyköistuvat farkkumalliset kyläpyöritys-vapaa-ajan-pöksyt. Koko S.
 
Nahka muokkautuu
Pari päivää myöhemmin sujuttelin yllä näkyvät housut ylleni vaikka painoni on noussut talvenn aikana muutaman kilon. Nyt kun nahka oli pehmentynyt ei ollut vaikeuksia saada vyötärönappia kiinni. Tein pienen alelunkin California Adamantilla niin osoittautui että nahka antoi periksi takapuolesta ja polvien kohdilta. Ei ahdistanut kuin aluksi. Kunhan tulee enmmän ajettavaa niin eiköhän nämä pöksyt toimita tehtäväänsä.
 
Nyörinahkahousut
Pari paria niitä mutta kuluneita ja käyneet isoiksi kun olen vanhemmiten laihtunut vajaat kuusikymmentä kiloa. Pitänee tehdä ompeluhommia ja laittaa niihin uudet vuorisilkit repeytyneiden tilalle. Huollettu nahka kyllä kestää. Saa nähdä milloin ryhdyn... Vai hankinko uudet. Vanhojen byysien nahkat voisi käyttää johonkin muuhun.

Nahanhoitoainetta. Purkillinen kuluu kesässä.

Milloin pitäisi nahkaa rasvata
Tietenkin ajokauden päätyttyä kuiviin nahkoihin laitetaan rasvaa ulkopinnoille. Itseltä se jää usein keväälle kuten nyt. Nahkakamppeet talven aikana kovettuvat mutta, toistaiseksi, ne ovat pehmenneet keväällä rasvauksen jälkeen aika nopeaan käyttökuntoisiksi. Imevät rasvaa varsin ripeään joten joutunen levittämään lisää rasvaa imeneisiin kohtiin kuten takamukseen, lahkeitten alapäihin ja polvien kohdille. Uudetkin nahkakamppeet mukautuvat vartalon muotoihin kesän - kahden aikana. Riippuu tietysti paljonko ajaa. Minulla on tullut hieman yli 10.000km edellisien kesien aikana per kesä. Pääosin kahdella eri pyörällä.

Eilen rasvattu nahkatakki
Tänään jo imenyt rasvan sisäänsä eikä koskiessa enää tarttunut ihmeemmin käsiin. Viikko vielä niin ei tahraa eikä rasvoita muita kamppeita. Toinen, vanhempi, Daytonasta 90-luvulla ostamani nahkatakki, on vielä rasvaamatta. Siinä on jo kovasti kulumia. Muunmuassa vuori ja sen täyte pyrkivät omille teilleen kuten vetoketjutkin. Mutta arvelin sen vielä kerran kunnostavani. Talviajan hommia. Nahkojen pehmityksen teen pois alta.

Ajaminen tekstiilikamppeilla
Lähinnä kylmillä ilmoilla. Jos on yli 15 astetta lämpöä laitan nahkavarusteet. Pitkille matkoille on kuitenkin, lähtölämpötilasta riippumatta, paras laittaa vesitiivistä tekstiiliä ylle ettei tarvitse ainakaan palella ja kastua jos säät eivät suosi matkan jatkuessa. Toimivat myös kylmänä yönä telttaillessa. Hankaluutena on se että pois pyörän päältä noustua ne eivät ole mukavat kuten nahkavaatteet ovat. Vievät myös tilaa runsaasti jos niitä kuljettaisi mukana kaiken varalta.

Kypärät ja muut varusteet 
Kypäriä on useita ja niihin liittyviä varusteita myös. Huppuja ja erilaisia visiireitä. Kahdessa kypärässä on sisäänvedettävä aurinkovisiiri ja yhdessä huurtumisenestokalvo. Yhdestä saa myös avokypärän irrottamalla leukasuojan. Sopii parhaiten kaupunkiajoon.

Monipuolinen kypärä. Irrotettava leukaosa ja sisään vedettävä aurinkosuoja.

Kypäröistä ja muista kamppeista myöhemmin lisää kunhan saan kuviteltua. Osaa ajokamppeista pidän Kerholla koska siellä on kaksi muuta pyörääni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti