keskiviikko 31. toukokuuta 2023

GPS vastaan Glonass

 

Kaksi navigaattoria
Vanhempi MIO luottaa amerikkalaiseen GPS:ään ja uudempi TomTom venäläiseen Glonass-satelliittijärjestelmään. Mielenkiintoista. Laitan ne molemmat pyörääni näkösälle. Molemmat ovat aiemmin opastaneet perille. Tosin olen käyttänyt kumpaakin vain harvoin. Vielä on maamme maantiekartta tallella aivoissani. Olin nuorena kiertävä maatalouskoneiden korjaaja. Kaupungeissa on hankalampaa osua heti perille. Maaseudulla osuminen kohteeseen on melko varmaa ihan karttapohjaltakin ja aina voi kysyä paikallisilta.

Osaavatko perille nyt?
Venäjältä kuuluu uutisia että heidän navinsa pätkivät tai eivät toimi lainkaan. Liekö tilapäistä vai pysyvämpää? Liekö jollain näppinsä pelissä? 

Eilen ei toiminut
Tänään toimi mutta ei ollut aikaa syynätä pidempään. En menetä hermojani vaikka laitteet eivät toimisikaan. Seuraavat kohteeni kun ovat jo ennestään tuttuja.

Vanhat Navigaattorit Mio ja TomTom
Ei ole enää päivityksiä. Taikka olisi jos maksaisi niistä. Toisaalta, on ne vanhat tiet olemassa edelleenkin. Uusia ei näistä kumpikaan osaa. Käyttöiältään kun ovat kymmenen vuoden kahta puolen. Testailin autotallissa kun ei selkä kestä tänään ajamista juuri lainkaan. Jospa säiden lämmetessä pääsisi vähemmällä säryllä. Karjalaan Ponutaipaleelle sain tänään kutsun. Ihan suullisesti.

Navien lataustarpeet tyydyttävä liitinkombo.

Mion karttanäyttö.

Mion kirjainvalikko. Isot "napit" ja selkeä.

Mion pitkä kannatin. Haittaa ja hyötyä: tärisee mutta on paremmin näkökentässä.

Kahden navigaattorin varassa. Molemmat imukuppikiinnitteisiä.

TomTomin näyttö. 

TomTomin näppäimet. Hieman on tihrusteltava ja tarkkaan osuttava.

Lukulasit
Sellaiset tarvitaan jos lukee pientä pränttiä mutta hiukankin kauemmaksi katsominen sijuu hienosti ja maisema on kirkas ja selkeä. TomTomia pitää siis käyttää niin että pysähtyy näpyttelemään. Kartasta sentään saa selvää.

Ei tarvitse olla aina uusin.
Ainakaan kotimaan matkailussa. Toki uusia teitä ja katuja syntyy ja niiden varsiin osoitteita. Vanhat osoitteet ovat tallessa. Harvemmin niitä muutellaan.

Havaintoja TomTomin kanssa
Opastaa perille jos osoite on oikein kirjoitettu. Jälkimmäinen joskus ottaa aikaa sillä "arvaava osoitteenhaku" arvailee mitä vain ja joutuu peruuttamaan sen tarjontaa. Aika usein osuu oikeaankin. Satelliitit tekevät tehtävänsä ja antavat suuntimat varsin tarkkaan. Laitteen akku vetelee viimeisiään mutta se ei haittaa kun latausjohto on kytkettynä pyörän sähköjärjestelmään. En ole tutkinut enkä purkanut laitetta akunvaihtomielessä.

Testi nykyajassa
Lähden käymään pohjoisessa tulevana viikonloppuna eli 15 - 18 suvikuuta. Tulee testattua kuinka venäläinen satelliittijärjestelmä ohjailee menoani. Sen varaan en tukeudu raskaasti sillä tiedän kohteiden sijainnin jo ennestään. Suurinpiirtein.

Ensin Pohjanmaa
Tampereelta ei ole pitkälti Pohjanmaalle. Otan ensikohteekseni Ähtärin jossa ABC:lla nautin välipalan ja tankkaan. Siitä matka jatkuu sisämaassa mutkitellen ja isoja teitä vältellen tavoitteena Oulu. Siitä jatkuu pätkän matkaa Pohjoispohjanmaalle kunnes ylitän Lapin rajan ja teen kolmannen tankkauksen Tervolassa. Siitä jälleen pikkuteille ja kohti kohdetta. Pidätän oikeuden muuttaa suunnitelmaa säiden ja fiilisten suhteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti