Yli 100 vuotta
Siis ikääntynyt mutta arvokkaasti. Virkaa tekee toisena käyttöpyöränäni. Toimii kyllä mutta satulan ominaisuudet eivät ole takalistolle ylettömän hyvät. Siksi ryhdyin korjaustoimenpiteisiin. Voihan olla että satula ei ole aivan alkuperäinen mutta näyttää että samaa merkkiä on rungon kanssa. Siis mahdollisesti alkuperäinen.
Paksua nahkaa
Satulan jousitus, nykysatuloihin nähden, on poikkeava. Satulan etuosassa on kierrejousi joka vetää satulan paksua nahkapäällistä kireälle (Jousi voi olla antanut periksi ajan kanssa.) ja takapäässä säädettävät jouset jotka joustavat töyssyissä. Siinä välissä on nahassa notko ja se aiheuttaa epämiellyttävyyttä istujalle. Päätin oikoa sen. Prosessi saattaa olla pitkähkö. Aloitin rasvauksella että nahka pehmenisi ja olisi jossain määrin muotoiltavissa. (Olisi pitänyt tämä aloittaa jo syksyllä.)
Satula takaa.
Satulanahan kunto ainakin välttävä. Ainakin yksi niittaus löystynyt.
Satulan nahka voideltu nahkarasvalla useampaan kertaan sen pehmentämiseksi. Pintanahassa on jonkin verran matalia halkeamia.
Satulanahan alapuolella tiukka kangasmöykky taivuttamassa nahkaa ylöspäin. Jousen alamutteri puuttuu oikealta. Jousitus on säädettävissä ajajan painon ja mieltymyksien mukaan.
Satulanahan liepeen taivutus alkuperäiseen muotoon. Nahan sivut ovat "kantavaa rakennetta" sillä etu- ja takatuen välissä ei ole tukirakennetta.
Vanha tyynypussi työkaluna
Kiersin "liinat" kohtiin johon haluan muotoilua ja kiristin ne kiertämällä ruuvimeisselillä ja hylsynvääntimen varrella kireälle. Pyrin saamaan satulan muodon hieman kuperaksi niin että sillä on käytettäessä varaa painua kokolailla suoraksi. Myös satulan liepeitten kiinnittäminen langoilla toisiinsa edistäisi satulan "notkon" oikaisua. Vaiva on tullut sadassa vuodessa hiljalleen niin tuskin se on oikaistavissa ihan noin vain.
Lisää muokkailua ja uusi mutteri
Sidoin satulan uudelleen kangassuikaleilla huomattuani että jo edellinen vastaava toimenpide toi vaikutusta. Taannoin jo huomasin että oikean puolen satulajousen alempi mutteri oli pudonnut. Onneksi kierteet ovat DIN-mitoitettuja joten ei tarvinnut etsiä tuumaisia muttereita. Niitäkin löytyy mutta joutuu turvautumaan alan erikoisliikkeeseen.
Kiinnitin etujousen eli vääntöjousen satulan rungon yläpintaan jos se antaisi satulanahalle enemmän vetoa suoraksi.
Sivukuvassa näkyy että vääntöjousi on kiinnitetty nyt satularungon yläpintaan. Siinä on vielä muitakin mahdollisuuksia. Kumpi kiinnitys on alkuperäinen on epäselvää.
Liinat kiristetty muokkaamaan satulanahkaa alkuperäiseen muotoonsa. Huomattavasti solakampi nyt kuin alussa.
Jouset ovat vastakierteiset keskenään. Sinänsä jännää että ei tarvitsisi kuin vain symmetrian vuoksi.
Työkalukotelo. Korjaan ompelemalla rautalankavirityksen. Pitää löytää paksuhkoa puuvillaista ompelulankaa. Kiinnityshihnat teki Koikkarin Suutari vanhan mallin mukaan.
Läpän puoli salpoineen on pyörän oikealla sivulla. Sisältää aikakauden työkaluja.
Prosessi voi kestää kauan
Saattaa olla että löydän korvaavan satulan väliaikaisesti. Ongelma on nykyajasta poikkeava mitoitus: esimerkiksi satulan runkoon kiinnittävä satulaputki on tuumamitoitteinen ja huomattavasti ohuempi halkaisijaltaan kuin nykyään satulaputket ovat. Käyn pöyhimässä vanhoja romukasoja jos löytyisi väliaikainen korvausosa.
Puolitoista viikkoa myöhemmin
Tarkastin tulosta satulan muokkauksen suhteen. Näyttää satula kavenneen. Kiristän "liinoja" myöhemmin. Saa nyt "täkkiintyä" tähän muotoon ja lienee jo varsin hyvä. Ehkäpä kiristän vielä varoiksi hieman parin viikon päästä mutta hieman edempää kulkusuunnassa.
Muoto on muuttunut soukemmaksi.
Muodossa pysyminen
Kaksi asiaa olen arvellut olevan sellaisia jolla muodon saa pysymään: pysyvä mutta hieman joustava tuki, esimerkiksi jämäkkää solukumia satulan rungon ja istuinnahan väliin. Toinen, näkyvämpi muutos, olisi tehdä satulanahan alareunaan kapeat metalli- tai muovilistat joissa on reikiä. Myös satulassa, samoilla kohdilla, olisi pienet reiät joista kulkisivat nyörit vastaavaan kohteeseen toisen reunaan. Näis satula ei painuisi kovasti kasaan mutta ulkonäkö kärsisi.
Paksua terästä
Pyörä painaa, ilman lisävarusteitakin noin kolme kertaa nykyaikaisen pyörän painoon verrattuna. Se ei haittaa sillä tasaisella painoa ei huomaa kuin kiihdytyksissä ja jarrutuksissa ja alamäessä menee lujempaa joka korvaa sen että ylämäessä ei.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti