Koleassa säässä
Lähdin käymään Nummijärvellä viikonlopuksi. Säätila lähtiessä oli sateenuhkainen ja sadetta sainkin Parkanon seudulla. Koska kylmä ja kosteus jäähdyttävät tehokkaasti moottoria niin moottoriöljyn voitelukyky ei viileässä kovin hyvin toimi. Siksi tukin jäähdyttimen ilmansaannin kokonaan. Se auttoi ja öljyn ajonaikainen lämpötila oli jo lähellä sataa astetta, välillä ylikin. Pikkupyörityksessä, kuten kaupunkiajossa, lämpötila nousi jo suosituslämpötilaan eli yli sadan asteen. Silloin vesikin erottuu öljystä pois. Ei siis syntynyt kuuluisaa "keltaista kastiketta" joka voi tukkia huohotusjärjestelmän
Jäähdytin osaksi suljettu. Tämä asetelma toimii kun ilma on noin 20 astetta. Säädettävä venttiili avataan kun ilman lämpötila on yli 25 astetta tai kyseessä kaupunkiajo jossa runsaasti pysähdyksiä.
Alle viidentoista asteen lämmössä on kaikki aukot suljettu. Päinvastaisessa tapauksessa voi koko levyn irrottaa mikäli on niin lämmin että jäähdytinpuhallin käynnistyy.
Jäähdytinpuhallin ei ole käynnistynyt ajossa ikinä
Ei kertaakaan ajossa. Niin kuumaa säätä ei ole tullut vastaan. Joka vuosi olen testannut toimiiko puhaltimen lämpöanturi ja itse puhallinkin. Paikallaan huudattamalla helteisellä säällä saa jäähdytinpuhaltimen "tulille" eli hoitamaan ilmavirran jäähdyttämään öljyä. Olosuhteissamme harvinainen ilmiö ajon aikana.
Jos jäähdytystä ei säätele
Käy niin että suurin osa ajosta on ajamista kone liian kylmänä. Se sekä kuluttaa polttoainetta, lisää kitkaa koneen osissa ja voimansiirrossa, mikä pahinta, kuluminen on nopeaa verrattuna lämpimällä moottorilla ajoon. Ehkä Kaliforniassa, jonne tämä pyörä on tarkoitettu ja suunniteltu, tai Italian vuoristoissa ja taajamien ruuhkissa, öljyn lämpö on soveliaampi. Täällä tasamaalla ja viileillä säillä moottori kuluu tarpeettomasti.
Mistä tietää kulumisen
Havaintoja voi olla useita. Joissain moottoreissa öljyn väheneminen on merkittävää kun ikääntyvät. Toisaalta: öljy ei näennäisesti vähene vaan mäntien ohi puhaltuu palamatonta polttoainetta joka sekoaa öljyyn ja lisää öljyn määrää ja heikentää voitelua. Helposti havaittava öljyvaiva, joka paljastaa kulumisen, on että öljy muuttuu öljynvaihdon jälkeen nopeasti mustaksi. Se voi kertoa myös liian rikkaasta polttoaine-ilma-seoksesta jolloin osittain palaneen polttoaineen noki joutuu öljyn joukkoon. Se on havaittavissa myös tehon puutteena sekä huonona voiteluna. Jälkimmäinen asia paljastuu, jos asialle ei tehdä mitään, aikanaan moottorivauriona.
Kaksi öljynkiertoa
Moottorissa on kaksi öljypumppua joista toinen on korkeapainepumppu ja se voitelee moottoriöljyllä kampiakselin, kiertokanget ja öljyn suihkutuksen mäntien pohjiin kun matalapaineinen öljy kiertää jäähdyttimessä. Molemmat pumput pumppaavat samaa öljyä mutta eri kierrossa. Öljypohjassa öljy on suhteellisen tasalämpöistä kun sinne tulee kuumaa öljyä sylinterikansista ja samaan aikaan jäähdyttimen kautta.
Paluumatkalla
Sateen uhka oli läsnä. Mutta ei satanut reitillä Nummijärvi - Karvia - Parkano - Ylöjärvi - Tampere kahta puolen puoltapäivää. Lämpötila korkeimmillaan 15 astetta joka on varsin miellyttävä ajolämpötila. Navakkaa länsituulta. Jäähdytin edelleen suljettu ilmankierrolta. Heti leirintäalueelta lähdettyäni poliisi vaati puhaltamaan. Ei alkoholia hengityksessä. Kotimatkalla ei sitten muuta sattunutkaan. Liikenne oli vähäistä. Parkanossa pysähdyin Shellin baarissa kahvilla. Mainittakoon että Hämeenkyrön ohitustie on tylsä ajaa eikä ole palveluita niillä seuduin. Sateen uhan vuoksi en toteuttanut suunnittelemaani paluureittiä vaan valitsin tylsyyden ja nopeuden. Kotiin päästyäni alkoikin sade.
Pyörä pesuun
Kunhan säät selkenevät ja lämpenevät niin ajelen Kerholle pesemään pyöräni. Myös pientä fiksausta kivenhakkautumiin keulan puolella. Tällä kuluvalla viikolla säät ovat hieman vastaiset. Keskiviikkona viimeinen päivä toukokuuta saattaisi olla säätila sopiva, ehkä. Ajelen Kerholta pyörän talliin ja aloitan vahauksen edestä taapäin. Sitä odotellessa lepäilen viikonlopun rasituksia pois.
Tiistaina pesu jos sää sallii
Voin valita pesupaikat. Kerholla tai Verstaalla. Jospa kokeilisi jälkimmäistä. Muita pyöriä ja autoa olen pessyt siellä toisinaan. Kahvia saa molemmissa paikoissa. Vahauksen teen kotitallissa. (Pesin Verstaalla ja vahasin torstaina mustat alueet autotallissa ja sen edustalla. Valkoiset alueet ovat vielä vahaamatta. Mustat alueet kun vahataan eri vahalla kuin valkoiset.)
Matkojen suunnittelua
Mitään pitkää matkaa ei ole suunnitelmissa. Pisin niistä lienee, mikäli toteutuu, Arctic Guzzi Rally Lapissa. Mutta sinnekin on vain päivän matka. Paitsi jos jää yöksi vaikka Ouluun.
Lauantaina olisi Guzziclubin jäsentapaaminen Lahden MP Museolla. Lähden jos kunto ja säät suosivat. Pari kevään tapahtumista ja ajeluista jäi väliin osin mökkeilystä ja terveydentilan vaihteluista.
Myöhemmin lähden Mökille. Rouva saa ajaa kuormakamelia eli pikkupakua ja minä ajelen ja huitelen yli puolen Suomen poikki pikkuteitä Cali 1400 GTS:llä herroiksi. Jos on surkea sää niin oikaisen jossain kohtaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti