Sivut

maanantai 31. heinäkuuta 2023

Muistiinpano Dacian moottoriöljyn vaihdosta

 

Liemi ulos
Tällä päivämäärällä vaihdoin Dacia Logan Van 1,5 Tdi-ajoneuvoon moottoriöljyn. Kilometrimäärä noin 150.000. Sujui hyvin. Käytin matalia ajoluiskia etupyörien alla eli tarvinnut heittäytyä lattialle pötkölleen toimenpiteiden aikaansaamiseksi mutta tilaa oli juuri riittävästi. Öljy tuli ulos varsin reippaasti. Siinä ei ollut ongelmaa mitä nyt lattiaa piti pestä vanhasta öljystä kun tuli roiskeita. Homma on hyvin yksinkertainen: annetaan moottorin jäähtyä ja kun se on tapahtunut lasketaan vanha öljy pois tyhjennystulpan kautta vatiin. Tyhjentymisen jälkeen uusi tiiviste tulppaan ja tulppa kiinni. 

Erikoinen yksityiskohta
Moottorin alla on paksusta teräslevystä tehty painava pohjapanssari. Tehdessäni, ajoneuvon uutuuden aikoihin, ensimmäistä öljynvaihtoa huomasin että öljypropun paikka ja aukko panssarissa eivät täsmää. Selvisi että panssari onkin tarkoitettu bensiiniversioon. Öljynvaihdon vuoksi piti panssari irrottaa. Samalla tein aukon panssariin sille kohtaa missä tyhjennysproppu sijaitsee. Sen jälkeen homma helpottui oleellisesti. 

Öljynvaihtopaikka
Kaksi mahdollista paikkaa: Kerhoni tila auto- ja mp-huoltoa varten tai eräällä toisella mc-kerholla, jonka yhteydessä on Verstaani, vastaavassa huoltotilassa. Lattialämmitys molemmissa ja fasiliteetit minne vanhan öljyn ja likaiset strasselit voi laittaa. Tällä kertaa jälkimmäisessä sillä se oli vapaana ja omilla työkaluilla homma sujuu parhaimmin. Kummassakaan paikassa ei peritä maksua mutta tippikuppiin voi lantin, pari laittaa. Kahvia ja oluttakin saa. Mutta muuten omat eväät.

Suodattimen vaihto
Sitä varten on avain erikseen. Ns. pantamallinen. Toimii. Suodatin on varsin hyvin saavutettavissa. Uusi filtteri, tällä kertaa Motonetista. Hinta kympin luokkaa. Tarvike, ei alkuperäismerkkiä. Uuden suodattimen tiivisteen voitelu ja kierto paikoilleen. Se tapahtuu ihan käsivoimin. Työkalua ei tarvita kuin avaamiseen.

Uusi öljy sisään
Sitten vain tarpeellinen määrä laadukasta öljyä täyttötulpan kautta moottorin sisään. Öljytikusta näkee öljyn määrän. Ja ajoa. Myöhemmin moottorin jäähdyttyä, ehkä huomenna, auton ollessa tasamaalla, tarkistan tuliko öljyä oikea määrä. Öljypönttö maksoi noin 40€. Yksi gallonan pönttö ei riitä. Mutta enempää ei tarvinnut ostaa sillä edellisen öljynvaihdon jämäpöntössä oli riittävästi "pohjia". Kokonaiskustannus huollosta oli alle 50€. Olen käyttänyt laadukasta, synteettistä Mobil-öljyä joka ylittää auton minimilaatuvaatimuksen reilusti. Suodatin on tavanomainen tarvikesuodatin. Hankinnat, tällä kertaa, Motonetista.

Ehkä uusin RVS-käsittelyn
Aine on hankittuna ollut hyllyssä jo yli vuoden. Jaan hankinnat, yleensä, pitkälle aikavälille. Varsinkin kalliimmat. Kyseessä on siis uusintakäsittely. Edellisestä käsittelystä on 40.000km matkaa tähän. Moottori käy nätisti ja kiihtyy kokoisekseen varsin napakasti, eikä ole tarvinnut muuta huoltoa. Korjauksia muualle kyllä: vasemman raidetangon nivelen vaihdoin jo vuosia sitten ja oikean puolen alapallonivelen alkukesästä. Akku on toinen ja muut suodattimet vaihdan silloin kun ne näyttävät likaantuneet mutta öljynsuodattimen joka kerta. Polttoainesuodattimia en vielä ole vaihtanut. Uusin RVS-käsittelyn myöhemmin. Hienosti kiertää pikkudiesel.

Kilometrikertymä
Koska talouden ajokilometrit ovat noin 20.000 per vuosi mutta, pääosin, kolmella eri ajoneuvolla: Dacialla, Moto Guzzi 1400 GTS:llä ja Moto Guzzi 1000 Adamantilla yhteensä. Satunnaisia kilometrejä muilla pyörillä. Siis puolet tulee autolla. Talvi on pitkä aika ja Mökkimatka kolmesti vuodessa edestakaisin on myös pitkä sekä tietenkin kaikki muut ajot. Pääosin olen tehnyt kaikki huollot itse paitsi sairastellessani käytin Naumasen Autohuoltoa Sääksjärvellä pari kertaa.

Auton kunto
Ulkoasu ei ole kovin siisti. Johtuu saaduista kolhuista joita en ole vaivautunut korjaamaan tai korjauttamaan koska eivät haittaa käyttöä. Ruostetta ei juuri ole näkyvissä. Alustamassausta voisi korjailla. Valkoinen maali on joissain kohdin näkyvissä eli massaa on irronnut. Homma pitäisi tehdä nosturilla jota minulla ei ole mutta eiköhän se vielä onnistune. Tuulilasi on vaihdettu kahdesti kiveniskemien ja halkeilun vuoksi. Myös kiveniskemiä (Mahdollisesti myös renkaasta irronneiden nastojen iskemiä.) olen korjauttanut.

Dieselmoottorin öljystä yleisesti
Kaikenlaisia kertomuksia kuulee. Yleisesti kerrotaan baaritiskillä että juuri oman auton moottori ei kuluta öljyä lainkaan. Näennäisesti näin onkin ja usein tarkoitetaan että öljy, mittatikusta katsoen, ei vähene kilometrien karttuessa. Mutta kyllä kuluu. Kahdella tavalla: mäntäkoneessa öljy voitelee sylinterien seinämiä niin että männillä on liukasta liikkua. Silloin öljyä pääsee vääjäämättä männän ohi palotilaan. Siellä se palaa polttoaineen mukana. Sitten toisinpäin: polttoainetta menee männän ohi öljyn joukkoon. Sieltä se ei lähde pois. Ohentaa vain öljyä sekä tuo palotilasta nokea mukanaan joka tekee öljystä mustaa. Tämä öljyn ja palamattoman polttoaineen keskinäinen vaihto pitää, näennäisesti, öljytason normaalina mutta öljyn ominaisuudet huononevat. Ilmiön aiheuttaa moottorissa männän yläpuolisen tilan laaja painevaihtelu imu- ja puristustahtien välillä. Erityisesti dieselin puristustahdin korkea paine aiheuttaa männän ohivirtausta. Dieselkierto perustuu siihen että polttoaine ja kokoonpuristettu ilma syttyy itsekseen ilman kipinää tai muuta syytä kuin korkea paine. Polttoaine toimitetaan palotilaan korkeapainepumpulla suuttimien kautta suoraan palotilaan. Muitakin ratkaisuja on kuten esikammiodiesel. Mutta sekään ei eroa merkittävästi.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti