Tämä blogikirjoitus on tuhanneskuudessadas
Lieneekö mikään saavutus sinällään. Muillakin on laajoja blogeja. Jatkan kirjoittelua sillä se pitää ajatukset koossa ja ulkoistaa muistiani. Järjestyksessä tämä on toinen blogi koska ensimmäisen alusta teki konkurssin ja poistui bittivirrasta. Sain osan kirjoituksista pelastettua tänne. Ne ovat tämän blogin vanha perusta. Kohta on lukijoita ollut yksi miljoona. Ilmoittelen siitä sitten kun luku on tasan.
Autotallin talvikäyttö
Kaksi pääasiaa: kesätarvikkeet talvehtivat autotallissa kuten kesä- ja talvikalastusvälineet, pääosa mp-ajovarusteista, teltat, auton kesärenkaat ja muuta tarpeellista sekä talouden pakettiauto tarvitsee talvella suojaa. On mukavampi lähteä lumisena talviaamuna liikenteeseen kun saa ajaa lumettomalla ja valmiiksi lämpimällä autolla. Käynnistäminen lämpimästä tallista on helppoa vaikka olisi ulkona 30 astetta pakkasta.
Kesäkäyttö
Yleensä kahden moottoripyörän kesätallina. Pystyn ajamaan vain yhdellä kerrallaan. Jos hyvin menee niin kolmaskin pyörä ilmestyy jollain aikavälillä. Mahtuvat kyllä mutta vekslaamista piisaa. Se pyörä joka on lähimpänä ovea on kulloinkin käytössä. Mutta välillä pitää vaihtaa. Moottoripyörät pysyvät kunnossa kun niillä ajetaan. Ajamatonta pyörää ei kannata tallissa kauan pitää. Niitä pidän Kerholla tai Verstaalla jos on huoltoa, korjausta tai vain väliaikaikaista säilytystä. Joutilaimmat olen myynyt pois. Ja niitä on ollut paljon. Ajovarusteita on moneen lähtöön ja erilaisia. Lämpöasuja on. Lisäksi nahkatamineita kylmille että lämpimille säille ja muut ajovarusteet kuten erilaiset hansikkaat, jalkineet eri käyttötarkoituksiin sekä muutama kypärä. Avokypärä, umpikypärä ja niiden välimuoto sekä elvistelykypärä. Riippuu pyörästä, säästä ja tarkoituksesta millainen ajoasu päälle pujotetaan.
Mitä muuta tallissa
Pyöreä pöytä ja kaksi jakkaraa, pöytälamppu ja matto minkä päällä voi vaihtaa ajokamppeet pois ja päälle sukkien suttaantumatta. Lattia on pinnoittamatonta betonia ja hiljattain imuroitu. Laaja, kattoon asti yltävä hyllykkö, erilaisille tarvekaluille ja -aineille autoa ja moottoripyöriä varten. Pienemmät huollot onnistuvat tallissakin niin että Verstaalle asti ei heti tarvitse lähteä pikkuasioiden vuoksi. Isommat huollot teen Verstaalla tai Kerholla. Huoltopalveluita en ole käyttänyt juuri koskaan. Kompressori autotallissa on kätevä jos on rengas vajaa tai pitää puhdistaa jotain hellävaraisesti. Polkupyörät majailevat myös tallissa suvella. Tällä hetkellä vain Venus Special vuodelta 1920. Hieman nuorempi Jaquar on pikkuvikainen: pitää vaihtaa lipsuva takanapa ehyempään. Lienee syksyn hommia. Jonkin verran mökkitarvikkeita on talvisäilössä tallissa kuten perämoottori, sen akku ja muita veneilytarpeita. Venepaikkoja ja veneitä on kaksi: Itä-Savossa Hanhijärvellä ja Ylöjärvellä Näsiselän rannalla.
Pari - kolme mp-takalaukkua sekä kaksi sivulaukkusettiä. Lähinnä California 3-sarjaisiin sopivia tai yleismalleja. Vievät tilaa aika lailla joten niistä voisin luopua varsin edullisesti. Mukaan, osaan laukuista, tulee myös kiinnitysosat. Ainakin takalaukkuihin. Hinnat kymppejä. Laitan kuvia kun selkä sallii kulkemisen.
Kevätsiivous
Sitä tulee siirrettyä. On syitä ja tekosyitä. Jälkimmäiseen täytyy nähdä vaivaa että on mukamas jotain tärkeämpääkin. Ei ole. Talli on siivottava eli hyllyt pyyhittävä, järjesteltävä ajo- ja retkeilyvarusteet ja turha tai tarpeeton vietävä Repe&Romulle kuten läjä loppuunkäytettyjä käsityökalujen ja tietokoneiden akkuja, rikkoutuneitä valaisimia kuten puutarhavaloja valokennoineen, ym, ym, mitä hyllyjen kulmille on jäänyt lojumaan. Toki sellaistakin kamaa on kuten ehyitä ajovarusteita joita en enää käytä joilla saattaa olla muille käyttöä. Itselle isoksi käyneitä ajovarusteita on varsin paljon. Kokoni on pienentynyt xxl- koosta s-kokoon. Painoa lähti lähes kuusikymmentä kiloa. Niillä lihaksilla 80kg:n vanha herra liikkuu varsin köykäisesti. Mutta selkävaivoista en ole eroon päässyt.
Löytöjä tallista
Siis unohtuneita tavaroita jotka "löytyivät" uudelleen. Mukava löytää vielä käyttökelpoisia varusteita prätkään ja itselle. Kahden henkilön pitäisi tulla lähiaikoina poikkemaan noutamassa. Yksi paperillinen pyörä lähtee ja lisäksi läjä osia. Tarjolla olisi myös Moto Guzzi 850 GT:n pakokäyrät jotka ovat muuten uudet mutta toisessa on klommo ja ehyt alumiininen mittarien kehys samaan vanhukseen. Varmaan jotain muutakin kunhan pääseen alempiin kerrostumiin käsiksi. Yksi muuttolaatikko on enemmän kuin täynnä kromiosia: ohjaustankoja, tavaratelineitä, kaatumarautoja ja muita "koristeita" niin että pursuu. Osa lähtee niistä romuksi. Ei voi kaikkea säilöä kaiken varalta.
Mitä tallista puuttuu
Viemäri ja vesipiste. Ensin mainittu olisi vähintäänkin tarpeen sillä talvella auton alustaan ja lokasuojiin juuttuu lunta joka sitten yöllä sulaa ja pitää tallin kosteana. Lattia ei edes vietä kynnykselle päin. Kaksi pistorasiaa on ja se riittää varsin hyvin. Taloja alueelle on rakennettu 60 - 70 -lukujen vaihteessa, sen jälkeen ja silloin vaatimukset olivat vaatimattomia. Myös leveys ja korkeus ovat ongelmallisia nykyautoille. Mutta moottoripyörät mahtuvat hyvin. Tallin katon alapinnassa kulkee viemäriputkia. Niihin taon päätäni edelleen vaikka talli on ollut käytössäni yli 10 vuotta.
Tavaraa lähtee pikkurahalla
Ennen otan vastaan rahallisia korvauksia kuin heitän vanhaa, ehyttä, käytettyä tai aivan uutta tavaraa romunkeräykseen. Ehkäpä pidän suvella Verstaan pihassa pienen kirpputoripäivän.
Asumaan yhtiöön muuttanut keski-ikäinen henkilö on huomannut että parissa - kolmessa tallissa säilytetään moottoripyörää tai jopa -pyöriä. Hän oli kovin harmistunut ja oli vaatimassa sellaista tallia itselleen koska nyt hän joutuu jättämään autonsa kadun varteen. Vakaana mielipiteenään hän julkitoi että moottoripyörät voi pitää ulkona. Katsotaan miten asiansa etenee. Ennakkotapauskin on olemassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti