Sivut

keskiviikko 3. toukokuuta 2023

Akku- ja laturitesteri

 

Päivän hankinta
Tai, ehkä, kuukauden. En hanki uutta kamaa jos ei sille ole edes teoriassa käyttöä. Näin keväällä voivat akut olla liian hyvin levänneitä. Ne saa kyllä talvehtimaan mutta ei pyörän järjestelmään kytkettynä. Jotkut käyttävät ylläpitolaturia koko talven. Se tekee mitä se on suunniteltukin tekevän: purkaa ja lataa akkua. Tämä vapauttaa irrottamasta akkua virtapiiristään. Toisaalta käy kuin käytettäessäkin pyörää. Akku kuluu kun sitä puretaan ja ladataan aktiivisesti. Meillä kun talvi on pidempi kuin ajokausi niin talvella tulee paljon "pulsseja". Parempi on kylmässä varastointi ja pari kertaa talvessa lataaminen. Pakastimessa akku ei purkaudu juuri lainkaan. Harvassa taloudessa on pakastin sitä varten.

Edullinen akkutesteri
Storm-motorin hyllystä Tampereella. Pienikokoinen ja ymmärrettävät ohjeet. Monilla eurooppalaisilla kielillä, jopa kreikaksi mutta ei sanaakaan suomea. Suomentelen tähän sen käytön. Ei ole montaa lausetta siinä edes. Mielenkiintoiseksi tekee se että pyörän omaa sähköjärjestelmää käytetään kuormituksena ja sen perusteella testeri arvioi periaatteella ei - kyllä eli vain kaksi vaihtoehtoa. Nolla ja ykkönen. Selkeää bittivirtaa.

Akkutesteri paketissaan. Saa siellä ollakin toistaiseksi. Pidän matkassa.


Myyntipakkaus avattu. Ei juurikaan sivistä lisää paitsi sen että Kiinassa valmistettu. Missäs muualla?

Käyttöohjeet

1. Punainen leuka kytketään plussaan ja musta leuka miinukseen.

2. Akun testaus
a) Kytke pyörän valot päälle 1- 2 minuutiksi. (Blogistin huomio: enemmän on enemmän.)
b) Irrota akku pyörän sähköjärjestelmästä. (Blogistin kommentti: Ei kerro pitääkö maakaapeli irrottaa vai riittääkö virta-avaimen kääntö? Nykypyörissä virta-avaimella ei saa kaikkia kulutuspiirejä katkaistuksi. Jos maakaapelin irrottaa niin kuljettajakohtaiset asetukset menevät perustilaan.)
c) Odota 10 minuuttia. Kytke testeri akkuun niin näet tuloksen.

3. Laturin testaus
a) Käytä moottoria niin että kaikki kulutuskohteet on kytketty pois päältä.
b) Käytä moottoria niin että kaikki kulutuskohteet ovat päällä.
Jos vihreä ledi palaa sekä a että b testissä niin laturi on kunnossa.
Jos yksikään ledi ei pala on mahdollista että laturi ei ole kunnossa.

Siinäpä tärkeimmät eli kaikki ohjeet
Antaa ymmärtää, käsitykseni ja kielitaitoni mukaan, että testeri vaikuttaa ns. suuntaa antavalta. Aika näyttää. Pitäisi vain löytää pyörä jossa olisi mahdollinen vika tai huono akku niin voisi tehdä uraauurtavaa tutkimusta. Toistaiseksi olen epäileväinen. Mutta testaan.

Pitkään aikaan
Ei ole ollut tilaisuutta testata oikein mitään aikoihin. No, ajokausikin on alkamaisillaan niin eihän sitä ehdi. Ehkä Kerhollani on reaalitason testattavaa. Sielläkin on nyt, viikon sääennusteen perusteella, aika vähän kauden ensikäynnistelijöitä. Omat pyöräni ovat käynnistyneet siltä osin kuin olin suunnitellut.

Samanmerkkinen akku ykköspyörässäni
Ihan mielenkiinnosta ostin litiumakun 1400 California GTS:n virtalähteeksi. Vasta kerran ajoin noin 100 km:n lenkin. Sen ajon ajan toimi hyvin. Kesä näyttää miten menee muutoin. Voi tulla mielenkiintoinen ajokausi. On siis litiumakkutesti menossa käytännön toimenpitein.

Erilaisten akkujen testailua
Lyijyakut ensin: akkuja tyhjistä toimiviin. Testaus ei ole aivan rehellinen sillä kaikille akuille olisi pitänyt ensin edes yrittää latausta kunnostuspulssien kautta tavalliseen lataukseen. Silloin olisi testerillä mittaamalla voinut olla melko varma mikä akku pelaa ja mikä joutaa kiertoon.

Testeriin ei syttynyt yhtään lediä. Akku siis täysin tyhjä testerin mukaan. Kaverin ex-akku.

Tässä akussa vajaa lataus mutta yli 10V. ( Teho alhainen: Low/yli 10V) Kannattaisi ladata pikaisesti. Ehkä ei olekaan vielä ihan lopussa. (Erään toisen kaverin akku.)

Todennetusti toimiva lyijyakku. Tarkistus yleismittarilla. Lukema on lepojännite. Oma kolme vuotta vanha akku. Tulee käyttöön.

Kuten ylempänä olevan lyijyakun suhteen samat ledit palavat myös litiumakun kanssa. Molemmat akut kunnossa. Tässä litiumakussa on myös oma tehonäyttönsä voltteina ja prosentteina. Ledit näyttää: OK ja yli 10V. Ostettu kuluneena keväänä.

Mitä yritin katsella
Näillä kokeiluilla ei tullut kaikkia mahdollisuuksia vastaan mitä testeri lupausten mukaan voisi näyttää. Johtui lähinnä siitä että valikoimassa oli vain kymmenkunta mp-akkua joista yksi litium ja muut perinteisiä lyijyakkuja. Suurin osa niistä virrattomia eli poistoon meneviä.

Mitä pitää päätellä
Akuilla on eri ominaisuuksia lataustilan suhteen.
Se että, näillä kokeilla, akkujen tilan tarkistaminen onnistuu ja tuloksia tulee. Tosin hieman tulkinnanvaraa jää. Joskus akku voi olla varsin tyhjä ulkopuolisen syyn vuoksi. Silloin voi testerillä tulla virhearvio sillä hetkellinen akun vähävirtaisuus pitää äkkiä poistaa lataamalla. Jos akku ei "herää" niin silloin voi päätellä että siinä on vikaa. Joskus akun kunnon määrittely voi ottaa aikaa kun se pitää ensin ladata luotettavasti ja sitten testata sekä testerillä että myös kuormituksella. Testerin ohje kehoittaa laittamaan eri kulutuskohteita päälle. Esimerkiksi ajovalot ja kahvan/satulanlämmitin ovat tehokkaita akun kuormittimia. Jos akun teho putoaa nopeasti on akussa todennäköistä vikaa. Vanha loppuunajettu akku ei kestä kuormitusta pitkään vaikka käynnistys ehkä onnistuisikin. Samoin voi käydä uudellekin akulle jos se on päästetty tyhjäksi tai ladattu vain osittain.

Jos akku vaikuttaa tyhjältä
Uusikin akku voi tyhjentyä ulkoisen vian vuoksi. Tuo testerin 10V raja on sikäli merkittävä että sen alapuolella lyijyakku ryhtyy vaurioitumaan omatoimisesti. Litiumakulla on vastaava vaiva mutta syntyy herkemmin. Kummasskaan tapauksessa ei tarvitse pelätä akun vaurioitumista jos ajoneuvon latausjärjestelmän teho riittää ja se on kunnossa.

Miksi akkuja vaihdetaan usein
Se lienee järkevää vaikka ajoneuvossa olisikin näennäisesti toimiva akku. Ikä ja kuormitussyklien määrä ratkaisee. Toisilla tulee akun ikä ensin vastaan mutta niillä joilla on akulle paljon käyttöä tulee käyttökerrat ensin täyteen. Tietenkin siinä ohessa ikääkin kertyy. Eli kaksi kuluttavaa asiaa yhdessä. Lisäksi latausjärjestelmän viat. Markkinoilla on laadultaan vaihtelevia akkuja. Halpa ei ole aina hyvä. Moottoripyörän tai auton nouto rikkoutuneen tai tyhjenneen akun vuoksi maksaa monen akun hinnan. Tai ainakin Autoliiton jäsenmaksun tai muun keskeytysvakuutuksen.

Latausviat
Ovat moninaiset. Akun vika eli akku ei ota latausta vastaan. Laturin vika eli laturi ei tuota sähköä riittävästi tai ei lainkaan. Erittäin monia vaivoja laturin hihnasta tasasuuntaimien ja säätimien vikohin tai kytkentöjen tai liitäntöjen sähkönjohtavuuden puutteisiin sekä selkeisiin mekaanisiin vikoihin. Jos latausjännite on alhainen tai sitä ei ole niin meno hyytyy kun akku tyhjenee. Syntyy siis toinenkin ongelma. Tyhjällä akulla ei voi käynnistää.

Palaan asiaan
Kun testattavaa ilmenee. Myös latausjärjestelmän puolella jota testerillä pystyy myös todentamaan. Pitää vain odotella koska tulee latausvikoja...

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti