Moottori tykkää
Joka syksy kun lämpötila alkaa lähentelemään nollaa astetta laitan kartongista kaksi isoa palaa tukkimaan suoran ilmavirtauksen ja vesi- tai lumisateen pääsyn jäähdyttimen kennoon. Siitä on kahdenlaista hyötyä: moottori lämpenee nopeasti ja käy riittävän lämpimänä ajon aikana eli kitka pienenee öljyn lämmön ja voitelutehon ollessa korkeampi. Lisäksi jäähdytysnesteen lämpötilan nopeampi nousu nopeuttaa sisätilan lämpiämistä sopivaan lämpötilaan. Asiasta ei ole haittaa millekään toiminnolle. Mittaristossa on mittari joka näyttää jäähdytysnesteen lämpötilan. Jos niin hassusti käy että sähköinen jäähdytyspuhallin käynnistyy niin koen sen viaksi. Se ei ole käynnistynyt kuin hirmuhelteellä perävaunua vedettäessä.
Lompakko tykkää
Polttoainekulutus on alhaisempi lämpimällä moottorilla eli mittarilla ei tarvitse käydä kovin usein. Ajoneuvossa on iso tankki joten tankkauspäivämäärän voi määritellä sen mukaan milloin on halvinta. Läheisellä St1:llä edullisin päivä on tiistai tätä kirjoitettaessa jolloin hinta on ollut reilusti alle kahden euron. (Eräässä vaiheessa, joulukuun ensimmäisellä viikolla, dieselin litrahinta oli noin 1,80€ mutta myöhemmin jo yli kahden euron.)
Julkinen liikenne liki
Taloudessa on myös mahdollisuus joustaa: jos on huono sää tai menot voi suunnitella julkisilla kulkupeleillä kuten lähiliikenteen bussilla tai ratikalla jos vaihtoyhteyttä tarvitsee. Suvikeleillä myös polkupyörillä.
Lämpötila kävi liki -20 asteessa. Auto käyntiin ulkona kylmässä neljän tunnin seisonnan jälkeen Kerhon pihalla. Hieman oli tahmeutta käynnistyksessä mutta diesel heräsi. Annoin käydä, kuten muutenkin kylmäkäynnistyksen jälkeen, tyhjäkäyntiä pari minuuttia. Sitten rauhallisesti ajamaan. Samalla lämpenee hydraulinen ohjaustehostin. Pari kilometriä paikallistietä 60 km/h ennen moottoritien alkua. Silloin lämpömittari näytti jo paria palkkia. Eikä se sen korkeammaksi nousekaan vaikka kuinka polkisi. Ilman pahvia jäähdyttimen edessä tuskin olisi lämpömittari näyttänyt pitkään aikaan mitään josko koskaan. Sisällekin tuli jo lämmintä ilmaa kohtuullisesti. Moottori kiittää kun saa käydä lämpimänä. Lisäksi polttoainetta säästyy. Moni saattaa ajatella että ei koske heidän ajoneuvoaan. Voin luvata että koskee. Fysiikan lait eivät ole muuttuneet. Tietokoneen hallinnoimat laitteet saattavat aikaan oletuksen että ei tarvitse miettiä lämpötiloja. Toki näin tomivassa järjestelmässä asiat tapahtuvat kuten on tarkoitettu. Vaan liikkuvien osien kulumisen fysiikka ei ole mihinkään kadonnut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti