Pyörä on MG 1400 California
Yksi sen valinnaisista tuulisuojista, plekseistä, on isokokoinen jonka hankin heti pyörän ostettuani. Sen takana on hyvin suojassa ajoviimalta. Kun siirryin uuteen kypärään niin silloin havaitsin että pleksi tekee sellaisia pyörteitä että uuden kypärän kanssa on ajonautinto heikompi kuin vanhan potan kanssa. Tuuli suhisee, pyörteilee ja kuuluu korviin. Muutoin Scuberth on oikein hyvä päässä.
Ratkaisun kokeilua
Aiemmassa pyörässäni (MG 1100 Breva) oli myös vastaavanlainen vaikkakin pienempi ilmanohjain. Nyt valitsin suurimman mahdollisen. Lisäksi se on muotoilullisesti kuin tehty tähän pyörään. Kaarevuus ja koko on hyvin käytännöllisen näköinen. Valitsin kirkkaan version. Savunvärinen on myös tarjolla.
Ei reikiä
En ryhtynyt tekemään alkuperäiseen pleksiin reikiä kiinnitystä varten vaan ostin oheen lisävarustesetin jossa on reunakiinnikkeet. Näin voi kokeilla onko asiasta apua. Kun oikea asento löytyy voi porailla pleksiin kiinnitysreiät. Se on tarkka homma johon pakkauksessa on porausmalline. Mutta, toistaiseksi, ajan ilman reikiä.
Teknisten värkkien muuttamista, entisöintiä ja työvälineiden testausta käytännössä. Semi-professional motorcycle restauration, customizing and testing everything in practice.
Sivut
▼
keskiviikko 10. toukokuuta 2023
Ilmanohjain pleksin jatkeeksi
Lipan asento varsinaiseen pleksiin nähden. Ei pyörteitä kypärään eli hiljaista.
Säädettävyys
Ei tarvita työkaluja. Pikavipuja vain käännellään niin asentoa voi muuttaa ja kääntää lukitukset takaisin päälle. Kiinnitys, nyt, ilman reikien tekoa, tapahtuu kuvassa näkyvillä "hahloilla" Ne kootaan osista ja kiristetään neljällä pienellä pidätinruuvilla kuusiokoloavaimella. Pakkaus ei sisällä avaimia eikä poranteriä. Osat ja ohjeet ovat paketissa pienissä pusseissa.
Näkymä kuljettajan näkökulmasta. Kiinnitys puristavilla osilla ison pleksin reunasta.
Aerodynaaminen idea
Kun ilma törmää pleksiin niin sen paine ja virtausnopeus kasvaa. Lisäpleksi tukeutuu tähän. Kun lisäpleksin alareuna on lähempänä varsinaista tuulisuojaa ilman virtaus laajenevassa tilassa kiihtyy. Kun lisäpleksi päättyy niin nopeaan liikkuva ilmavirta jatkaa edelleen yläviistoon ja toimii näkymättömänä ilmanohjaimena. Kun ohjain on oikeassa asennossa olosuhde pleksin takana ei kovasti muutu sillä ilmavirran massa kasvaa nopeuden noustessa ja tämä näkymätön virtaus kääntää suoraan kohti tuleva ilmavirran ylös pois kuljettajan kypärästä. Toki se lisää hieman pyörän ilmanvastusta ja siten polttoaineen kulutusta. Ainakin teoriassa.
Yleensä ottaen
Ilmanvastus on suurin voima jota vastaan polttoaineen energiasta kuluu suurin osa. Toiseksi suurin on lämpöhäviö joka syntyy moottorin jäähdyttämisestä. Muut ovat moottorin ja voimansiirron rakenteiden sisäinen vastus ja renkaiden pyörintävastus. Myös suunnanmuutos on yksi vastuksista. Jos kaksi ensimmäistä pystyttäisiin poistamaan niin kulutus laskettaisiin desilitroissa per 100 km.
Mielestäni siistin näköinen ja helppo säätää.
Juuri ja juuri
Kun on ryhdikkäässä ajoasennossa selkä suorana niin lipan yli näkyy tie noin 50 metrin päässä. Lähemmäksi pitää katsoa pleksin läpi. Pyörän omassa pleksissä ei ole säätöjä.
Rakenteen tukevuus
Twini ravistaa jonkin verran mutta lisälippa ei hetkunut mihinkään vaan oli "yhtä palaa" alkuperäisen pleksin kanssa. Tosin ajomatka oli eri nopeuksilla vain 40 kilometriä. Moottori- ja kyläteitä että erilaisia olo- ja nopeussuhteita oli.
Optiikka toimii
Muovi on hyvälaatuista eikä aiheuta vääristymiä näkymään. Tai en ainakaan vielä ole sellaista nähnyt.
Aerodynamiikka
Kokeilin hieman jyrkempää kulmaa joka sekin antoi tyydyttävän tuloksen. Lievensin kulmaa eikä se lisännyt ihmeemmin suhinoita ja näyttää linjakkaammalta. Pyörän pleksi on hieman vaurioitunut kun pyörä kaatui joitain vuosia sitten paikaltaan ojaan. Se ei haittaa aerodynamiikkaa mutta lievästi ulkonäköä. Ehkä tilaan uuden pleksin. Tämä oli varsin edullinen kun sen vuosia sitten tilasin mutta mitä lienee nykyhinta?
Koeajettaessa huomattua
Lisäosan säätö on helppoa. Edellyttää toki pysähtymistä. Muutokset ovat melkoisia. Yritän tähdätä niin että säätö, joka sallii mahdollisimman miellyttävän ajosuorituksen, osuisi nopeusalueelle 0 - 100 km/h nopeuksiin. Muut nopeudet ovat erillisen säädön takana. Huono säätö lisää turbulenttisuutta eli ilman pyörteilyä niin että ei viitsi ajaa. Asia on kokeiltu. Käytännössä miellyttävimmät säätöasetukset ovat varsin vähäisellä säätöalueella.
Alkuperäinen pleksi on kerrosrakenteinen
Sisäosa pehmeää muovia ja pinnoissa kovaa kalvoa. Eli ei kannata hioa sileäksi sillä pehmeä sisus ei toimi hiottuna vaan taittaa valoa eri tavalla kuin ehyt kohta ja on altis vaurioille eikä ole yhtä läpinäkyvää. Mutta olkoot toistaiseksi näin.
Kokonaiskustannus 90€
Eli ei halpaa mutta sopimusasiakkaana saan, useimmiten, jopa 30% alennuksen. Ostopaikka Pirkkalan Storm Motor. Peruspakkauksessa ei ole reunakiinnikkeitä vaan porausohjeet ja malline poraukseen. Ostin erikseen muutaman euron hintaisen reunakiinniketarvikepussin. Toistaiseksi jäi yli runsaasti muoviosia ja ruuveja joita en ole vielä tarvinnut. Saatan vaihtaa nyt asennetut vastaaviin ruostumattomiin ruuveihin jos ryhtyvät ruskistumaan.
Asennus omana työnä
Tarvittiin vain kuusiokoloavainsarja ja siitä kaksi avainta. Ei siis isompaa hankaluutta. Teen jälkikiristyksen muutaman päivän päästä. Osat, ulkoisesti, ovat hentoisen näköisiä mutta toimivuus on esimerkillinen. Ei pienintä vaikeutta.
Avopotalla
Leukaosattomalla avomallin kypärällä ajo sujui hienosti. Ei pörinöitä eikä ilman pyörteilyä häiritsevästi. Ennen en ole tällaisella järjestelyllä saanut yhtä paljon kehitystä aikaan meluttomuudesta. Tosin edelliset kokeilut olivat matalammalla pleksillä ja pienemällä lipalla. Koko, näköjään, ratkaisee.
Tulee ajolasien hankinta eteen
Käyn hakemassa Storm-Motorista uudet ajolasit. Vanhoista on nahkaosat murtuneet. Tyyppiä Climax. Voin siis siirtyä pleksittömän kypärän käyttöön. Sellainen hyllyssäni Kerholla on mutta miten lienee sen sisustus kun en ole vuosiin käyttänyt...
Toistaiseksi
Tyytyväinen olen. Melu ja pyörteily väheni. Voi ajaa kypärän visiiri avoinna. Ajoviima ei kiusaa silmiä. Toki isommat öttiäiset ja kivet lentelevät kokolailla suoraan ilmavirran läpi suuren massansa vuoksi. Kaikkea ei voi saada.
Sateessa ajaminen
Tosin sitä ei ollut kuin vajaa tunti. Kävin Etelä-Pohjamaalla ja pala Satakuntaakin oli reitillä. Menomatkalla satoi Parkanon seudulla. Kun ajoi kuuttakymppiä tai kovempaa vaikutti sade menevän kypärän yli eikä visiiri ihmeemmin kastunut. Sateessa ajaessa heräsi ajatus että lippaa voisi kääntää yläosastaan enemmän eteenpäin. Kokeilen kun sattuu sadepäivä. (Mainittu säätö lisäsi pyörteilyä. Ei jatkoon.)
Oikea asento löytyi
Se on se mikä yllä olevissa kuvissa esiintyy. Vähiten pyörteilyä, ei melua ja ilmavirran paine alle 120 vauhdissa menee meluineen yli kypärän tai ainakin korvien. Kovemmassa kyydissä, mikäli tarvitsee ylipäätään kyytiä, niin ei mene pään yli enää ilmavirta. Pitäisi olla korkeampi mutta sitten ei näy yli vaan läpi. Se ei liene liikenneturvallista katsella rapaisen ja kuolleiden eläimien peittämän pleksin läpi. Sivutuulelle ei mitään voi jos se on navakkaa. Silloin on pyörteilyä. Voisihan sitä ajaa sääkartan mukaan sitenkin. Muttei, ehkä löydä aina perille...
Laitan joskus lisää kokemustietoa ilmavirroista ja erityisesti sateen vaikutuksista kunhan sitä tulee enemmän. Kesäkuun lopulla ajelen enemmän jos kunto sallii.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti