Ajokauden päätösajelu
Guzziporukan (Gruppo Moto Guzzi Finlandia ry) kokoontuminen Kangasalla Vehoniemen Automuseolla. Omat pyörät ovat jo Kerhon lämpimässä tallissa mutta vielä pesemättä. Sekin homma pitää duunata. Sitä ennen otsikon mukaiselle käynnille. Pitää mennä autolla. Munkkikahvit luvattu järjestäjän toimesta. Mukava nähdä vanhoja tuttuja ja toivottavasti, tänäkin vuonna, on mukaan tullut uutta väkeä. Kerho elää jäsenistään ja jos heitä on vähän niin eipä toimintaakaan juuri synny. Gruppolla on siinä suhteessa käynyt kokolailla hyvin. Kerho on voimissaan ja Guzzilla on nuorempaakin väkeä houkuttelevia malleja nykyään. Kerron myöhemmin tapahtuman kulusta ja tunnelmista. Satoi tai paistoi. Uutuuksia ei ollut esillä. Tiedän että niitä on jo myyty. Tehtaan tuotanto ei ole kovin runsasta.
Ensin kuvia
Satunnaisia kuvia joissa kulkuneuvoja ja henkilöitä. Kuvat ovat raakakuvia joita saatan muokata myöhemmin kuten rajata uudelleen. Tai vaihtaa parempaan otokseen, jne. Selostustakin voinee tulla mutta vain omasta puolestani.
Penasta emme ole huolissaan.
V85 pikkulohkoenduroja. Itsellä, tällä saralla, on kokemuksia vain Tutto Terrano 65:sta ja NTX750:stä. TT oli parempi.
Se käy, per pyörä, noin 1,5 tuntia. Siis eväät mukaan. Tietenkin pesuaineet ja välineet myös. Kerhollakin joitain pesuvehkeitä on mutta ei aina ihan parhaita. Uusi säämiskäkin pitää hommata. Laitan kuvia molemmista pyöristä ja tapahtumista. Lähipäivinä myös vahaan ne. Paitsi trikeä en sillä sitä on paikkamaalattava takakatteen osalta. Joitakin pahahkoja naarmuja ja maalin lohkeamisia. Kerran istui takakatteelle humalainen henkilö eikä ohut lasikuitu sitä oikein kestänyt. Siis ensin hiontaa sitten pakkelia lisää hiontaa, pohjamaalausta ja myöhemmin oikea pintaväri. Pyörä on kaksivärinen.
Pyörien talvihuolto
Valitettavasti sitäkin on tehtävä. 1400 GTS vaatii lievää purkamista ja ainakin yhden laakerin vaihtamista. Havaitsin loppukesällä että moottorin vasemmalla kyljellä on ruosteinen vana joka on syntynyt ruosteisen veden valumista ko. kohteen alapuolelle. Vahvasti epäilen että se on peräisin moottorin etupään vasemmasta kannatinlaakerista joka kytkee moottorin runkoon niin että moottori saa rajoitetusti heilua rungossa. Näin ei värinöitä välity runkoon lainkaan. Kannattimia on useita.
California Adamantiin ei ole isompaa huoltoa tiedossa. Öljyllä pääsee vielä reilut 2000 kilometriä. Tässä pyörässä ei ole kuin kolmen litran öljytila. Eli ns. korotusosaa ei ole moottorin ja öljypohjan välissä. Siksi öljynvaihto 5000km välein. Moottoriin on tehty RVS-käsittely. Venttiilinvälykset tarkistan. Mitään ylimääräistä kilkatusta ei kuulu mutta on mahdollista että välys voi myös pienentyä. Vaikka onkin harvinaista.
Triken suunnittelun pohja
Alkoi siitä kun hirvikolarissa halvaannuin osittain kun selässä meni kolme kohtaa huonoksi: yksi yläselässä tapahtunut joka johtui ylikiertymisestä ja kaksi nikamaa alaselässä murtuivat ja selkä lyheni liki kaksi senttiä. Siinäpä sitä pilleripäissäni muutaman kuukauden mietiskelin ja keksin miten yksinkertaisesti voisi tehdä kolmipyöräisen moottoripyörän joka myös kallistelisi sisäkaarteeseen. Ei niin paljoa kuin soolopyörä mutta sen verran että sen huomaa eikä tapahdu ylävartalon liukumista satulasta ulkokaarteeseen eikä myöskään sisäkaarteen renkaan nousemista irti tiestä kovin herkästi. Olin kokeillut perinteisiä trikejä enkä ollut niihin tyytyväinen. Ratkaisuni sallii myös taka-akselin kiertymisen pitkittäis-akselinsa ympäri siten että jousitus ei ole yhdensuuntainen rungon kanssa. Vaikutus on vastaavanlainen kuin erillisjousituksessa mutta tällä kertaa jäykän taka-akselin muodossa. Tätä olisi halu vielä hienosäätää. Keularatkaisu piti suunnitella kokonaan uusiksi mutta jousitus toimii vakiokeulan tavoin. Keulan eri ominaisuuksia voi säätää laajasti kuten jättöä tai vaikkapa paluuvaimennusta. Molempia nupeista kiertämällä. Sekä muutamaa muutakin seikkaa. Lisäksi se on teknisen näköinen.
Mutta jos tarmoa riittää niin pakkikin löytyy kunhan löydän sopivan autoon tarkoitetun lasinpyyhkijän moottorin alennusvaihteineen. Lisäksi käyttömekanismi joka on jo osittain valmis. Siis tekemistä vaille tehty jo.
Talvikauden projekti
Tällä tietoa vain yksi: Digital drive California T3 1000-projekti jatkuu. Peruskunnostettu moottori on nyttemmin laitettu paikalleen mutta ei vielä käynnistetty. Sekin hetki koittaa tulevan -24 kevään kuluessa. Pyörä on releistetty nykyaikaiseksi ja hieman ohikin sekä sytytys ja ruiskutus digitalisoitu. Mutta ohjelmointi puuttuu vielä.
Sytytys on IgniTech ja ruiskutus MegaSquirt. Jälkimmäinen on vielä mykkä sillä ohjelmointia ei ole veilä aloitettu. Siinäpä keväällä mielenkiintoista puuhaa. Anturointi on keskilaajaa eli perustiedot tulevat moottorin antureiden toiminnoista ja loput ohjelmoimalla. Kuten kampiakselin asentokulma, sylinterikannen lämpötila tai ruiskutushetki ja -määrä alakierroksilla eri lämpötiloissa. Tulee olemaan mielenkiintoinen kevät jos elää saa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti