Pikkupakkasen jälkeen
Yöllä oli hallaa. Aamusella piti laittaa hieman enemmän kampetta päälle. Laitoin tekstiilipuvun talvivuorineen ja niiden kanssa ajoin Kerholle. Sen jälkeen pärjäsin nahkahousuilla ja tekstiilitakilla.
Tankkasin Ylöjärven St1:llä
Tietenkin täyteen. Tosin kierroksellakin olisi ollut mahdollisuus tankata mutta kun California Adamantissa on isohko tankki ei matkan aikanakaan tarvinnut tankata. Vasta palatessa Kerholle polttoaineen merkkivalo vilkahti. Vielä olisi päässyt noin 100 kilometriä normaalinopeuksilla. Kevätajelun pituudeksi tuli hieman yli 270 kilometriä. Pyöräni, Moto Guzzi California Adamantin, kokonaismatkamittariin tuli öljynvaihtoaika. Tällä kertaa hieman auki 190.000 kilometriä.
Päivän hinnat. Tankkasin ysivitosta kuten yleensäkin. California Adamant ei ole ronkeli.
95E polttoaineena
Sisältää max. 20 prosenttia etanolia ja loput nk. moottoribensiiniä. Pitää moottorin palotilan puhtaana. Käy myös kylmempänä josta voi olla haittaa veden kertymiseen öljyn joukkoon. Kuumalla säällä asiasta on hyötyä. Nakutuskestävyys myös hyvä ja hieman halvempi hinta.
Pieni osa lähtijöistä.
Aki vastasi reitistä
Nimenhuutoa ei sentään pidetty mutta esitelmä siitä miten ajokäyttäydytään reitillä sekä mahdollisista ongelmatilanteista. Pyörien määrää en laskenut mutta useita kymmeniä oli matkassa eli kaksoisjono oli noin 300 metriä pitkä.
Reitin suunnittelija ja vetäjä pitää puhetta.
Ei toki suoraanReitti kulki vältellen yksi- ja kaksinumeroisia teitä. Koko pitkä iltapäivä ajelua. Urjalassa pysähdyttiin kahville ja karamelliostoksille. Tosin en minä. En käytä. Ajonaikaisia kuvia ei ole koska kamerateline oli toisessa pyörässäni.
Urjalassa karkkikaupalla.
Urjalasta TurpoonkoskelleEdelleen mutkaisia mutta pääosin hyväpintaisia teitä. Hiekkaa oli joissakin paikoin asfaltilla. Tosin matkavauhti oli suhteellisen matala. Forssan keskustan läpi ajettiin hyvässä järjestyksessä ja siitä Tammelan ohi Saaren Luonnonpuiston läpi ruokapaikkaan.
Kievarin Kirnu
Ruoka- ja majoituspaikka Portaan kylässä Hernehuhdantiellä. Hyvin maanläheinen paikka ja koski kuohui heti ravintolarakennuksen takana. Ruokalajeja kolme joista valita. Pieniruokaisena valitsin paikan leivän. Siinä oli ihan riittämiin energiaa. Isommat pojat ottivat hieman suuremmat annokset. Hinnat varsin siedettävät. Leipä maksoi kympin ja täytti oikein hyvin ja oli maittava.
Nälkäisten jono kassalle. Eteni kuitenkin vauhdilla. Meistä oli informoitu ennalta.
Eri reittiä takaisin
Pätkä Hämeen Härkätietä käänneltiin myös. Hyväpintainen ja mutkainen mutta soraa oli paikoitellen varsin paljon. Paluumatka kulki Pirttikosken kautta Akaan Toijalaan jossa oli mahdollisuus tankata. Siitä Viialaan ja Lempäälään. Edelleen moninumeroisia teitä. Kuokkalankosken jälkeen vasemmalle Pirkkalan suuntaan Anian kautta Kolmostien risteykseen josta moottoritietä Kerholle.
Viimeiset kuvat otettu Toijalan Nesteellä. Kerholta ei ole kuvia tällä kertaa.
Ajokamppeet pois
Ja bilekamppeet päälle. Niissä sinänsä suurta eroa ole. Mustaa tyköistuvaa nahkaa. Vieraita valui paikalle mukavasti jo alkuillasta. Osa moottoripyörillä ja monet autoilla. Ilta vaikutti siltä että pakkaselle menee. Henkilökohtaisesti en jäänyt Ajokauden Avajaisiin vaan auringon laskettua lähdin California 1400 GTS:llä kotioppäin.
Ilo oli ajaa
Kummallakin tämänhetkeisellä ajopyörälläni. Avausajelu Trikellä ja nyt Kerholta kotiosoitteeseen 1400 GTS:llä. Kyllä kulkee kevyesti ja pienellä kulutuksella. Liikennettä ei Kolmosmoottoritiellä juurikaan ollut.
Kerholtakin on kuvia
Hiljattain pidetyn LCR-mc:n 35-vuotisjuhlan ja sieltä valittuja kuvia saa nähdäkseen Kerholla. Torstaisin voi kuka tahansa motoristi poiketa Kerhoillassa klo 17 - 19 välillä.
California Adamant ja lämpötilaongelma em. reissulla
Pyörässä on monitoimimittari ja siinä lämpömittari joka mittaa moottoriöljyn lämpötilaa. Kevätajelulla ilman lämpötila oli noin kymmenen asteen tietämin. Lähtiessä viileämpikin. Seurasin moottoriöljyn, Valvoline 20W50, lämpötilaa. Mittari näytti noin 45 - 60 astetta öljylle. Aivan liian alhainen. Lisää kitkaa, polttoaineen kulutusta, kulumista ja öljyn likaantumista. Vaikka öljytilavuus on vain, tekemieni muutosten ansiosta, kolmen litran tietämillä ei öljy vain lämpene riittävästi. Mitattuihien arvoihin nähden öljyn pitäisi olla 40 - 60 astetta lämpimämpää että voiteluteho olisi hyvä. Lähiaikoina vaihdan suodattimen ja öljyn. Tarkistan myös vaihteisto- ja peräöljyn määrän. Kerholla on hyvää tilaa nyt kun ajokausi on alkanut.
California 1400 GTS ja moottorinlämpö ilta-ajelulla
Sattui samalle päivälle että ajoin myös isommalla Guzzilla. Sen moottoriöljyn lämpötila oli näinkin kylmällä säällä siedettävä kun jäähdytin on pääosin peitetty. Muutaman kilometrin ajon jälkeen jo 70 astetta ja moottoritieosuuden (20 km) loppumisen aikoihin peräti 90 astetta. Lähes siedettävää. Kun lämpötila nousee kymmenellä asteella niin voitelu vain paranee kun päästään sadan asteen yli. Öljynä käytän synteettistä Motul 10W60. Kone käy varsin äänettömästi ja ei tärise. RVS-käsittely tehty pari vuotta sitten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti